Jump to content

Mera Saab frågor!!!!


Anders

Recommended Posts

Hej igen!!

Den gångna helgen har jag tillbringat på div, bilskrotar i mellansverige (familjen undrade om jag hade flyttat!!), jag har varit ute och letat Saabmotorer (2,0 ltt) för att hamna runt 150 hk.

Det som verkar klart enklast att hitta är 9000 cs/cse , men när man tittar under huven så ser det ut som om det mesta sitter åt fel håll, nyare 900, 93 ser ut att passa bättre( det gäller utlopp turbo och insug) , men verkar vara mycke svårare att hitta.

Nu undrar jag om det är någon som har byggt med grenrör och insug från 9000 och hur ni har gjort (vända på motorn och sätta sprängkåpan där transkåpan sitter är ju inget drömläge precis).

tackar på förhand Anders

Link to comment
Share on other sites

På avgassidan är det inget större problem - det är bara att vända på turbon och skaffa nya olje/vattenrör. Ett annat alternativ är att skaffa ett grenrör och turbo+rör från en 9-3 och sätta på 9000-motorn. Fast egentligen borde det fungera även med turbon monterad som på 9000. Normalt på 9000 har man en 180-gradersböj på avgasröret och insuget till turbon kan du ju ta i bakkant eftersom du (väl?) ändå skall ta luften utifrån och inte under huven...

jt60-1a.jpg

På insugssidan har jag tänkt använda ett modifierat 9000-insug där jag byter plats på spjällhuset. Ett annat alternativ (som är mycket enklare, men fulare) är att ha original 9000-insug pch sedan försöka dra röret från IC:n under insugsröret och sedan ha en 180-gradersböj in till spjällhuset.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...