Henrik Nilsson Posted March 16, 2004 Share Posted March 16, 2004 Nu verkar det som jag lagt om planerna i mitt huvud lite grann... 940 turbo motorn har lagts på is och ersättaren verkar vara en Saab motor (från 9000 cse?, har inte riktigt bestämt mig ännu). Och för att vara lite kostnadseffektiv så blir det nog en Ford Typ 9 låda (verkar ju vara ganska poppis här också). Frågan är då om resten av grundidéen kan vara kvar, kan ju lista upp det helt enkelt då: Motor: Saab 9000 cse 2.0 ltt Växellåda: Ford Typ 9 med ny sprängkåpa Bakaxel: Volvo 240 Kardan: Volvo 240 Framspindlar: Volvo 140 skulle väll passa bäst. Sedan hoppas jag att det mesta andra delarna ska passa att ta från 240:in (Verkar bli en 240 83:a förövrigt) Sedan så har man väll sisådär en 400 dagar på sig att bygga, alltså lite mer än ett år, om man ska nå dead-line för: tuffaste-åket-när-man-går-ut-gymnasiet, och då har jag ju 1 sommarlov (10 veckor) och övriga lov (ca 6 veckor) plus att jag efter sommaren kommer gå i skolan på "halv-tid" (vi har knappt några lektioner i trean). Då kommer även en polare hjälpa mig, så då är vi två :icon_blink: (Vi räknar med ca 20-25 timmars effektivt arbete i veckan (skolvecka), minst :whip: ) Rimligt eller bara galet? :wohow: Alla tips och förslag mottages :notworthy: (bättre att det går snett till innan man har kommit för långt) Keep on rocking ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted March 16, 2004 Share Posted March 16, 2004 Verkar vara en bra mix av olika delar, det skall nog fungera fint. Och på ett drygt år bör du nog hinna klart också, om du bara ligger i lite. Själv började jag i december, och kämpar på så gott det går för att hinna med åtminstone någon åktur innan sommaren är över :blink: Hade jag bara skyndat på lite så hade jag utan problem hunnit med första besiktningen för länge sedan, nu satsar jag på att göra klart för denunder påskledigheten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted March 17, 2004 Share Posted March 17, 2004 Verkar inte helt tokigt... Om du vill bygga snabbt så tycker jag att du valt rätt med en stel bakaxel eftersom det inte finns lika många ritningar på individuell bakhjulsupphängning och det äter lätt några dagar om man skall försöka göra det noga. Hoppas bara att du löst det med finansiering för motor, dämpare, instrument, stolar etc äter ganska mycket pengar ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik Nilsson Posted March 17, 2004 Author Share Posted March 17, 2004 Verkar inte helt tokigt... Om du vill bygga snabbt så tycker jag att du valt rätt med en stel bakaxel eftersom det inte finns lika många ritningar på individuell bakhjulsupphängning och det äter lätt några dagar om man skall försöka göra det noga.Hoppas bara att du löst det med finansiering för motor, dämpare, instrument, stolar etc äter ganska mycket pengar ;) Har en del finansiärer i området så det ska nog lösa sig ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.