Jump to content

Miljöavgift för etanolmotor?


Recommended Posts

Vad händer med miljöavgifen om man kör sin motor på etanol?

Det är ju lättare att bygga om en gammal förgasarmotor till etanoldrift än att sätta dit insprutning+katalysator+lambdasond+kolkannister...

Link to comment
Share on other sites

Rätt så intressant, vad krävs det för att bygga om en motor till etanoldrift? Hur mycket kommer bränslekostnaderna hamna på jämfört om man skulle köra på vanlig bensin?

Link to comment
Share on other sites

Jag är lite inne på att byta bränsle jag också, men kanske inte så drastiskt som till etanol utan börja köra på Aspen Racing fuel. Betydligt miljövänligare och ger mer prestanda och mindre spikningsrisk. Nackdelen är väl kostnaden, en 25-litersdunk kostar 650 kronor. Men jag kör ändå så lite per säsong så jag lägger hellre pengarna på ett bättre bränsle än en motorrenovering...

www.aspen.se

Link to comment
Share on other sites

Rätt så intressant, vad krävs det för att bygga om en motor till etanoldrift? Hur mycket kommer bränslekostnaderna hamna på jämfört om man skulle köra på vanlig bensin?

Jag är inte helt säker, men enligt vissa uppgifter behöver man fetare blandning och högre (eller var det lägre??) tändning. Enligt andra rykten behöver man bara dra ut choken lite...

Link to comment
Share on other sites

Man hittar det mesta under http://www.etanol.nu/

kolla även http://home.tiscali.se/etanol/index2.html

Det finns ett volvoprojekt också på en skola i Värmland, jag citerar ett stycke från deras hemsida:

-------------------------------------------

Tidigare erfarenheter visar att det räcker med att byta ut munstycke i förgasaren, packningar, slangar, ställa om tändningen, byta tändstift och eventuellt bensinpumpen mot en elektrisk dito.

– När vi konverterat bilar till etanoldrift vill de ofta ha 10-15 procent mer i bränsle därför planar vi i vissa fall ned topplocket med 1-2 millimeter för att få högre kompression och minskad bränsleförbrukning, förklarar Erik Nilsson.

En positiv sidoeffekt är att bilarna också brukar bli piggare efter fått smaka på spriten.

Etanoldrivna fordon kan även köras på vanlig bensin. Om topplocket har slipats vid etanolkonverteringen behövs dock högoktanig bensin för att undvika knackning i motorn, eftersom kompressionen då har höjts.

Helt ren etanol duger inte som bränsle. Bensinen behövs för att bränsleblandningen ska bli mer lättantändlig och motorn lättstartad.

---------------------------------------------------

Så detta med Etanol är inte helt dumt, frågan är bara vad det kostar i soppapengar och hur en turbomatad bil tacklar detta....

jag är dessutom beroende av tankningsställen ganska ofta eftersom min tank inte är så stor.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Lagstiftningen är inte skriven med tanke på etanoldrivna amatörbyggen. Därför är det svårt att ge ett helt säkert svar men om SNFS 1992:12 gäller (lite osäker på det) så krävs i så fall intyg om överensstämmelse mot avgascertifierad motortyp om man ska köra etanol (alt miljödispensavgift).

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag har också haft samma fundering om miljöavgiften... min närmaste mack (en OKQ8-mack) har etanolbränsle. Fast det är väl bensin-etanolblandning egentligen?

Det luktar kul också om bilar som kör på etanolblandning. Luktar lite radiostyrt liksom. :D

Link to comment
Share on other sites

Etanol har ca, 60% av energiinnehåll mot Bensin, man måste även byta allt gummi i bränslesystemet annars kommer spriten att lösa upp det gammla gummit.

Ska man köra med ren Etanol så behöver man höja kompressionen annars så får man inte ut en bra effekt ur motorn.

Caper :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Rätt så intressant, vad krävs det för att bygga om en motor till etanoldrift?

På gamla generationens SAAB 900 med insprutning från -88 och senare är det bara att tanka och köra. Eventuellt kan man behöva koppla ur batteriet ett tag för att nolla minnet.

Link to comment
Share on other sites

Spritdrift brukar ge problem med gränsvärdena för NOx (kväveutsläpp).

Är lite bekant md en av dem som drog igång spritkonverteringsprojektet här i stan. Han jobbade på att lägga en spritkonverterad B36:a i en P1800, vet inte hur det gick.

Link to comment
Share on other sites

En bekant till mig som skruvar mycket tävlingsmotorer påstår att en bensinmotor tankad med sprit, och om-mappad, får samma ungefä effekt, men 500-1000 varv lägre, vilket skulle vara en riktig höjdare.

Däremot skall spritmotorn vara svårare att starta vintertid :icon_blink: Kan vara ett problem på en isbil, men knappast på en seven :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Man måste öka kompressionen ganska så kraftigt om man ska få ut den effekthöjningen som han påstår ;)

Etanol har ca 60% av energivärdet gentemot bensin, så bränsleförbrukningen kommer att öka :(

Vintertid så får man elda :wohow: under motorn om den ska starta för etanolen har en kraftigt kylande effekt på motortempen.

Caper

Link to comment
Share on other sites

Rätt så intressant, vad krävs det för att bygga om en motor till etanoldrift?

På gamla generationens SAAB 900 med insprutning från -88 och senare är det bara att tanka och köra. Eventuellt kan man behöva koppla ur batteriet ett tag för att nolla minnet.

Är du 100% säker på detta? Gäller det även 900S? Jag skulle gärna vilja prova men vågar jag? :)

Link to comment
Share on other sites

Rätt så intressant, vad krävs det för att bygga om en motor till etanoldrift?

På gamla generationens SAAB 900 med insprutning från -88 och senare är det bara att tanka och köra. Eventuellt kan man behöva koppla ur batteriet ett tag för att nolla minnet.

Är du 100% säker på detta? Gäller det även 900S? Jag skulle gärna vilja prova men vågar jag? :)

Liten(?) varning. Sprit löser lite andra saker än bensin. God ide att kolla om slangar och pump pallar innan man prövar. På en äldre bil kan det också finnas avlagringar som spriten luckrar upp.

Min gode vän spritentusiasten, förespråkade "långsam tillvänjning", börja på 15-20% och öka 5% per tankning.

Link to comment
Share on other sites

Hur mycket kostar Etanol liten? vad består det av? 100% alkohol?

Funkar det att göra egen sprit och tanka? Där finns det stora pengar att spara:)

Spriten som man köper på macken, E85 eller vad den heter, innehåller en viss procent bensin tror jag

Link to comment
Share on other sites

Spriten som man köper på macken, E85 eller vad den heter, innehåller en viss procent bensin tror jag

Jag tippar på 15% bensin. Därav namnet E85. ;)

Link to comment
Share on other sites

Vad kan det kosta då?

Är det då 85% ren alkohol och 15% vanligt 95 blyfri?

Hur skulle det funka att framställa något sånt rent tekniskt?

Är inte så hemma på sånt som hembränning. Skulle det löna sej? Det gör det ju såklart men hur mycket:)?

Någon som vet vad etanol kostar?

Link to comment
Share on other sites

Är nog tveksamt att det skulle löna sig att bränna eget. Det är ju trotts allt en del skillnad på systemsprit för 100-200kr litern och bränsle som kostar under tian.

Link to comment
Share on other sites

Vad kan det kosta och göra egen sprit då? Den ska ju inte vara drickbar så kvaliten spelar ju mindre roll? Kan ju vara skoj att göra eget bränsle:)

Vad är det man anvder? Potatis eller något sånt va:)?

Link to comment
Share on other sites

Vad kan det kosta och göra egen sprit då? Den ska ju inte vara drickbar så kvaliten spelar ju mindre roll? Kan ju vara skoj att göra eget bränsle:)

Vad är det man anvder? Potatis eller något sånt va:)?

Eftersom jag inte dricker sprit själv, så har jag inte någon riktigt bra koll på hur man bränner eget. Men jag vet att man använder jäst och socker i stora mängder.

För övrigt får nog kvaliten vara minst sagt mycket god, om bilen skall gå på spriten. Skall man dricka det, så är man nog nöjd om det är kanske 80% sprit, men skall man köra på det skall det vara 100% och 0% vatten.

Link to comment
Share on other sites

100% ren alkohol dunstar väl bara eller? Vatten måste det väl vara för att binda ihop alkoholen lite. Får iaf jag för mej, säkert fel :)

Kanske blir en jäkla prosedur att framställa så pass bra etanol så man kan köra på det.

Link to comment
Share on other sites

Är du 100% säker på detta? Gäller det även 900S? Jag skulle gärna vilja prova men vågar jag? :)

Ska inte säga att jag är 100% på det men man ska kunna köra E85 i princop alla bensinbilar, fast SAAB med APC (tror jag det var) klarar dessutom att ställa in sig själv.

Det ska tydligen vara extra bra för turbobilar eftersom etanol motorn inte blir lika varm då.

Link to comment
Share on other sites

100% ren alkohol dunstar väl bara eller? Vatten måste det väl vara för att binda ihop alkoholen lite. Får iaf jag för mej, säkert fel :)

Kanske blir en jäkla prosedur att framställa så pass bra etanol så man kan köra på det.

Förmodligen har jag fel... :icon_oops: men gillar inte motorn lite vatten. Jag trimmade corvette och monterade vatten till förgasar´n för att höja effekten, och nog tyckte jag att det funkade. Dimmiga höstnätter brukar ju ge några extra hästar :blink: eller känns det bara så :icon_blink:

Eddy

Link to comment
Share on other sites

14 kr literna blir ju dyrt det ju... Fast forsätter bensien att stiga i pris så kanske det lönar sej så småningom:)

Vad är det man gör det på? jäst och socker?

Det är mycket myndigheterna inte gillar:) men som man kan göra ändå :hypocrite:

Link to comment
Share on other sites

Är du 100% säker på detta? Gäller det även 900S? Jag skulle gärna vilja prova men vågar jag? :)

Ska inte säga att jag är 100% på det men man ska kunna köra E85 i princop alla bensinbilar, fast SAAB med APC (tror jag det var) klarar dessutom att ställa in sig själv.

Det ska tydligen vara extra bra för turbobilar eftersom etanol motorn inte blir lika varm då.

Hmm, jag tror inte 900S har APC... :icon_blink:

Link to comment
Share on other sites

Förmodligen har jag fel... :icon_oops: men gillar inte motorn lite vatten. Jag trimmade corvette och monterade vatten till förgasar´n för att höja effekten, och nog tyckte jag att det funkade. Dimmiga höstnätter brukar ju ge några extra hästar :blink:  eller känns det bara så :icon_blink:

Eddy

Det ligger nog något i det. Jag minns att jag läst nån gång om turbobilar med vatteninsprutning. Men då var det för att kyla kolvarna och förhindra spikningar, tror jag.

Link to comment
Share on other sites

Hm, 100% sprit... :thumbup:

Den kommer inte att var 100% speciellt länge eftersom sprit drar åt sig vatten, det är bland annat därför som man normalt bara kan lagra eller

hantera etanol i blandningen 96%.

Den blir det av sig själv efter ett tag.

Vatteninsprutning brukar man använda mest till turbobilar, för att få ner tempen på blandningen, i och med att den kyls så minskar volymen så man får in mer, och risken för spikning minskar.

Att bilen går bättre i fuktig eller sval luft, gäller speciellt turbobilar också, beror på ovanstående, kall luft tar upp mindre plats med samma mängd syreatomer.

Troligen är det lägre krav på etanol som används till bilar än den som används till människor, vi är känsligare för en del ämnen som man skada oss i liten mängd, jämfört med en motor.

Ska man göra bränslet själv är det enklare att framställa metanol.

Men vänta nu, det får man ju inte heller göra.... :hypocrite:

Tror jag fått till teorierna riktigt, rätta mig gärna om de är fel.

--- Jonas

Link to comment
Share on other sites

På turbobilar med vatteninstprut så är en stor vinst även de ökade avgasvolymerna, som får turbon att snurra bättre.

Särskilt om man drar in vatten på låga varv så får man extremt mycket bättre respons iochmed att man kan h ai princip fullt laddtryck strax över tommgången :D

att vattnet dessutom kyler och är oktanhöjande är ju possitiva biefekter.

Link to comment
Share on other sites

14 kr literna blir ju dyrt det ju... Fast forsätter bensien att stiga i pris så kanske det lönar sej så småningom:)

Vad är det man gör det på? jäst och socker?

Det är mycket myndigheterna inte gillar:) men som man kan göra ändå :hypocrite:

Socker, turbojäst och vatten ska det va´, man kan ha i potatis också för att få ut lite högre alkoholhalt på mäsken men då luktar det lite mer...skulle jag gissa :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Guest real7

Väldigt dålig verkningsgrad på Etanol. Vi var tvugna att skruva dit jättetankar på "de blå bussarna" (SL:s linje fyra) för att de skulle räcka ett arbetspass utan tankning.

Dessutom blev effekten på motorerna så liten att det var svårt att hålla bussarna varma på vintrarna...

B

Link to comment
Share on other sites

Väldigt dålig verkningsgrad på Etanol. Vi var tvugna att skruva dit jättetankar på "de blå bussarna" (SL:s linje fyra) för att de skulle räcka ett arbetspass utan tankning.

Dessutom blev effekten på motorerna så liten att det var svårt att hålla bussarna varma på vintrarna...

B

Det är lite skillnad på vikt och motorvolym på en stor buss och en gammal saab. Ytan att värma upp i en buss är lite större också.

Gick dom sämre bussarna också? eller var det bara uppvärmings problem med i dom?

Link to comment
Share on other sites

Det var ett artikel om Etanol i UNT (uppsala nya tidning) i dag.

Kostar tydligen 7,45 at tanka. Men det ståg inget om det var mera ekonomiskt eller inte? Lär väl kanske dra lite mera etanol en vad bilar som går på bensin gör.

Link to comment
Share on other sites

Det var ett artikel om Etanol i UNT (uppsala nya tidning) i dag.

Kostar tydligen 7,45 at tanka. Men det ståg inget om det var mera ekonomiskt eller inte? Lär väl kanske dra lite mera etanol en vad bilar som går på bensin gör.

Någon som vet något om det?

Link to comment
Share on other sites

Metanol....

Metanol är egentligen ganska enkelt att framställa, i alla fall i teorin.

Finns flera sätt, ett som jag har provat, under rent vetenskapliga experiment så klart, är att göra den av trä.

Man torrdestillerar trä, hettar upp det i ett slutet kärl, och kyler gasen som kommer ut.

Man får då tjärvatten, som innehåller tjära, vatten, metanol och en del annat krafs.

Nästa steg är att destillera tjärvattnet för att få ut metanolen, en process som liknar framställning av andra......... spritsorter.

Lite fixande, men har man en enkel men fungerande anläggning så är det simpelt, billigt och absolut inte tillåtet!

Man får inte äga eller använda destillationsapparater i Sverige, inte ens för vatten.

--- Jonas

Link to comment
Share on other sites

De flesta bilar ska bara vara att tanka i E85 och köra, i vissa fall får man byta bränslepump och lite slangar( tål inte spriten).

Fördelen med etanolen är att det är billigare men samtidigt drar den mer soppa så det går på ett ut.

Effekten på etanolen är något lägre men man kan lyckas dra in mer i motorn så att effekten på motorn blir den samma.

Så den enda fördelen är att man kör miljövänligt

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Det verkar som att inte så många testat att köra på etanol utav de som skrivit här.

Det har jag gjort.

Dels i en okonverterad Volvo 440, där den gått OK upp till ca 60% effektiv blandning (60% sponken å resten bensin).

Dels i en 240 (B230F-motorn) med höjt bränsletryck som går kalasbra på endast E85, dock med ngt hög förbrukning, ca 25% mer vill den ha. Bilen går samtidigt märkbart bättre, särskilt mellan 2500 och 4000rpm.

Folk i bekanskapskretsen har dessutom haft E85 i sina turbobilar.

Här ska man komma ihåg att konvertering måste göras för att det ska funka.

På en turbobil ska man vara betydligt mer försiktig så man inte får för mager blandning vilket snabbt kan leda till motorras, skuren turbo etc. pga. spikning eller för heta avgaser.

Adaptiva bränslesystem som tex. LH Jetronic 2.4.x och Trionic kan anpassa med högre inblandning men de bottnar tyvärr ur innan man når det blandningsförhållande som krävs, särskilt i en turbo.

Detta löses antingen genom högre bränsletryck eller genom byte av spridarna + ommappning.

Med höjt bränsletryck bromsades tex. en i övrigt standard saab 9000 150hk turbo till styvt 185hk och ansevärt lägre avgastemp. Dessutom kom effekt och vrid vid lägre varv samt att turbon laddade bättre hela vägen. Dvs. laddtrycket dalade inte med varvet på samma sätt som på bensin.

En annan kommer därför att köra med en 145hk ltt snaabel-motor (900S).

Etanol gör att jag kommert klara mig med mindre IC, klarar hyfsat med kusar utan dyr balansering osv utav motorn och slipper APC eftersom detonationer (spikningar) ör ett mycket mindre problem på E85 i och med det höga oktantalet och lägre förbränningstempen.

Dessutom e man ju hyggligt miljövänlig.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Jag är lite inne på att byta bränsle jag också, men kanske inte så drastiskt som till etanol utan börja köra på Aspen Racing fuel. Betydligt miljövänligare och ger mer prestanda och mindre spikningsrisk. Nackdelen är väl kostnaden, en 25-litersdunk kostar 650 kronor. Men jag kör ändå så lite per säsong så jag lägger hellre pengarna på ett bättre bränsle än en motorrenovering...

www.aspen.se

I Göteborg kan du köpa akrylatbensin(Aspen bensin är akrylatbensin) på OKQ8 vid Frölunda på tapp! Det kostar ca 1kr mer än den vanliga 98oktaniga soppan!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...