Iwdal Posted April 15, 2008 Share Posted April 15, 2008 Kan någon speca upp i vilken ordning sfro, bullerprov, regbesiktning mm mm skall göras. Vad skall vara utfört inför varje kontroll? Vilka kontroll/besiktnings kostnader har man att vänta innan den är körklar. Kanske fler som är intresserade av detta?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted April 15, 2008 Share Posted April 15, 2008 http://www.sfro.com/bilarframe.html Där hittar du det mesta. SFRO1 Bullerprov SFRO2 Regbesiktning Det är lämpligt att man i tidigt stadium har kontakt med någon SFRO kille Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iwdal Posted April 15, 2008 Author Share Posted April 15, 2008 Har varit i kontakt med Luigi (västra götaland) trevlig som tusan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted April 15, 2008 Share Posted April 15, 2008 För dom som inte orkar klicka på länken ;) 1:a byggbesiktningen Kom ihåg att besiktningen är personlig, vilket innebär att om fordonet säljs mellan SFRO´s byggbesiktning och slutbesiktning, måste den nya ägaren göra en ny SFRO-besiktning. Nyhet 07 03 27 SFRO har lagt en tidsgräns på 5 år från byggbesiktning till slutbesiktning hos oss. Det innebär att efter 5 år måste ny byggbesiktning utföras och ny avgift erläggas. 1. Chassinummret på Bil, min 8 mm högt och 8-17 tecken, skall vara instansatt till byggbesiktning. På Bil skall även ett sekundärt chassienummer finnas min 4 mm högt,. Under en tio-årsperiod får två eller flera fordon, INTE , ha samma chassinummer. Ägaren bestämmer själv chassinr obs. ej personnummer. Kontrollera med t ex Vägverket (Bilregistret) att chassie nummret inte finns 2. Chassit skall vara färdigkonstruerat, inga svetsar får vara nerslipade. Däremot kan chassit vara grundmålat. 3. Chassit skall vara provisoriskt ihopmonterat och skall stå på hjul. 4. Det skall gå att svänga, rulla och fjädra (bumpsteer, ackerman, frigång, styrstopp och styrutslag). 5. Motor och växellåda skall vara monterade men behöver ej vara körbara. 6. Rattstång/styre skall vara monterad (deformeringsbar, frigång motor och skarvning kritiska det.). 7. Pedalställ skall vara monterat (lagring av tryckstång, stopp för pedal,slaglängd, provbelastning 1000N bromspedal/huvudcylinder). 8. Fästpunkter för bälten fram skall finnas. Gäller ej MC. 9. Infästning av tank och batteri (avluftning, överfyllnadsskydd, polskydd). 10. Handbromsreglage. 11. Bromssystem (bromsrör skall klammas med 200 mm mellanrum (behövs ej vid byggbes.). Gäller ej MC. 12. Kontroll av gaffelvinkel och försprång. Gäller ej Bil. Punkt 6 och 7 behöver endast kollas om det sitter monterat i chassit. Slutbesiktning Ditt fordon SKALL vara i samma skick som när du åker till Sv.Bilprovning. Framvagn och bakvagn (om bakvagnen har individuell hjulupphängning) SKALL vara inställd av ETT PROFFS. Toe-in, caster och camber inställningen är mycket viktig! Prata med din SFRO besiktningsman. Se till bilen inte bullrar för mycket. Bullerkravet är 84dB(A). Vi är stenhårda när vi mäter bullret. Max effekt 15kW Din / 100kg tjänstevikt. Tjänstevikt = tom bil + full tank + 70kg förare + reservhjul + nödvändiga verktyg ( ca 10kg ) Effekten i originalmotorn som används i bygget får inte strypas. Motornumret indikerar vilken effekt originalmotorn har. Detta gäller naturligtvis motorer som har en alldeles för hög effekt för den bil den har monterats i. Ex. En Locos med en vikt på 600 kg kan inte godkännas med en 427 på 600 Kostnad Amatör- och ombyggt fordon bil. Avgiften är för bygg- och slutbesiktning. Försäkring ingår under all provkörning av SFRO personal. 4000:-. Sen tillkommer SBPs kostnader också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 15, 2008 Share Posted April 15, 2008 (edited) Glöm inte nyheten för i år: Urspungskontroll. kostar 500 SEK. I tråden cealm´s Seven replica start 2006-09-12, En dagbok om Sevenbygget inlägg 125 och inlägg 126 finns det en del att läsa kring denna nyhet. Edited April 15, 2008 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted April 15, 2008 Share Posted April 15, 2008 Du Cealm, jag betalade för en "ursprungskontroll A6" vid reg.bes. hos SBP redan 2005 så nyhet är det iallafall inte för mej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heralue Posted April 15, 2008 Share Posted April 15, 2008 Varför betalade du det Håkan ???? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted April 15, 2008 Share Posted April 15, 2008 (edited) Skall vi vara noga skulle rubriken i inlägget varit: Glöm inte nyheten för i år: Förändrad Urspungskontroll. kostar 500 SEK Arrowsmith: Då hoppas jag vi är överens med den lilla rubrikjusteringen. Klippt från VV hemsida så det är rätt att ursprungskontroll gjorts tidigare men nu får vi "mer för pengarna". Frågor och svar om ursprungskontroll Har ursprungskontrollen blivit mer omfattande än tidigare? Ja, det har den. Dokument- och registerkontrollen utförs nu av en speciell grupp inom Vägverket. Tidigare gjordes denna kontroll även av Bilprovningen, Svensk Maskinprovning AB och Tullverket. Tillvägagångssättet vid kontrollerna har förändrats och innefattar, till skillnad mot tidigare, även äkthetsgranskning och kontroller mot flera utländska register: Vi genomför kontroller mot flera olika nationella och internationella efterlysningssystem som Vägverket har tillgång till. (Bilprovningen och Tullverket har inte tillgång till sådana system.) Vi genomför kontroller genom Eucaris (European Car and Driving Licence Information System) mot deltagande länders vägtrafikregister. (Bilprovningen och Tullverket har inte tillgång till detta system.) Vi kontaktar andra länders fordonsregistreringsmyndigheter om det uppstår tveksamheter i våra kontroller. (Bilprovningen är inte någon myndighet och kan därför inte ta sådana kontakter.) Vi kontaktar svenska myndigheter, till exempel Skatteverket och Polisen, om vi upptäcker några oegentligheter. Kontrollen innebär att det blir svårare att föra in stulna och förfalskade fordon till Sverige. Historisk prisinformation från VV: För privatpersoner är det därmed billigare än tidigare när kontrollen kostade 800 kronor. Edited April 15, 2008 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted April 15, 2008 Share Posted April 15, 2008 Varför betalade du det Håkan ???? Jag gjorde mycket du aldrig gjort som du redan vet Micke........... Det är därför jag aldrig kommer återvända till svensk bilbekämpning i Kalmar utom möjligtvis för ett kort besök med en påse mjältbranssporer, en halv kubik napalm eller dylikt..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iwdal Posted March 17, 2009 Author Share Posted March 17, 2009 (edited) Har köpt en färdig ram från USA, har fått ett intyg (MSO) så det borde vara i sin ordning. däremot så betalade jag kontant. Jag står med namn och ramnummer på fakturan mm men ändå. Kan jag få problem med ursprungskontrollen med momsen? Eller har det inget med saken att göra...... Edited March 17, 2009 by Iwdal Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.