Jump to content

Vikt på Sjuorna


Superswift

Recommended Posts

Min väger runt 400 kg (med bilmotor) & då har jag fortfarande TUNGA ekerfälgar...

Björn,

Vad är det för bil du har? om det är den på din Avatarbild så tyder skärmarna och nosen på att det är en helaluminium 60-talare, stämmer det?

Kan du på rak arm säga hur vikten kan bli så låg typ: inga stolar, lätt ram, ingen störtbåge etc?

Link to comment
Share on other sites

ja tror att mycket av vikten är insparad på ramen på dom sjuor som väger såpass lite...

min väger 655 kilo med 5-10 liter bensin i och då är allting väldigt lätt..

inget reservhjul eller varningstriangel eller liknande

ingen ruta

stolar gjorda i klädd playwood

inget värmepaket

m.m m.m

kollar ni på min hemsida så ser ni på bilderna hur "outrustad" den är...

det sitter iof en B20 i och gjutjärn väger som vi alla vet....

dock pratade jag med en kille som jobbat mycket med sjuor och enligt han så är många av "orginalramarna" dels från 60-70 talet och även vissa från idag (dom som är lågviktare på 4-500 kilo) väldigt klena i ramen...

om detta stämmer kan jag inte lova då det är hörsägen.. ;)

dock så ser jag det mer eller mindre tekniskt omöjligt att banta ner min 200 kilo för att komma till 450 kilo, så det bör till stor del hänga på ramen...

Link to comment
Share on other sites

Motorn är den största viktbesparingen, med min pinto på styvt 200kg jämfört med en mc-motor i aluminium på 85kg inklusive växellåda... så med en alu-motor kan man spara mycket..

Lättaste seven jag hört talas om är om jag inte minns fel 355kg utan förare och tom tank. Ramen var byggd helt i aluminium och med en lättad mc-motor och massa dyra material typ kolfiber och magnesium..

Link to comment
Share on other sites

En normalt bygd bil til racing og med Mc motor havner på ca 470 kg. Men hvis man fokuserer helt på vekt når man bygger, så ender man på ca 450 kg. Det går å komme seg ned mot 425 kg men det koster veldig mye for de delene som da må til.

Link to comment
Share on other sites

Guest real7
dock pratade jag med en kille som jobbat mycket med sjuor och enligt han så är många av "orginalramarna" dels från 60-70 talet och även vissa från idag (dom som är lågviktare på 4-500 kilo) väldigt klena i ramen...

Detta gäller Lotus serie II & serie III.

Serie I har betydligt starkare ram & min är dessutom extra förstärkt.

Motorn är den största viktbesparingen, med min pinto på styvt 200kg jämfört med en mc-motor i aluminium på 85kg inklusive växellåda... så med en alu-motor kan man spara mycket..

Rör väger inte många kilo men jag kan utan vidare bära runt på min aluminium Coventry-Climaxmotor när den är ihopskruvad med aluminiumväxellådan från BMC. Skulle tro att motor & låda ligger på runt 85 kg i min bil med.

BMC-bakaxeln med diffhus i aluminium väger heller inte många kilo...

B

PS: bilen är från 1959, de kom 1957. /DS

Link to comment
Share on other sites

Motorn är den största viktbesparingen, med min pinto på styvt 200kg jämfört med en mc-motor i aluminium på 85kg inklusive växellåda... så med en alu-motor kan man spara mycket..

Lättaste seven jag hört talas om är om jag inte minns fel 355kg utan förare och tom tank. Ramen var byggd helt i aluminium och med en lättad mc-motor och massa dyra material typ kolfiber och magnesium..

Vad får man för motor då?

Ska man bygga lätt så funkar nog motorsågs motor bra=) undrar om det går igenom besikningen?

Link to comment
Share on other sites

>>Björn

Härlig bil! Tror att jag gått och dräglat runt den på Knutstorp nån gång. :wohow:

Själv hoppas jag att min kommer att väga runt 700 kg så jag inte behöver "vikta" den perverst mycket inför registrerings besiktningen... (efter det så kan ju alltid hålsågen komma fram ;) )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...