Jump to content

Gatregga en Locost byggd för Bana!


Recommended Posts

När det gäller Locost!

Är det någon här som har en färdigbyggd locost byggd för bana och sedan reggad för gatan!

Vid tex första besiktningen är tex ramen redan målad.... hur löser man det?

(Detta måste ju vara ett liknande fall som för er som köper byggsatser från tex England!)

Vad skall man tänka på?

Man vill inte betala dyrt för en bil som det visar sig vara svårt eller ev omöjligt att gatregga!

Skulle vara kul att höra vad Gustav har för synpunkter!

Link to comment
Share on other sites

Man kan ju alltid blästra svetsarna, om de nu inte är nedslipade förstås. Eller så får man blästra och lägga dit nya svetsar själv.

Är det den här du funderar på? ;)

http://www2.blocket.se/view/2209728.htm?l=0&c=1&city=0

Japp.... Har du info om bilen?

Killen (vet ej än vem det är. Han kanske finns här på forumet? ) är ev intresserad av att byta mot min Motorcykel!

Är lite osäker men det tål att tänka på...Jag väntar på lite mer detaljerad info innan vi går vidare.

Efter lite ombyggnad kan den ev, se riktigt skaplig ut!

Link to comment
Share on other sites

Just den bilen har varit till salu flera gånger de senaste året, och den skall visst ha bytt ägare minst en gång under den tiden. Det finns till och med en gammal tråd om den:

http://monkeytoys.com/locostforum/index.ph...t=ST&f=11&t=291

Edit: Det sitter en pinto i den.

Link to comment
Share on other sites

Just den bilen har varit till salu flera gånger de senaste året, och den skall visst ha bytt ägare minst en gång under den tiden. Det finns till och med en gammal tråd om den:

http://monkeytoys.com/locostforum/index.ph...t=ST&f=11&t=291

Edit: Det sitter en pinto i den.

hummm. Tyckte det var bekant:

http://www.baalzamon.se/seven.JPG

Hade inte startat en ny tråd i så fall! :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

Men det vore kul att höra av Gustav vad som krävs för att registrera den där bilen. Eftersom den varit till salu så länge så går den säkert att pruta ner rätt kraftigt.

Link to comment
Share on other sites

Men det vore kul att höra av Gustav vad som krävs för att registrera den där bilen. Eftersom den varit till salu så länge så går den säkert att pruta ner rätt kraftigt.

Är av samma åsikt! Hoppas Gustav läser tråden!!

Link to comment
Share on other sites

Men det vore kul att höra av Gustav vad som krävs för att registrera den där bilen. Eftersom den varit till salu så länge så går den säkert att pruta ner rätt kraftigt.

Jag tror inte killen är desperat efter pengar om man säger så, men om du byter så kan du kanske lättare få ned priset. Hans VW-Variant är också till salu fortfarande. Den såg jag på blocket första gången förra året lite efter En dag på Strippen på Emmaboda där han körde den. Fast nu har den visst annan motor: http://www2.blocket.se/view/2209900.htm?l=0&c=1&city=0

Edit: Tommy, du har ju en bit ner hit om du ska glo på den. Om du vill kan jag gå bort och ta bilder på den på det du vill se, om du snackar med Midenhag först då... ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Det är ju förstås inte så lätt att bedöma hur just den här bilen skulle funka att regga. Enj sak man ska tänka på är att man tassar i kanten av grundförutsättningen för amatörbyggt fordon - "Fordon som tillverkats av enskild person för eget bruk".

Vingarna får man förstås ta bort och man får kolla att bur etc. inte riskerar att skada någon. Det som är värre är att man måste veta vad det är för material i rör och bärarmar (dimensioner och kvalitet). Tävlingsbilar byggs ibland betydligt klenare eftersom man brukar kolla/byta delar mer regelbundet på bana (jämfört med en gatbil).

Att bedöma svetsarna kan bli lite bökigt. Men att lägga på ny svets utanpå är förstås inte så bra...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Köp den som den är och strunta i att regga den. Skaffa en trailer för pengarna det skulle kostat att besikta den och ha kul på banorna i sommar. Sen lägger du byggenergin på din Dala7 istället. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Det som är värre är att man måste veta vad det är för material i rör och bärarmar (dimensioner och kvalitet).

Att bedöma svetsarna kan bli lite bökigt. Men att lägga på ny svets utanpå är förstås inte så bra...

/Gustaf

Om material i rör och bärarmar (dimensioner och kvalitet). är av godkänd kvalitet !

Kan ni som besiktar godkänna den målad med svetsröntgen-intyg på av er utvalda svetsar?

Link to comment
Share on other sites

Köp den som den är och strunta i att regga den. Skaffa en trailer för pengarna det skulle kostat att besikta den och ha kul på banorna i sommar. Sen lägger du byggenergin på din Dala7 istället.  ;)

Tja! Jag har funderingar på att bygga en Dala 7 till efter den som jag håller på med nu...

Ramen skall nu målas och sedan börjar vi "klä upp den" :D ( Det skall bli kul )

Nuvarande bygge är av prio 1.

Det ringde en kille på Mc´n och var intresserad av renköp.....

För 70-80 "papp" kan jag bygga en välutrustad Locost till! :D

Link to comment
Share on other sites

Om material i rör och bärarmar (dimensioner och kvalitet).  är av godkänd  kvalitet !

Kan ni som besiktar godkänna den målad med svetsröntgen-intyg på av er utvalda svetsar?

Hej

Med röntgen lär det vara lugnt. Men prata med aktuell SFRO-besiktningsman...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Det fanns (finns?) en GDT40 i Gulf-färgerna till salu i Sverige som jag var bra sugen på ett tag, men när man insåg vilket jättejobb det var att få den gatreggad i efterhand så backade jag ur.

Det är nog det dummaste man kan göra att inte bygga gatlegalt från början om man ändå tänker försöka sälja den till vanligt folk framöver... :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...