Jump to content

Nästa projekt.


Baalzamon

Recommended Posts

Sitter och funderar lite på vad jag skall bygga när jag blir klar med sjuan. Har många idéer, men just nu är jag mest inne på att bygga någon sorts stor crosscart. Tanken är att det skall bli en bil med motor och låda från en framhjulsdriven bil monterad bak. Som en ensitsig mojo med bur men utan kaross skulle man kunna säga. Lite som offroadbilar jag har sett med folkvagnsmotor och rörram.

Det skall bli en ren leksak, jag kommer alltså inte ens att försöka få den besiktad och godkänd. Tror det skulle bli en vansinnigt rolig bil att köra omkring på traktens grusvägar med.

Vet inte riktigt vad jag skall välja för motor, men det blir nog någon med förgasare för att slippa en massa krångel. Jag råkar ha ett par rostiga Toyota corolla -84 med 1,6L motor stående, kanske baserar jag bygget på dem. Jag har även varit inne på att skaffa en gammal golf.

Största problemet som jag ser det nu, är att utväxlingen i lådan från en vanlig bil är rätt hög. Förmodligen kommer man ligga på ettan-tvåan nästan hela tiden. Att sätta på större hjul än originalets 13" är nog inte att tänka på.

Vad tror ni om det, är jag helt fel ute? Någon som har sett något liknande bygge någonstans, finns det kanske till och med någon som har någon länk undanstoppad?

Vad skall ni andra göra när ni blir klara med sjuorna?

Link to comment
Share on other sites

Funderar starkt på att bygga en driftingbil m en motor jag fått av pappa.

Det är en luftkyld boxersexa på 300Hk v. 2700varv per minut.

Den kommer från ett flygplan o är på 9liter.

Tänkte mig en röram m motorn fram och en enkel uppväxlin fr vevaxeln på 50% till en mellanaxel o sen 50% upp igen till en alfa transaxellåda bak.

Tänkte göra uppväxlingarna m beltdrive. Då blir det ca 5500-6000 varv in i låda precis som den vill ha!

Skulle bli de-dion bak o röraxel fram oxå! enkelt o bra.

Kaross vet jag inte men vi har en hög saab 92or fr femtiotalet som man kanske kunde gjuta av...

... det är föresten över 1000Nm i vrid i en sån där.Skulle nog se å låta jävlit kul att komma på ställ i motorvägsfart vid 2300varv!!! :twisted: :thumbup: :prop:

Link to comment
Share on other sites

Funderar starkt på att bygga en driftingbil m en motor jag fått av pappa.

Det är en luftkyld boxersexa på 300Hk v. 2700varv per minut.

Den kommer från ett flygplan o är på 9liter.

Tänkte mig en röram m motorn fram och en enkel uppväxlin fr vevaxeln på 50% till en mellanaxel o sen 50% upp igen till en alfa transaxellåda bak.

Tänkte göra uppväxlingarna m beltdrive. Då blir det ca 5500-6000 varv in i låda precis som den vill ha!

Skulle bli de-dion bak o röraxel fram oxå! enkelt o bra.

Kaross vet jag inte men vi har en hög saab 92or fr femtiotalet som man kanske kunde gjuta av...

... det är föresten över 1000Nm i vrid i en sån där.Skulle nog se å låta jävlit kul att komma på ställ i motorvägsfart vid 2300varv!!! :twisted:  :thumbup:  :prop:

Shit, den motorn får du nästan fixa en bild på! Nio liter får ju jänkeåttor att verka små, och så är det en boxer också. Men finns det någon elstart på en sådan? Vad för plan är den från förresten?

Link to comment
Share on other sites

Nästa bygge...... Med tanke på tanten så törs jag inte ens tänka tanken. Hon titulerar sig numera som "garage-änka".

Jag fokuserar 110% på att slutföra detta bygge. Ju närmare slutet man kommer, desto svårare är det att motivera sig till att verkligen göra allt som man planerat. Jag menar, "det får duga" blir mer och mer vedertaget och det är inte bra.

Funderingar på nästa bygge är som med golf: jag har inte tid!!

Link to comment
Share on other sites

Nästa projekt blir nog brorsans Seven. Han vill också bygga och jag har lovat att hjälpa till :)

För egen del så tänkte jag nog bygga om Harleyn nästa vinter, lite mer renare utseende på den.

Link to comment
Share on other sites

Nästa grej för min del blir en saloon-banbil, något i stil med en Cortina/Anglia eller Falcon/Nova om man vill ha V8-muller.

Har dock svår separationsångest från min Mustang som måste säljas först om jag ska ha plats och pengar för en till bil....

Link to comment
Share on other sites

Funderar starkt på att bygga en driftingbil m en motor jag fått av pappa.

Det är en luftkyld boxersexa på 300Hk v. 2700varv per minut.

Den kommer från ett flygplan o är på 9liter.

Tänkte mig en röram m motorn fram och en enkel uppväxlin fr vevaxeln på 50% till en mellanaxel o sen 50% upp igen till en alfa transaxellåda bak.

Tänkte göra uppväxlingarna m beltdrive. Då blir det ca 5500-6000 varv in i låda precis som den vill ha!

Skulle bli de-dion bak o röraxel fram oxå! enkelt o bra.

Kaross vet jag inte men vi har en hög saab 92or fr femtiotalet som man kanske kunde gjuta av...

... det är föresten över 1000Nm i vrid i en sån där.Skulle nog se å låta jävlit kul att komma på ställ i motorvägsfart vid 2300varv!!! :twisted:  :thumbup:  :prop:

Shit, den motorn får du nästan fixa en bild på! Nio liter får ju jänkeåttor att verka små, och så är det en boxer också. Men finns det någon elstart på en sådan? Vad för plan är den från förresten?

Jo du den e inget man leker med...eller jo det är det ju visst det!!!

Jorå elstart har den allt o dubbelmagnettändning oxå. De är ju liksom viktigt att den går utan problem mest jämt. Går ju fdåligt att flyga utan motor.

Ska fixa bild.

Link to comment
Share on other sites

Jo, det finns mycket man skulle vilja göra. Många drömmar.

En elbil plus eventuellt eget vindkraftverk på garagetaket att ladda den med. :) Oljan ska ju börja ta slut om tio år redan, så det gäller att vara förberedd. Wankelmotorer går förresten bra att köra på vätgas, hörde jag... ;)

Jag är väldigt impad av Formula Offroad. Ett sånt bygge kunde vara kul. Man skulle bara ha någonstans att köra också. Jag har också varit inne på att bygga en "rörhög" med VW-motor bak eller nåt sånt.

Extrem, liten mittmotorbil med motorcykelmotor typ Acid eller XTR2 endast för bankörning. Det hade varit kul. Fast kanske mitt locostbygge spårar ur och gör detta i stort sett överflödigt, vem vet....

Ett litet sleeperprojekt. Stoppa i motor och drivlina från en Peugeot 405 T16 i en 304S Coupe, helst utan att det syns för mycket på utsidan. Eller kanske en V6 från Alfa 156 i baksätet på en Citroen AX eller liknande, och låta det både synas och höras... :D

Fast helst skulle jag nog vilja bygga ett ultralätt flygplan, gärna utrustat så man kan landa på insjöar. :)

Link to comment
Share on other sites

Mitt nästa bygge ska bli klart till vintern............ :thumbup:

en komplett eldningsanläggning till pannan för briketter spannmål torv spån och flis !

PLC styrd förbränning eltändning och med alternativt val av underhållsfyr

Det kommer bli ett "hett" bygge....... :lol:

förövrigt så finns det även ett gäng vilande projekt...... :wub:

den som lever får se.....

Link to comment
Share on other sites

Funderar starkt på att bygga en driftingbil m en motor jag fått av pappa.

Det är en luftkyld boxersexa på 300Hk v. 2700varv per minut.

Den kommer från ett flygplan o är på 9liter.

Tänkte mig en röram m motorn fram och en enkel uppväxlin fr vevaxeln på 50% till en mellanaxel o sen 50% upp igen till en alfa transaxellåda bak.

Tänkte göra uppväxlingarna m beltdrive. Då blir det ca 5500-6000 varv in i låda precis som den vill ha!

Skulle bli de-dion bak o röraxel fram oxå! enkelt o bra.

Kaross vet jag inte men vi har en hög saab 92or fr femtiotalet som man kanske kunde gjuta av...

... det är föresten över 1000Nm i vrid i en sån där.Skulle nog se å låta jävlit kul att komma på ställ i motorvägsfart vid 2300varv!!! :twisted:  :thumbup:  :prop:

till plyshe!

jag vet inte om det kommer att funka så bra med flygmotor

eftersom flygplansmotorerna är bygda för att gå på ett konstant varvtal. plus att man på flygplanen reglerar bränsle luftblandningen för hand mm en annan nackdel är om nått pajar, för reservbelar till en flygplansmotor är svindyra.

men gör ett försök får du det att funka har du helt klart en av domm kolaste bilarna i sverige :)

Link to comment
Share on other sites

För mig blir det nog en del skissande på en mittmotor-bil. Och under tiden man gör det så blir det till att bygga elgitarrer :wohow: Har man tid över blir det nog till att hammra till ett par cymbaler till trumsetet också :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Funderar starkt på att bygga en driftingbil m en motor jag fått av pappa.

Det är en luftkyld boxersexa på 300Hk v. 2700varv per minut.

Den kommer från ett flygplan o är på 9liter.

Tänkte mig en röram m motorn fram och en enkel uppväxlin fr vevaxeln på 50% till en mellanaxel o sen 50% upp igen till en alfa transaxellåda bak.

Tänkte göra uppväxlingarna m beltdrive. Då blir det ca 5500-6000 varv in i låda precis som den vill ha!

Skulle bli de-dion bak o röraxel fram oxå! enkelt o bra.

Kaross vet jag inte men vi har en hög saab 92or fr femtiotalet som man kanske kunde gjuta av...

... det är föresten över 1000Nm i vrid i en sån där.Skulle nog se å låta jävlit kul att komma på ställ i motorvägsfart vid 2300varv!!! :twisted:  :thumbup:  :prop:

till plyshe!

jag vet inte om det kommer att funka så bra med flygmotor

eftersom flygplansmotorerna är bygda för att gå på ett konstant varvtal. plus att man på flygplanen reglerar bränsle luftblandningen för hand mm en annan nackdel är om nått pajar, för reservbelar till en flygplansmotor är svindyra.

men gör ett försök får du det att funka har du helt klart en av domm kolaste bilarna i sverige :)

Jo det är sant att man justerar blandningen med en speciell spak i ett plan. Jag tänkte köra antingen m vanliga förgasare (det sitter ju sånna på fast de har handgas) eller kanske insprutning.

Enl pappa-flygmekanikern skall det gå bra att köra den som en vanlig motor då fast med ett mindre varvtalsregister förståss.

Att den e gjord för att hålla ett jämnt varv e sant och det är väl därför de oxå varavar mindre. Snittet på en bilmotor som körs blandad körning och en sån här som ligger mera konstant är ju i princip samma. Mellan 2000-3000 varv/minut.

O pajar kör den knappast. Belastningen i en liten bil blir som en piss i missisippi jämfört med i ett plan.

Sen har ju fadern eget företag i flygplansmeckar.branchen så då får han laga...och betala. Det var ju han so kom med ideen...

:twisted: :wohow: :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Varvtalet på flygmotorer handlar mest om att undvika växlar på motorn. Om varvtalet blir för högt så går spetsarna genom ljudvallen och man förlorar kraft. (exempelvis Texan) Numera finns det tillförlitliga växlar så man experimenterar en del med högvarviga motorer. En ytterligare anledning är att kolvmotorer till flyg utväxlats väldigt sakta sedan 40talet då militären endast använder turbiner och liknande.

Lev väl

Michael Wänström

SJÖVIK

Link to comment
Share on other sites

den här bilden är vell inte exakt lika dan men alla flygmotorerna ser nästan lika dana ut. så har ni nått och titta på tills bilderna kommer.

angående kylningen får du vell bygga motorrumet så likt en motorgondol på ett flygplan som möjligt.

då borde du få en hyfsad kylning.

och du kan ju tipsa din pappa om mig (utbildad flygteckniker utan jobb i flygbranchen)

post-2-1082657325.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu när mekjuntans förra projekt väckts ur vinterdvalan tänkte jag bidra med ett förslag till nästa projekt.

Efter en låg, motorstark bil med massor av väghållning, som en 7:a har, är det väl läge för motsatsen?

Hög, motorsvag med absolut noll väghållning? Men den fungerar perfekt för transport till stranden och mjukglasstappen.

Receptet är att ta 1 st VW Bubbla, korta bottenplattan som en buggy, kapa taket och plocka bort lagom mycket längd mellan dörr och bakhjul för att passa bottenplattan. Förstärk bottenplattan som en buggy och lägg en förstyvning ovanpå tröskeln (innanför dörren).

Kapa ner rutan och skruva på ett baja-kit. Besiktiga.

Klart! Och LOWCOST dessutom! ;-)

Hälsningar,

Bengt

post-2-1084396948.jpg

Link to comment
Share on other sites

Den FETA aktern med den FETA (=oljiga) motorn!  ;)

:thumbup:

Klart kul fordon. Jag hade nog gjort den jättelåg fram och hissad där bak och med jättebreda 13" fälgar och däck som sticker utanför skärmkanterna. :D

Link to comment
Share on other sites

Den FETA aktern med den FETA (=oljiga) motorn!  ;)

Bengt glömde (?) visst nämna att det FETA motorn är en 58:a (eller är det 56:a) i orginalutförande. Orkar driva upp skapelsen i lite drygt 100 knyck om den har en bra dag. Men kul är det ändå :D

Link to comment
Share on other sites

Bengt glömde (?) visst nämna att det FETA motorn är en 58:a (eller är det 56:a) i orginalutförande. Orkar driva upp skapelsen i lite drygt 100 knyck om den har en bra dag. Men kul är det ändå :D

Jag åker en Bubbla -58. Grymmt roligt även om den är slö :D

Fast på en Bajja kan man ju slänga på en Volvosnurra. Då får man ju effekt så att det räcker till :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Bengt glömde (?) visst nämna att det FETA motorn är en 58:a (eller är det 56:a) i orginalutförande. Orkar driva upp skapelsen i lite drygt 100 knyck om den har en bra dag. Men kul är det ändå :D

Jag åker en Bubbla -58. Grymmt roligt även om den är slö :D

Fast på en Bajja kan man ju slänga på en Volvosnurra. Då får man ju effekt så att det räcker till :thumbup:

I just det här fallet vill jag påstå att effekten matchar vägegenskaperna ypperligt ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...