S7racer Posted April 13, 2009 Share Posted April 13, 2009 någon som vet vad det krävs 2 eller 3 punkt och måste det vara ett rullbälte?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 13, 2009 Share Posted April 13, 2009 3 punkt om det ej är möjligt med 3p kan 2p ev. godkännas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
S7racer Posted April 13, 2009 Author Share Posted April 13, 2009 Jo det e klart men vad menas med möjlig klart att jag kan fixa ett övre fäste kan man få ihop en bil borde det gå att få dit ett trepunkts bälte men då jag ändå ska åka med 4punkt så hade det ju varit enklare med ett två punkt till bes. undrade ju oxå om man kan använda tre punkt utan rulle?? mvh Andreas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted April 13, 2009 Share Posted April 13, 2009 Jag besiktigade min 7a med tvåpunktsbälten i somras och fick godkänt. Jag klarade mig tack vare att min båge är skruvad och "bara sitter på när jag åker bana"... Med facit i hand hade det inte varit fel med ett par rullbälten i också! Visst är det rejsigt med 6-punktsbälten, men det är ett himla meck varje gång man har passagerare och inte jättesmidigt att få på sig själv heller om man bara ska glida ner till glasskiosken. "Felmonterade" rullbälten, dvs med rullarna i mitten brukar gå att få till snyggt. /Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
S7racer Posted April 23, 2009 Author Share Posted April 23, 2009 kollar igen då någon som vet vad det är för krav kan man skippa rullen och ha 2 el 3 punkt utan rulle? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted April 23, 2009 Share Posted April 23, 2009 Kolla med din lokala SFRO som du tänker besiktiga bilen hos och den Bilprovnings stationen som är tänkt för reggningen. Båda kan godkänna och ev. fälla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted April 23, 2009 Share Posted April 23, 2009 Det är okej med fast trepunktsbälte men ska man använda bilen (och då menar jag köra bilen på gata mer än upp och ned på en trailer) så kommer du vilja ha ett trepunkts rullbälte. En normal Locost/Seven är det inga problem att få till bra bältesinfästningar på. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
S7racer Posted May 4, 2009 Author Share Posted May 4, 2009 då jag nu efter "therealpinto" s svar har besluta mej för trepunkt med rulle så undrar jag om någon här har bra bilder på rullens infästning enligt bakochfram metoden samt hur man kan få igenom bältet genom ryggstödet på ett korrekt sätt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daffe Posted May 5, 2009 Share Posted May 5, 2009 Är det någon som fått sin bil godkännd med E märkta fyrpunktsbälten här på forumet? Talade med en person från SFRO på Elmia mässan som sa det skulle vara möjligt. Har också studerat den nya SFRO boken och kommit fram till följande, enligt de tidigare reglerna så är det bara 2 alt 3 punktsbälte som gäller, enligt de nya i slutet av boken så öppnas det en möjlighet för 4/5/6 punktsbälten om bälten och stol är FIA klassade. Problemet är bara att få ner en FIA klassad stol i en 7a. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted May 5, 2009 Share Posted May 5, 2009 Reglerna som tillåter fyrpunktsbälte är inte beslutade än. Om någon fått bilen reggad tidigare med fyrpunktsbälten, E-märkta eller inte, så har det varit ett misstag. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.