Jump to content

Säten


Leffe

Recommended Posts

Hej!

Tänk på att skålade säten förmodligen är mer uppskattade i en bil av Locosttyp, eftersom man antagligen kör på ett sätt som utsätter kroppen för högre sidokrafter. Likaså bör längre personer tänka på att inte ha för låga ryggstöd.

Jag är längre än genomsnittet och lyckades bryta ett revben nertill på vänster sida när jag körde go-cart i somras, på grund av för låga ryggstöd. :-)

Link to comment
Share on other sites

Hej , jag har varit och provsuttit cobra clubman och den är ca 47 cm bred i verklighetet ( ritningen säger 51cm ) den borde kunna få plats i en lätt breddad bil.

Det chassit som vi bygger är 466mm mellan kardantunneln och sidan så det är ju ganska trångt :(

Förhoppningsvis kan man låna hem en stol och prova med innan köp... Vilka säljer lämpliga stolar i Sverige?

EDIT Såg att både Dalhems och GA Lindberg säljer Cobra :D

Link to comment
Share on other sites

Aldrig funderat på att gjuta egna stolar i glasfiber??

Det finns en portugis som heter Joao, som brukar frekventera Yahoo-forum för locost. Han har en hemsida där han visar hur han gjorde egna stolar.

Inte så dumt, faktiskt.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller på och gjuter av en gammal Sparco stol och modifierar den lite. Den blir 42cm bred tror jag i smalaste varianten, och 44 i bredaste varianten.

Jag kanske kan övertalas att göra fler än de två jag själv behöver. :rolleyes:

Passar personer 1,75-1,80 och som väger 70-80kg skulle jag tro.

Stolen är en "modern" racing-stol. Klädsel får man lösa på egen hand.

Link to comment
Share on other sites

kolla med estfield

dom har någon sparco variant som är 39cm som lätt skulle funka :D

Hej, Estfield versionen har jag provat och den är helt "rätt" för en seven. Med en liggande körstil.

Tyvätt får jag dåligt plats i den !!!

Hur svårt är det att bredda en glasfiber stol på mitten?

Jag har ju 49 .7 cm att stoppa stol i så jag kan bredda den nästan 10cm.

Någon som har en bild på den ?

Link to comment
Share on other sites

Har byggt en egen variant av en racingstol... använde måtten från en skiss på en cobrastol (eller om det var OMP-Eco).

Formen gjordes i vanlig MDF-board som limmades och spaclades till rätt form. Man fick provsitta ett antal gånger innan det blev bra. Stoppningen är av enklast möjliga... kuddar som består av skivor med pålimmad skumgummi klätt med svart vinyl, bilder finns på min sida... har lite ritningar men man får justera lite medans man gör formen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag har kört med Cobrastolen "CUB" och byggt bilen efter boken, och det är inga problem med att montera dom. Jag fick dock lägga två profiler i främre stolfäste (ca 50mm) för att få rätt sittställning. Jag beställde dom från Dalhems med nackstöd och dom gick på drygt 5000kr paret.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag har provat att sitta i en Estfield, satt som gjuten, 175/75.

I mitt fall så ska jag försöka att köpa två vänstersäten. Jag har stävat efter att fö både vänster och höger sida lika stor(eller liten).

///Krister :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...