OlaE Posted April 16, 2009 Share Posted April 16, 2009 Hej. Skissar på ett eldrivet 3 hjuligt lågenergibygge (reversetrike 2 hjul fram och ett bak) Se: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=7291 och tänkte få lite kommentarer på chassit. Frågor: Ritat i 20x20x2 mm fyrkantsrör, funkar det? Detta ska som sagt blir ett lättvikt bygge (<300 kg + förare). Hur "starkt" ska jag dimensionera chassiet i förhållande till fordonets vikt? Chassit väger 37 kg + svetsfogar som det är ritat nu. /Ola Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted April 16, 2009 Share Posted April 16, 2009 en kardantunnel förstärker ramen avsevärt men eftersom du inte ska ha det så skulle jag nog tänka mej att sätta diagonalsträvor i det som kan kallas blivande "torpedvägg" och diagonaler på ett par ställen i tomrummen botten. Beroende på kommande hjulupphängning bak så behövs det nog lite där i sista "bottenhålet" Nu är det ju inte helt ovidkommande vad tanken är att det blir för effekt i bilen..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlaE Posted April 16, 2009 Author Share Posted April 16, 2009 en kardantunnel förstärker ramen avsevärt men eftersom du inte ska ha det så skulle jag nog tänka mej att sätta diagonalsträvor i det som kan kallas blivande "torpedvägg" och diagonaler på ett par ställen i tomrummen botten.Beroende på kommande hjulupphängning bak så behövs det nog lite där i sista "bottenhålet" Nu är det ju inte helt ovidkommande vad tanken är att det blir för effekt i bilen..... Tack för input Arrowsmith. Effekt? 5-7 kW så det blir ingen racer precis. /Ola Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ord bind Posted July 14, 2009 Share Posted July 14, 2009 Tack för input Arrowsmith.Effekt? 5-7 kW så det blir ingen racer precis. /Ola El-drift ! har länge haft samma ide men har stupat på motorerna då jag vill ha navmotorer =dyrt. Har du någon bra kontakt på sådana saker. Skall du ha dift fram eller bak och villken ev transmition. De rören bör hålla med lite förstärkningar på utsatta ställen typ fästen för bärarmar . Jag funderade på att beställa plåtar till hålen i ramen laser skurna och anpassa rören efter dom, då dessa plåtar har en nogranhet på 0,1mm bordeman med lite eftertanke vid svetsningen få ett bra resultat . mvh jean Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted July 14, 2009 Share Posted July 14, 2009 Jag är med nyfiken och skulle vilja veta lite mer om dina komponentval. Fuskar själv lite på lediga stunder med en hemmabyggd elektrisk 3 hjulig "sparkcykel liknande" farkost med 2 batterier av AGM typ och PWM styrning med regenerering. I första hand är jag med detta ute efter att lära mej systemen inför framtida eventualiteter. Vill därför "läsa på" lite om hur andra tänker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlaE Posted July 14, 2009 Author Share Posted July 14, 2009 El-drift ! har länge haft samma ide men har stupat på motorerna då jag vill ha navmotorer =dyrt.Har du någon bra kontakt på sådana saker. Skall du ha dift fram eller bak och villken ev transmition. De rören bör hålla med lite förstärkningar på utsatta ställen typ fästen för bärarmar . Jag funderade på att beställa plåtar till hålen i ramen laser skurna och anpassa rören efter dom, då dessa plåtar har en nogranhet på 0,1mm bordeman med lite eftertanke vid svetsningen få ett bra resultat . mvh jean Hej! Har gjort en del simuleringar på hålfastheten på chassit och hittat en del svagheter som jag fixat. Ang. motor har jag fasnat för en LMC 200-127 Hur jag kom fram till det se denna länk: Eftersom layouten är en reversetrike med två framhjul och ett bakhjul så blir drivningen bak. Navmotor utgår bla. eftersom jag inte vill ha en massa vikt långt bak i mitt 3-hjuliga bygge. Det blir en enkel tvåvägs nerväxling, kuggrem från motorn och kedja till bakhjulet. Detta för att anpassa motorn till rätt varvtal samt få fram och ner motorn så långt som möjligt för att förbättra tyngdpunkten. Med lite tur hoppas jag att en lokal firma där jag håller till kan hjälpa mig med att laserskära rördelarna till chassiet, det hade varit riktigt trevligt. /Ola Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ord bind Posted July 26, 2009 Share Posted July 26, 2009 Hej!Har gjort en del simuleringar på hålfastheten på chassit och hittat en del svagheter som jag fixat. Ang. motor har jag fasnat för en LMC 200-127 Hur jag kom fram till det se denna länk: Eftersom layouten är en reversetrike med två framhjul och ett bakhjul så blir drivningen bak. Navmotor utgår bla. eftersom jag inte vill ha en massa vikt långt bak i mitt 3-hjuliga bygge. Det blir en enkel tvåvägs nerväxling, kuggrem från motorn och kedja till bakhjulet. Detta för att anpassa motorn till rätt varvtal samt få fram och ner motorn så långt som möjligt för att förbättra tyngdpunkten. Med lite tur hoppas jag att en lokal firma där jag håller till kan hjälpa mig med att laserskära rördelarna till chassiet, det hade varit riktigt trevligt. /Ola Hej igen ! ord bind här . Har du funderat på nödresrvhjul till bil? Vissa golfar har 14" saab 900 79-93 har 15" båda med ca 110mm bred slitbana 50mm profilhöjd, de finns både diagonal och radial. Tänk på att saab bytte bultmönster 1987 så kolla noga! golfen har 4\100 =lätt att hitta spindlar. mvh jean Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlaE Posted July 27, 2009 Author Share Posted July 27, 2009 Hej igen !ord bind här . Har du funderat på nödresrvhjul till bil? Vissa golfar har 14" saab 900 79-93 har 15" båda med ca 110mm bred slitbana 50mm profilhöjd, de finns både diagonal och radial. Tänk på att saab bytte bultmönster 1987 så kolla noga! golfen har 4\100 =lätt att hitta spindlar. mvh jean Jag har faktiskt tänkt samma tanke vad gäller fälg men kanske använda ett annat däck än nödhjulet. /Ola Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.