urstad Posted March 27, 2004 Share Posted March 27, 2004 Nu snurrar mycke i huvudet :D . Ford Scorpio/sierra: Går det att se skillnad på vilden klump som har 7" resp. 7,5" Kronhjul? borde gå med tanke på den extra oljevolym som 7,5" rymmer? Och vilka bilar sitter isåfall de olika på? 7,5" sitter tydligen som standard på sierra cosworth och är då bromsad. Scorpion kan tydligen ha denna klump med, på vilken modell? Saab: Har läst här att man kan bulta ihop saabs motorer med opel växellådor om motorn är -94 eller senare eller såkallad "kortmotor" ? Hur är det med oljetråg då utgör växellådan på saaben tråg eller har den separat tråg :( ? Har för mig att det går att koppla äldre saab motorer till lådor för bakhjulsdrift men kommer inte ihåg hur var å när :( nån som vet? ha de ~urstad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conco Posted March 27, 2004 Share Posted March 27, 2004 7,5" är bredare än 7". Hur mycket får jag återkomma med om ingen annan har det i huvet. LSD:n är tillval så den kan nog sitta på vilken scorpa eller sierra som helst. Den kan även finnas på en del Granador. Jag tog min från en 85:a scorpa. Conco Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted March 27, 2004 Share Posted March 27, 2004 Kortmotorn har separat oljetråg (som man för övrigt troligen kommer att få modifiera). Det var den gamla 900:an 79-93 där oljetråg och växellådan var ihopbyggda. Det är inte alla Opellådor som passar mot Saabmotorn - Opel Omega och någon modell av Manta som inte såldes i Sverige passar rakt på. Sök lite här på forumet så hittar du mer ;) Jag har hört rykten om att man kan koppla ihop de tidigare Saabmotorerna med växellåda från Triumph - dock har jag inte hört gjort detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conco Posted March 28, 2004 Share Posted March 28, 2004 7,5" är 7,5" på övre fästet och 7" är 7" på fästet. :blink: Conco Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liftarn Posted March 29, 2004 Share Posted March 29, 2004 Saab 99 t.o.m. delar av -73 kom med en rak fyra från just Triumph. Senare Saabmotorer är en vidareutveckling av den motorn. Triumph själva använde motorn i sin Triumph Dolmite. Eftersom senare saabmotorer är en utveckling av triumphmotorn borde det gå att använda en växellåda från en Triumph Dolomite, fast frågan är var man får tag på en sådan. De är nog inte direkt vanliga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted May 4, 2004 Share Posted May 4, 2004 Kortmotorn har separat oljetråg (som man för övrigt troligen kommer att få modifiera). Det var den gamla 900:an 79-93 där oljetråg och växellådan var ihopbyggda. Det är inte alla Opellådor som passar mot Saabmotorn - Opel Omega och någon modell av Manta som inte såldes i Sverige passar rakt på. Sök lite här på forumet så hittar du mer ;) Jag har hört rykten om att man kan koppla ihop de tidigare Saabmotorerna med växellåda från Triumph - dock har jag inte hört gjort detta. Opelprylar är ganska enkla att ha med att göra. Det finns två olika motor-vävellådsmönster. Lilla motorn eller stora motorn. Stora motorn sitter i äldre bakhjulsdrivna, och Omega A med raksexa, eller 2.4 liters 4. Lilla motorn sitter i frammhjulsdrivna, samt Omega 2.0. Lilla motorn fins även i sista Rekorden <2.0 och Manta b <2.0. Enklaste sättet att se skilnad, är att lilla motorn hac X-flow, stora har det inte. (sen så finns ju gammla bakhjulsdrivna kadetter, dem lämnar vi utanför just nu) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loop Posted May 4, 2004 Share Posted May 4, 2004 Hade inte Triumph Tr7 samma motor som Dolomite? Då borde den lådan också passa. Men den är nog lika svår att hitta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenka Posted April 10, 2006 Share Posted April 10, 2006 Innebär det att kortmotorn har torrsump, eller har de någon annan variant? Går det att bygga och besikta med SAAB-s 2.3 turbo? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted April 10, 2006 Share Posted April 10, 2006 Nej det innebär bara att oljetråget hänger under motorn som på vanliga bilar och växellådan sitter bredvid istället för under motorn som på den gamla 900:an. Det borde gå att bygga med 2,3 ltt (170 hästar) eftersom Staffan här på forumet fått en Sjua med Volvo 850 GLT-motor med samma effekt godkänd. Dock måste bilen väga tillräckligt för att klara gränsen 15kW/100kg. Frågan är bara varför du vill bygga med en 2,3 istf en 2,0... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenka Posted April 10, 2006 Share Posted April 10, 2006 (edited) Finns ingen orsak till att jag frågade om 2.3 istf 2.0, var bara den första motorn jag kom att tänka på. Blir säkert nog mycket att köra med om man väljer 2.0... :revs: Köpte en Sierra som donator och upptäckte sedan att 1:ans vevstake skurit mot axeln, och det blir ju lika billigt att köpa en ny motor som att få tag på delar och fixa till den jag har, därav intresset för SAABs motorer.... Sen är ju ventilkåpan klart snyggare på en sådan motor jämfört med Fordens :prop: Edited April 10, 2006 by Kenka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mickebo Posted April 17, 2006 Share Posted April 17, 2006 jag är ju rätt insnöad på c20xe.... passar ju osså på diverse omega lådor. vill man så finns ju modernare versioner, men de har inte så snygga ventilkåpor... Eller kan det va att effektuttaget är lättare på XE? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted April 17, 2006 Share Posted April 17, 2006 Har sett exempel pa 2.2 liters ecotecmotorn som orginal har 149 hkr. Med modifierat enbart avgasningssystem och insugsror, samt andrad mappning gav den kring 170 hkr pa hjulen. Vilket torde vara en okning pa 40-50 hkr, och da den motorn ar jattevanlig i amerikanska GM-bilar sa finns mycket trimmdelar. Sen ar ju C20XE vanligare i bilar som haller pa att skrotas ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mickebo Posted April 29, 2006 Share Posted April 29, 2006 Det finns "small" block (8v alutopp) å dom tror jag inte finns i bakhjulsdrivna bilar. Möjligtvis i Manta 1,8 (aldrig såld i svedala) Sen finns det "big" block (8v alutopp) dom finns i bägge. De gamla järnspisarna finns bara i bakhjulsdrivna. Förutom den jättefina 1200 som fanns i Kadett -80. Saab passar ihop med bigblock, typ c20ne, c20xe,x18xe,x20xev,y20se,y22xe,z22se,växellåda från omega. 22:orna är kanske samma som jänkarna har. Annars finns en ny 2,2l som jag inte vet om den passar på omegalådan. men den sitter i saab, opel, cadillac,chevrolet m.m finns också som 2,0turbo. helaluminium. Med skitful ventilkåpa..... Sen såg jag att Chevrolet (korea) Tävlar i WTCC och under huven på -06 sitter en XE....... Så även gammal och utskrotad torde den duga till nåt. m Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted May 1, 2006 Share Posted May 1, 2006 Både smaåblockarna (C20NE) och storblockarna (CIH) finns i bakhjulsdrivna. C20XE (16V-småblockarn) finns iochförsig inte i bakhjulsdrivna bilar, såvitt jag vet, men då det är samma block som C20NE (som blandannat sitter i Omega) så är det inga problem med den heller. CIH har gjutgjärnstopp och är ingen X-flow, sitter i alla bakhjulsdrivna större än kadett innan Omega (förutom Mantab1,8 och sista generationens Rekord 1,8) (undantaget riktigt gammla) Omega A med motorer större än 2,0 har CIH. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nova Posted September 29, 2006 Share Posted September 29, 2006 man kan alltså ta vilken omega låda som helst och bulta på saab turbomotor 1994 och fram? ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
apex Posted September 29, 2006 Share Posted September 29, 2006 Gammal tråd---- :unsure: Mkt lättare!! Jag har en trimmad 2.2 men det är i princip den ENDA i Sverige. Det finns mycket större erfarenhet ute i världen av trimning av C20XE, vad som funkar, vad som måste göras osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted September 29, 2006 Share Posted September 29, 2006 om du lägger 5 min på att söka så finns det en del info om detta här redan. Men mycket kort är det dock så här 2.0 , V6 , diesel passar R25 finns från 87 klarar 240 Nm , R28 är nyare och klarar 310 enlig inside info från Russelheim rak 6:a och fyrorna över 2.0 liter (som är kortade raka 6:or....) passar INTE Tittar man på lådan skall den ha startmotorn på passagerar sidan. har för mig de som inte passar har den på förarsidan.' Mvh TB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mickebo Posted October 29, 2006 Share Posted October 29, 2006 Jag ber om ursäkt för sent svar. CIH är kanske "big block" men vad jag menar är senare modeller, som nu blivit gamla.... (CIH är stenålder) 1,4, 1,6 och vissa 1,8 OHC är small block, 2,0 och 2,2 är big block även äldre 1,6 och 1,8.... Numera finns "smallblock" 1,4 1,6 1,8 och GM motorn 2,,0T , 2,2 m.m Men vissa andra versioner finns.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torkil Posted February 13, 2007 Share Posted February 13, 2007 lånar tråden: Hur är omegan som donatorbil överhuvudtaget, sedan hänga på saab motorn? Finns ju många billiga oplar till salu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted February 14, 2007 Share Posted February 14, 2007 Lupus här på forumet har använt Omega-delar till bakvagnen på hans bygge. Har dock ingen aning om hur framvagnen ser ut... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin A Posted February 15, 2007 Share Posted February 15, 2007 Ni verkar ju ha koll på det här med Opel motorer. Vilken Omega skall jag plocka oljetråget från för att använda på min C20XE för att slippa bygga om det befintliga. Skulle vilja ha ett från en längsmonterad motor och helst i plåt. MVH Martin A Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted February 15, 2007 Share Posted February 15, 2007 2,0 8ventilers. NE tror jag den heter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.