Jump to content

Kylare, expansionskärl m.m


gka

Recommended Posts

Jag bara undrar... ser ut som det är lock på kylaren? Funkar det verkligen att ha det? Måste locket inte vara högsta punkten i systemet i så fall? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Kommer du att ha extra kylvätskebehållare, typ expansionskärl?

Min kardan kommer från en Granada 2,3L men de ser nog likadana ut.

Jag hade lite strul där det nedre röret till kylaren sitter, lätt att den kommer mitt för ett rör..

Ja, jag hade tänkt att använda ett från en 240 ända tills jag fick se det som satt på micran så nu blir det nog det i stället...

Ang nedre röret. jag flyttade fram kylaren lite i nedankant så jag fick c:a 60mm mellan kanten på nedre röret och ramen , det funkade fint.

I ovan kant så sitter den 95mm framför övre ramröret om man mäter mot cellerna i kylaren.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom det blev ett kylarspår så hakar jag på. Kanske självklarheter men jag skriver det ändå...

Jag har lock på min kylare samt expansionskärl från en Volvo, eftersom jag har en turbo så är det viktigt att locket till expansionskärlet också kommer från en turbomotor för tryckets skull. Fråga mig inte varför, men så är det...

Det som många säger är viktigt och vilket jag själv märkt är att det lätt kokar om det står luft under locket så fyll till bristningsgränsen och öppna sedan inte det locket mer. Använd expansionskärlet istället. Jag gillar expansionskärl eftersom kylaren sitter under noskonen....

Link to comment
Share on other sites

Jag har lock på min kylare samt expansionskärl från en Volvo, eftersom jag har en turbo så är det viktigt att locket till expansionskärlet också kommer från en turbomotor för tryckets skull. Fråga mig inte varför, men så är det...

Kan någon förklara för mej varför det skulle vara så???? :blink: :blink:

Link to comment
Share on other sites

Jag har lock på min kylare samt expansionskärl från en Volvo, eftersom jag har en turbo så är det viktigt att locket till expansionskärlet också kommer från en turbomotor för tryckets skull. Fråga mig inte varför, men så är det...

Kan någon förklara för mej varför det skulle vara så???? :blink: :blink:

Det där förstår inte jag heller varför det skulle vara så.

Link to comment
Share on other sites

Varmere vann høyere trykk.

Jeg har kjøler med eget lokk, men har tatt vekk fjærmekanismen på det og laget tett lokk der. Så har jeg exspansionstank fra en Volvo 240 der jeg har skiftet til et lokk som tåler mere trykk. Dette lokket ser helt likt ut, men er grønt og tåler høyere tempratur. Det er mange som har volvo lokk og har hatt problem med koking, men etter å ha skiftet til dette lokket så går det fint. Alle som kjører racing i volvo orginal bruker dette lokket.

Link to comment
Share on other sites

For å utdype litt mer, så kjører jeg med motorsykkelmotor og der lyser ikke tempratur lampen før ved 130 grader. Jeg er derfor avhengig av et lokk som holder vannet under trykk langt over 100 grader. Opprasjonstempraturen min ligger på 85 grader, og et vanlig lokk begynner da å sleppe ut trykk dermed stiger tempraturen ytterligere og den begynner å koke. Så lenge lokket holder vannet under et stabilt trykk så tåler det høyere tempratur uten å koke.

Link to comment
Share on other sites

Volvo har tre lock varav ett grönt och ett grått som har rätt tryckbenämning på sina lock för turbo samt ett som bara tål ett lägre tryck, tror det är grått också?. Alla de nya turbolocken från volvo är gröna numera tror jag för att särskilja dem.

Det som Rune beskriver är väl samma princip som en tryckkokare där man under högre tryck i kastrullen höjer kokpunkten och kan laga mat under högre värme i vatten. Motsatt förhållande råder lägre atmosfärtryck där vatten kokar vid lägre temperaturer än 100 grader. Och det är ju inte så konstigt att kylvattnet blir varmare eftersom det passerar turbon....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Väcker liv i denna gamla tråd om kylare!

Har ett litet problem att lösa:

Jag har en Micrakylare utan anslutning för expansionskärl.

Fords exp, kärl har en anslutning i botten och en liten längre upp under locket.

Den övre lilla går normalt till slangen mellan kylare och termostat.

Min tanke var då att gå in med slangen från exp, kärlets nedre del och in i den grövre slangen

mellan motor och kylarens nedre del..... Tänker jag helt galet? :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...