Sonett7 Posted March 16, 2004 Share Posted March 16, 2004 Hittade detta på GTS Tuning och jag har sett sådana tidigare. Man använder alltså dessa till övre kulleden i framvagnen för att enkelt justera cambervinkeln. Är det någon som har en klar bild angående hur det fungerar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted March 16, 2004 Share Posted March 16, 2004 Jag tror du sätter den i ett rör i länkarmen och så gängar du i spindelleden i den. Så på ena sidan av röret har du grejens mutterliknande ände och på andra sidan röret sticker spindelleden ut med en låsmutter på. Sedan kan du justera camber utan att snurra på spindelleden. Du justerar alltså genom att lossa låsmuttern på spindelleden och vrida på mutteränden på grejen (vad den nu kan kallas med ett enkelt ord). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted March 16, 2004 Author Share Posted March 16, 2004 Aahhh! Så kanske det är! Jag var först inne på att man hade två av dessa på varje sida och att de gick in i varandra och låste i röret pga att den yttre spjärnade ut och fastnade i röret i bärarmen :huh: Men då måste alltså röret i bärarmen vara lite längre än vad denna "grejen" är så att mutterskallen ligger mot rörets kant utan att låsmuttern på andra sidan är i kontakt med "grejen"... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted March 16, 2004 Share Posted March 16, 2004 Precis så. Tror jag... antagligen har jag sett en bild på det någonstans. Jag tror det var på locost7.info... Det var det! http://locost7.info/mirror/adjustable.php http://locost7.info/files/suspension/adjus...WishboneAdj.gif :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted March 16, 2004 Author Share Posted March 16, 2004 Tack för hjälpen att knäcka den nöten - kan ibland vara lite svårt att se hur det hänger ihop när man inte har sakerna i handen ;) Blir nog till att beställa sådana till nästa bygge då. Jag gillar inte lösningen där man bara kan justera cambern i hela varv på den övre styrleden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted March 16, 2004 Share Posted March 16, 2004 Jag ska helt klart ha sådana. Dessutom slipper man ju skruva väck spindelleden från spindeln med denna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted March 16, 2004 Share Posted March 16, 2004 Mycket smidigt:) Vad kostar dom? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plyshe Posted March 16, 2004 Share Posted March 16, 2004 Mycket smidigt:)Vad kostar dom? Det är sånna du har på dina bärarmar! Jag bygger gärna sånna åt er om ni vill allihopa. Ta reda på vad de kostar så ska jag se om jag kan matcha det!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted March 17, 2004 Author Share Posted March 17, 2004 De kostar £9 för ett par vilket blir 126 kr om man räknar på att pundet kostar 14:- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted March 17, 2004 Share Posted March 17, 2004 Mycket smidigt:)Vad kostar dom? Det är sånna du har på dina bärarmar! Jag bygger gärna sånna åt er om ni vill allihopa. Ta reda på vad de kostar så ska jag se om jag kan matcha det!!! Är det så =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flying finn Posted March 26, 2004 Share Posted March 26, 2004 Har tillverkat nya bärarmar här i veckan, hade en svarvare att göra sådana hyslor (kostade mig en påse Werther´s Orginal). Nya övre bärarmar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loterus Posted March 26, 2004 Share Posted March 26, 2004 sånna har jag på minna bärarmar.. väldigt smidigt o ställa in vinklarna.. svarva o fräste dom.. 18 x1.5 gänga som passar till transits styrled.. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted August 14, 2004 Share Posted August 14, 2004 Är det något som hindrar att man helt enkelt använder ett ogängat rör till bärarmen och en mutter på varje sida? För stor risk att det lossnar eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggen Posted August 14, 2004 Share Posted August 14, 2004 Är det något som hindrar att man helt enkelt använder ett ogängat rör till bärarmen och en mutter på varje sida? För stor risk att det lossnar eller? skulle inte det röret bli lite för smalt så det är svårt att passa ihop det med bärarmarna eller tänker jag helt fel nu :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted August 14, 2004 Share Posted August 14, 2004 (edited) Är det något som hindrar att man helt enkelt använder ett ogängat rör till bärarmen och en mutter på varje sida? För stor risk att det lossnar eller? skulle inte det röret bli lite för smalt så det är svårt att passa ihop det med bärarmarna eller tänker jag helt fel nu :blink: gör du inte röret i bärarmen väldigt kort så får du inte så stor justermån heller..... Låter mycket bättre med sleeve & turnbuckle då tycker jag. tror inte att det blir så säkert med bara en mutter heller varje sida. SFRO kan nog få ont i magen när de ser det. Gänga och kontra mutter måste låsa avsevärt mycket bättre, men är då tidsödande att justera å andra sidan........ Edited August 14, 2004 by Arrowsmith Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted August 14, 2004 Share Posted August 14, 2004 Ni bekräftade mina farhågor :thumbup: ska nog inte förenkla den biten.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted August 16, 2004 Share Posted August 16, 2004 Jag har såna på min bil, DD7 gör dem, jag rekomenderar att sätta en mindre mutter på hylsan, 13mm är mer lagom, så är det lättare att komma åt med nyckeln. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.