Jump to content

Recommended Posts

Får man släppa ut avgaserna på vilken sida som helst!

Men har sett att det finns reggade i sverige med båda alternativen!

Har hört att man inte får släppa ut på vänster sida !! :blink:

Men det måste väl bero på vilken sida som motorn har avgasutsläppet? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Hej

Du får köra ut avgaserna på vilken sida du vill, och det bör vara högts 45 graders vinkel mot längdaxeln, och riktat nedåt eller åt sidan (inte uppåt...).

/Gustaf Ulander, SFRO

Jag tackar....Ett "stabilt" svar ! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Hej

Du får köra ut avgaserna på vilken sida du vill, och det bör vara högts 45 graders vinkel mot längdaxeln, och riktat nedåt eller åt sidan (inte uppåt...).

/Gustaf Ulander, SFRO

Detta är med andra ord inte godkänt p.g.a. vinkeln ut mot sidan:

picture%20023.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej

Det är väl ett gränsfall...på personbil är 45 grader inget absolut krav utan mer en riktlinje. Vid regbes kan man ju enkelt göra en "mössa" som riktar utblåset mer bakåt, det kan ju behövas till bullerprovet också...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Ok, phew. Gränsfall kan jag leva med. Den pekar inte exakt 90* ut från bilens färdriktning. Skulle uppskatta vinkeln till 75-80* snarare. Annars kan man som sagt göra en liten snabel eller en kona inuti rören med mindre diameter som stämmar flödet lite (och därmed dämpar ljudet).

Link to comment
Share on other sites

Det är faktiskt två dämpare som sitter ihop på mitten (på bilden bara snabbt hoppunktat).

Jag kunde inte till överkomligt pris hitta en tillräckligt lämplig längd på dämparen, så jag köpte två stycken från Raka Rör, en 400 och en 250mm och skar helt enkelt av ändarna och satte dem gavel mot gavel med en hylsa emellan. Dämparna kostade bara 500kr styck vilket jag då tycker är överkomligt. Dessutom blir hela systemet rostfritt då original KAdett grenrör är rostfritt, och resten TIG-at av lokale smeden. :thumbup:

Kan inte säga så mycket om ljudet...iom att jag inte kört motorn så lång stund (den lilla stund den var igång var jag så uppspelt att jag bara minns att det lät fantastiskt!! Hjärtrytmen tar ett kliv upp bara jag tänker på det :D :D ).

EDIT- glömde lägga till, värmesköld blir en polerad rostfri plåt som täcker 180* runt om dämparen. Har aldrig riktigt gillat det där med perforerade plåtar och de jag hittat levde helt enkelt inte upp till mina lite högt ställda krav på estetik. Så det bidde en rostfri plåt istället i klassiskt "hoj"-manér.

Link to comment
Share on other sites

väldigt fin ljudämpare.. lite pollish så blir d dräggel på den vart man än åker :prop:

tror ni man klarar ljudprovet om man kör med

2.5" D155mm L500mm 800kr ihopsvetsad med ett 300mm rör med samma diameter som gömmer en 2.5" kat Max 4L Oval 1600kr ? skulle va mumma om man fick igenom den :)

[edit] kör med en volvo 2.3L 16vent motor..

Link to comment
Share on other sites

Kallerman: Snygg lösning med den skarvade dämparen! Kan tänka mig att det låter gott när man startar motorn i bilen första gången. Det kvittar nog vad man har för ljuddämpare då ;)

Loterus: Smart idé att gömma kat:en i vad som ser ut som dämparen. Det kan se lite stökigt ut med först kat och sen dämpare... Den idén snor jag nog :prop:

Link to comment
Share on other sites

jag skicka en fråga till raka rör ifall dom kunde möjligtvis sälja en rör bit i samma material tillsammans med dämpare + kat.. annars blir d o ta en runda till lokala järnhandeln.. undrar bara om hurpass mycke d kommer o låta med en dämpare med rakt rör igenom + kat :blink: lär nog mullra på rätt fint

Link to comment
Share on other sites

man måste nog ha nått hål i den som man för igenom sladden till lamba sonden.. och funderar även om man ska borra hål i plåten längst fram och sedan lite hål brevid fogen så d blir lite genomdrag.. annars lär d bli väldans varmt.. så dom borde ju tro/se att d sitter en kat där i.. annars får man väl göra en löstagbar frontplåt så man kan kika in..

Link to comment
Share on other sites

Lambdasonden ska inte sitta i katalysatorn.

ok konstigt att den sitter på katten på volvon iaf... :blink: men så man kan flytta fram den enbit innanför motorummet.. va bra.. annars stod d att d satta lambda sonds utag på katten som ja ska köpa... :icon_blink:

Link to comment
Share on other sites

Det ser nog ut som om den sitter "på" katalysatorn, men troligtvis sitter den precis innan. Möjligt att hålet är på samma "burk" som katalysatorn men jag tvivlar starkt på att den sitter mitt i kärnan och mäter.

Moderna bilar (alltså efter 94/95 nånstans där) har ibland två lambda-sonder, en före och en efter katalysatorn. Detta för att den som är efter övervakar att katalysatorn faktiskt fungerar,och i vissa "program" som styrdatorn kör för felkontroll användas för att mäta effekten av förändringar.

Link to comment
Share on other sites

Det ser nog ut som om den sitter "på" katalysatorn, men troligtvis sitter den precis innan. Möjligt att hålet är på samma "burk" som katalysatorn men jag tvivlar starkt på att den sitter mitt i kärnan och mäter.

Moderna bilar (alltså efter 94/95 nånstans där) har ibland två lambda-sonder, en före och en efter katalysatorn. Detta för att den som är efter övervakar att katalysatorn faktiskt fungerar,och i vissa "program" som styrdatorn kör för felkontroll användas för att mäta effekten av förändringar.

okej tänkte bara för att styrboxen behöver signaler från den så vill man ju få rätt värden... men eftersom den inte sitter i själva kärnan då så borde d väl inte spela nån roll om man mäter strax efter grenröret...?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...