Jump to content

Bredd På Kardantunnel?


Schäfer

Recommended Posts

Bredden på kardantunneln till min Dala7a är 125 mm. Då ingår fyrkantsprofilerna på båda sidorna (20x20 mm). Då jag har Volvo 1031-bakaxeln med medbringaren förskjuten lite till höger, inkräktar det lite på tunneln. Har fått byta ut ena fyrkantsprofilen mot en plåt istället där bak till höger. (Detta ger sedan ett innermått på bredden för sittbrunnarna på ung. 485 mm - det räcker kanske för en riktig viking! :D ).

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Jag hade väntat med att spika måttet på kardantunneln tills du har alla delarna hemma - nu skall du ju iofs bygga med 4WD så motorns placering påverkas ju även av hur fråmre diffen skall sitta för att drivaxlarna skall räcka ut till hjulen. Men rent generellt behöver inte bilen vara helt symetrisk utan man kan ju bygga med mer plats på förarsidan och mindre på passagerarsidan och vid enbart RWD kan man ju förskjuta motorn lite åt höger för att få mer plats till föraren...

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte skjuta motorn mer åt höger, då tar främre diffen och mellanaxeln i motorn. Å främre diffen är ingen höjdare att flytta på i sidled om man inte ska skaffa nya drivaxlar.

Bygger hellre bredare bil än att skaffa andra axlar osv.

Det var i och för sig en helt onödig fråga kom jag på, eftersom jag ändå hade kardanaxeln i garaget och kunde mäta på den.

Nu blir tunneln 175 mm från yttersida till yttersida med 25mm rör.

Edited by Schäfer
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...