OlaE Posted March 15, 2009 Share Posted March 15, 2009 Hej. Ritar på ett lågenergibygge (ingen Seven) och skulle vilja ha lite input från er ang. inställningar på framvagnen. Det som prioriteras högst i mitt projekt är lågt rullmotstånd samt säkra köregenskaper. Fordonet i fråga är eldrivet därav min fixering på energiåtgång istället för låga varvtider. Camber Caster Toe (borde vara 0 eller) Styrradie Jag utgår från ett blankt papper så alla förslag är välkomna. /Ola Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 15, 2009 Share Posted March 15, 2009 cykeldäcksbredd , toe 0. caster beror på vikten men ju lägre vikt desto mer caster för att den ska hålla kursen.Camber ja den kan du lägga på 1-5grader. prova dig fram och hjulstorleken påverkar också. kanske blir den så lätt att du kan ha en framgaffel istället? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted March 15, 2009 Share Posted March 15, 2009 Låter som ett kulprojekt. Det skall bli spännade att följa tråden. Vilken typ av motor, hastighet, batterityp mm har du tänkt eller kommer det växa fram eftersom? Thomas: ----- cykeldäcksbredd ---- Drömbilen = "cykelbilen Fantom". Den är vi många som drömt om i unga år...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlaE Posted March 15, 2009 Author Share Posted March 15, 2009 Hej. Layouten är en reverstrike dvs. 2 hjul fram och ett bak och tanken är att den ska besiktas som amatörbyggd Mc/Trike. Vikt utan förare ca. 250 kg fördelat på 25% på varje framhjul och 50% bak. Bakhjul från Mc och som framhjul Mcdäck på någon smal fälg (idag ritad fälg från nödhjul men tar gärna emot tips på smala fälgar). Räknar på en effekt på 5-7kW vilket ska räcka till en toppfart på ca. 80 km/h och en batterikapacitet för att leverera denna effekt i 1 timme. Batteri tänker jag mig LiFePO4 om det inte hinner dyka upp några bättre under resans gång, vilket det borde göra. /Ola Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted March 15, 2009 Share Posted March 15, 2009 Vad är det för regler på sånt? Kollar man på div. kommersiella 4 hjulingar kan det ju inte krävas speciellt mycket.. /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 15, 2009 Share Posted March 15, 2009 smala fälgar finns på mopeder. t.ex. yamaha DT framhjul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted March 15, 2009 Share Posted March 15, 2009 Kul! Har du hittat någon smidig elektronik för att styra motoreffekten? Tänk på att både MC och mopedhjul normalt belastas endast radiellt eftersom cykeln lutar i kurvorna. Att ha dem fast monterade stående och hantera sidokraften blir nog inte optimalt. Det verka iofs sig fungera på MC med sidovagn, men tål att tänka på! Du får helt enkelt luta hjulen i svängarna! http://thekneeslider.com/archives/2009/01/...pension-system/ /Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
saab Posted March 15, 2009 Share Posted March 15, 2009 har du hittat någon lämplig el motor och hur stora batterier har du tänkt att använda? har själv en heinkel trojan utan motor som det har funnits lite funderingar på att montera snöskoter motor i men en billig el bil vore inte fel att åka till jobbet i ,den väger troligt viss ca 200-300kg ,jobbar med sky-liftar där har vi mycket batterier men då 6volt på ca 125 amp ca 25kg styck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted March 15, 2009 Share Posted March 15, 2009 Mycket intressant projekt! Glöm inte att se till att ackerman är rätt vid alla rattutslag så det inte tar emot mer än nödvändigt när man svänger. När du säger smala hjul så tänker jag front-runners till dragracingbilar. Men 3,5" kanske är för onödigt brett det också? http://store.summitracing.com/egnsearch.as...mp;autoview=sku Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlaE Posted March 16, 2009 Author Share Posted March 16, 2009 Hej. Tack för tipset gka, 3,5" borde funka! Tyvärr var priset rätt avskräckande men det kanske går att hitta billigare. Re. Ackerman: Det skulle man behöva skriva en eget stråd om framför allt som jag ska ha styrstagen framåt istället för bakåt om ni förstår hur jag menar. /Ola Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted March 16, 2009 Share Posted March 16, 2009 Kul med ett elbils-projekt! Min (blivande) svärfar och jag har diskuterat ett sådant. Han vill dock bygga på befintlig bil som tex. en liten punto eller dylikt men jag tror den motor vi har är i klenaste laget.. 15kW. MIn idé är precis som din att bygga 3-hjuligt med framvagn från ngn liten bil som tex. ford Fiesta och baknav från en sierra eller scorpa där man svarvat på en kjedjekrans på yttre drivknuten. Med 15kW så tror jag det räcker långt med däck av samma dimension som Smart har fram. Det som avhållit oss hittils är en lösning på effektreglering och energiåterföring som vi har råd med, dvs. kan bygga själva. Vi snackar oxå om att ha en 10-12hk Briggs & Stratton (etanolkonverterad) eller motsvarande diesel som reservaggregat ihop med en generator av lämpligt slag.. dvs. plug-in hybrid. Men blir det för komplicerat får man väl nöja sig med enbart eldrift. Jag tror du kan nöja dig med att hålla toe på ett minimum. Ackerman påverkar nog i så få lägen att det blir ett egentligt problem i vardagskörning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted March 16, 2009 Share Posted March 16, 2009 http://www.evisol.com/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlaE Posted March 18, 2009 Author Share Posted March 18, 2009 Hej. Den enda inställning som inte går att justera efteråt blir caster så den vill man att den hamnar rätt. Vad kan vara rimligt med tanke på vikten (ca 200 kg) över framvagnen med förare. /Ola Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted March 18, 2009 Share Posted March 18, 2009 Vem vet... :) antagligen beror det lite på vad man får för styr-radie med spindlarna eftersom den (radien) verkar som en hävarm. På en locost brukar man ha ca 8 grader caster, och vikten över framhjulen behöver ju inte vara jättemycket mer än dina 200kg i det fallet. Jag hade nog provat med något sånt. Du kan ju göra dina bärarmsfästen så du kan lägga brickor för att flytta bärarmarna lite bakåt och framåt för att justera caster litegrann iaf. Framhjul från Smart var ju en bra idé! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlaE Posted March 19, 2009 Author Share Posted March 19, 2009 Min tanke är att jag ska tillverka att detaljer "själv" (inkl. spindlar) bara för att spara vikt och så får jag det som jag vill med styrradie mm. Vad tror ni om det? /Ola Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted August 19, 2010 Share Posted August 19, 2010 Lite nyfiken på hur bygget fortgår? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lowflyer Posted August 21, 2010 Share Posted August 21, 2010 Angående styrning av elmotorerna (jag förutsätter att du väljer en växelströmsmotor) rekommenderar jag att titta på modellflygarnas grejer. Idag har utvecklingen inom elflygsidan kommit otroligt långt. Det finns flera som flyger med 15kW i nosen. Reglagen är otroligt enkla att handha och de behöver ingen positionsgivare idag. Ändå är de avancerade. Många har tex inbyggd datalogger så att man kan se varvtal och ström mm. efteråt. Enda kruxet för din del är att styra reglaget. Normalt får reglaget ett pulståg från mottagaren. 50 Hz med PWM på mellan 1-2 ms, där 1 ms motsvarar nollgas och 2 ms fullgas. Det går att bygga relativt en manick som alstrar denna styrsignal relativt enkelt, antingen med en mikrodator eller på gammalt vis med en 555-krets. Sök på Google så finner du nog vad du söker. Bra reglage:http://www.castlecreations.com/products.html Bra firma i sverige: http://www.autopartner.se Bra firma i hongkong: http://www.hobbycity.com/hobbyking/store/uh_listCategoriesAndProducts.asp?catname=All+Speed+Controllers&idCategory=61&ParentCat=182 /Jan Dersjö Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlaE Posted August 29, 2010 Author Share Posted August 29, 2010 Förstår att folk börjar undra och det gör jag med.... Den befinner sig fortfarande i konstruktionsstadiet. /Ola Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlaE Posted November 26, 2010 Author Share Posted November 26, 2010 En liten "teaser". /Ola Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.