Jump to content

Toyo 888


LUPUS

Recommended Posts

Hitta denna på speedster forumet och jag gissar att toyo är ett mycket möjligt däck till våra bilar då det är bland de billigaste. Har precis satt på en uppsättning på Speedstern så jag kommer nog ha lite komentarer senare under året. Nu är ju den bilen en tung jäkel på 825 kg och lite baktung men några likheter kanske det finns.

#######Från en Toyo representant som vart på en track day körning och hjälpt till########3

What I would like to do is to offer some advice on tyre temperatures and pressures and how to achieve the best from our tyres when taking part in either trackdays or racing.

The R888 has a semi race construction (very stiff) and a race tread compound. The optimum tread temperature range is between 85C and 95C measured using a probe type pyrometer, and ideally a maximum difference across the tread of 9C. The maximum hot pressure we recommend is 40psi. Camber angles up to 5 degrees are permissible but the final setting will depend on tread temperatures. It is advisable to have as much positive castor as practical as castor induces a beneficial camber change during cornering. I recommend that the tyres be put through 2 heat cycles before hard use.

The pressures you use will initially depend on the weight of the car, too little pressure on a heavy car can lead to over deflection of the tyre and subsequent failure.

Below are some basic settings:

VEHICLE WEIGHT COLD PRESSURE HOT PRESSURE

Very Light < 800kg 17 - 22 psi 22 - 29 psi

Light 800kg - 1000kg 20 - 26 psi 24 - 32 psi

Heavy 1000kg - 1400kg 23 - 27 psi 28 - 40 psi

Very Heavy > 1400kg 27 - 35 psi 37 - 40 psi

As a tyre gets hotter the pressure increases, this is due to the moisture in the air. The cold pressure you set to achieve a desired hot pressure will depend on the conditions on the day i.e. ambient and track temperature, wet or dry. If the day/track is cold you will need to start with a higher cold pressure as the tyre will not get as hot therefore the pressure increase will not be so great.

Hot pressures must be balanced side to side. Once the tyres have cooled you will find that you will have a difference in pressure side to side, if you have been racing on a right hand track you will find the offside pressures will usually be higher than the nearside.

Changing hot inflation pressures by small amounts can be used to fine tune handling.

Reduce Oversteer Reduce rear pressures or increase front pressures

Increase Oversteer Increase rear pressures or reduce front pressures

Reduce Understeer Reduce front pressures or increase rear pressures

Increase Understeer Increase front pressures or reduce rear pressures

Achieving the required tread temperatures will depend again on the conditions on the day i.e. ambient and track temperature, wet or dry.

You often here competitors saying “My tyres started to go off towards the end of the race”, this is usually due to the tread getting to hot.

The tread temperatures are constantly changing through out a race, hotter when cornering and cooler when on the straights and cooling even more when you are slowing to come into the pits. Therefore the temps you record in the pits will be lower than those during the race. So if you record temperatures within the range given above the probability is the temps will be too high during the race.

Increasing your tyre pressures will cause your tread temperatures to increase, more pressure stiffens the tyre’s casing which results in the tread having to do more work resulting in the tread getting hotter. Lowering your pressures will cause them to decrease.

Inevitably changing one thing will affect other things, the whole set up of your car is a compromise between anything that is adjustable.

Some of you are also asking about different compounds. Originally we only had one compound ‘GG’ (medium hard), but we have now introduced some sizes in a ‘SG’ (soft/wet) compound. This was done primarily for sprint/hillclimb (around 60 second runs) where the distances covered are relatively short and you need the tyres to work/heat up very quickly. This is not a compound I would recommend for race/trackday dry use as the tyres will go off very quickly.

Detta kanske borde läggas under "bra att ha" eller skall man länka till Rejsa direkt ?

Link to comment
Share on other sites

Har du möjligen tips på bra och gärna billig leverantör?

Jag tänkte köpa en omgång 205/60-13, ska bara kolla så fälgarna passar först.

Link to comment
Share on other sites

Har du möjligen tips på bra och gärna billig leverantör?

Jag tänkte köpa en omgång 205/60-13, ska bara kolla så fälgarna passar först.

Senast jag kolla var "goagubbar racing " billigast men hade viss leverans tid

Raplh's däck här i thn brukar vara ok

eller "dude" på rejsa

Mina däck kom på fägar så det var ett total pris vet inet vad däcken kosta egentligen .

Mina 3 senaste däck uppsättningar har jag köpt på rejsa genom att scanna igenom säljes, ofta finns de bra erbjudande priser på hösten ellelr någon som fått däck över när de sålt sin bil

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

jag köpte nyligen på Autoexperten i karlskrona men det verkar som att hela sverigekedjan har dem i sitt sortiment.

sedan är det upp till köparen att förhandla om priset.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hur mycket luft har ni i era r888. själv liger jag på 1,2 bar kalla. o ca 1,5 varma.

Men tycker jag har dåligare fäste i år än förra året med likadana däck, dock så har jag nya i år. + att det skriker mycket i från däcken innan de tappar greppet, inget jag vill minnas från förra året.

Kanske är så att gummi blandningen inte är samma i däcken längre. saknad av Ha-olja kanske?

Link to comment
Share on other sites

Hur mycket luft har ni i era r888. själv liger jag på 1,2 bar kalla. o ca 1,5 varma.

Men tycker jag har dåligare fäste i år än förra året med likadana däck, dock så har jag nya i år. + att det skriker mycket i från däcken innan de tappar greppet, inget jag vill minnas från förra året.

Kanske är så att gummi blandningen inte är samma i däcken längre. saknad av Ha-olja kanske?

Nu vill jag minnas att de finns i olika gummiblandningar soft, medium ... har du kvar de gamla ? gå ut i så fall och läs däck hårdheten.

Körde Toyos Ra-1 första året SOFT och jädrar vad soft de var nästan så man lipa efter de första 15 varven på kullen och fick se att vänster fram hjul var halvslitet ( körde i och för sig med för mycket luft just då )

Link to comment
Share on other sites

85-95graders värme på banan=optimalt.... Nu har inte många sjuor värmesensorer där man får infon i realtid, få har tempmätare i depån?

Antar att angivna <800kg varma däck (22-29psi) är just varma under körning (samma villkor som avses på tempen 85-95gr?) och kalla däck (17-22psi) är innan körning. Någon som har uppfattning om vilket tryck som rekommenderas efter avsvalningsvarvet (eller har rekommendation om bra och billig temp-mätare).

Link to comment
Share on other sites

jag va ute i garaget o titta på de gammla däcken de är märkta på samma sätt.

kanske jag som kör lite hårdare i år, har dock ändrat lite på motor till det posetiva.

Får se vad det blir för däck nästa gång, synd man köpte 8 st nu sist. eller får man ha de till landsvägs körning o riktiga slicks på bana.

Link to comment
Share on other sites

85-95graders värme på banan=optimalt.... Nu har inte många sjuor värmesensorer där man får infon i realtid, få har tempmätare i depån?

Antar att angivna <800kg varma däck (22-29psi) är just varma under körning (samma villkor som avses på tempen 85-95gr?) och kalla däck (17-22psi) är innan körning. Någon som har uppfattning om vilket tryck som rekommenderas efter avsvalningsvarvet (eller har rekommendation om bra och billig temp-mätare).

några 85 grader kommer jag inte upp i där framme i år, ligger på ca 60 grader efter 15 min körning på bana. bak lite mer ca 65-70 grader. mätte aldrig förra året.

funderade lite o har faktist minskat ner på toe in en del. det skulle kunna förklara att däcken inte kommer upp i samma temp som förra året. förmodligen fick däcken "jobba" redan vid rakt fram körning o höll tempen uppe på ett annat sätt då. reagera lite på att däcken fram höll ca 200 mil med en bankörning förra året och bak däcken 350mil och 2 bankörningar. därför miska jag på toe in + fick en skönare bil vid landsvägskörnin och mycket sido stabilare vid riktig hård inbromsning efter rakorna.

Link to comment
Share on other sites

Mina egna empiriska studier i R-däckstemp är att jag aldrig har lyckats få dom att gå för varma.

Det brukar vara åt det andra hållet att man inte riktigt kan få upp tempen i dom.

Jag har dock hört att Wankelchrister har gnällt på att hanses däck går för varma, men han kör ju å andra sidan som han skulle ha stulit bilen. :)

Det är nog så att dom flesta inte lyckas få upp tempen i däcken, och därför känns dom hala.

Men som sagt, det är bara mina egna erfarenheter och tankar

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...