Jump to content

Ford eller Opel-låda?


Sonett7

Recommended Posts

Är i läge att antingen beställa en svänghjulskåpa för att koppla ihop Saabmotorn med en Fordlåda, eller köpa en växellåda från Opel Omega med V6:an...

Anledningen till att jag börjar luta över till Omegalåda nu är att jag hört att Sierralådan inte är speciellt stark. Köper man en växellåda till Opels V6:a så skall lådan i alla fall vara specad för ca 280 Nm.

Fördel Ford: Det finns roligare drevsatser att slänga i om jag plötsligt skulle bada i pengar.

Nackdel Ford: Lådan är inte speciellt stark från början. Har inte hydraulisk koppling. Kräver specialkåpa för att passa (3000kr)

Fördel Opel: Passar rakt på motorn. Har hydraulisk koppling. Klarar troligen mer effekt i originalutförande

Nackdel Opel: Finns inget godis att slänga i lådan om jag plötsligt skulle bada i pengar. Kostar mer än Fordlådan.

Fyll gärna på med åsikter! :unsure:

PS. Diesellådan som finns till Omega passar troligen inte eftersom det är en BMW-motor i grunden... DS. <_<

Link to comment
Share on other sites

Hej

Fordlådornas "svaghet" är betydligt överdriven, visserligen händer det att man rasar lådor i Sierra osv men oftast beror det på att det läckt in vatten i lådan. Jag har säkert nämnt att min Sierralåda håller bra i Caprin, trots nånstans runt 250-280 Nm och körning på klistrad stripp (3 x 2 dagar förra året och 2 x 2 dagar året innan, bland annat). Då väger Caprin i alla fall 1100-1200kg på startlinjen.

Sierralådan är också ganska lättmekad och växellänkaget är enkelt att bygga om.

Nu har du mer att tänka på ;-)

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tja, nu kommer jag att lägga mig någonstans mellan 225hk & 320Nm och 265hk & 370Nm beroende på vilket program jag väljer.

Svårt val! Vill ju inte låsa upp mig åt något håll... Både äta kakan och ha den kvar så att säga :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Är i läge att antingen beställa en svänghjulskåpa för att koppla ihop Saabmotorn med en Fordlåda, eller köpa en växellåda från Opel Omega med V6:an...

Anledningen till att jag börjar luta över till Omegalåda nu är att jag hört att Sierralådan inte är speciellt stark. Köper man en växellåda till Opels V6:a så skall lådan i alla fall vara specad för ca 280 Nm.

Fördel Ford: Det finns roligare drevsatser att slänga i om jag plötsligt skulle bada i pengar.

Nackdel Ford: Lådan är inte speciellt stark från början. Har inte hydraulisk koppling. Kräver specialkåpa för att passa (3000kr)

Fördel Opel: Passar rakt på motorn. Har hydraulisk koppling. Klarar troligen mer effekt i originalutförande

Nackdel Opel: Finns inget godis att slänga i lådan om jag plötsligt skulle bada i pengar. Kostar mer än Fordlådan.

Fyll gärna på med åsikter! :unsure:

PS. Diesellådan som finns till Omega passar troligen inte eftersom det är en BMW-motor i grunden... DS.  <_<

Är nog lite partisk i denna fråga men ..

är inte diesel motor i en omega samma 2.2 liters motor som i tex 9-3, 9-5 och vectra ?? Har den Bmw ursprung ?

Och opel/saab V6:an skall ha samma bultmönster som 2.2 dieseln.

Min info om att lådan skall passa kommer ifrån vxl avdelningen på opel så om den är fel har de missuppfattat mig väldigt mycket.

Men innan jag har sett en med egna ögon så kan jag oxå hålla med om att man skall vara misstänksam .

I vilket fall som helst tror jag dock inte du kan göra sönder en opel låda på 280 nm med den lilla tyngd du har på bakhjulen.

Det vill nog till riiiktigt klibbiga slicks för det och en ny låda kostar då mindre än din kåpa.

Lycka till !

skall föresten rota fram lite utväxlings data jag har liggande påminn mig om jag glömmer

Link to comment
Share on other sites

Den dieselmotor jag kollade växellåda till var 2,5TD varianten och den kommer från BMW. Kanske läge att kolla upp 2,2 istället men jag hittade ingen på Bildelsbasen i alla fall :(

Sen tror jag att du inte är riktigt uppdaterad om vad dessa lådorna kostar... Har fått priser mellan 5500 och 6250 kr - kåpan jag funderar på att köpa ligger runt 3000 kr.

Har fått följande utväxling på dessa lådorna:

1: 3.81

2: 2.11

3: 1.34

4: 1.00

5: 0.76

Stämmer det med dina uppgifter?

Link to comment
Share on other sites

Andra drevsatser är ju alltid skoj, men vad snacker vi för prisklass på sådana? Är det realistiskt att tro du kommer att komma över en drevsats eller hel tätstegad låda för ett överkomligt pris? Finns det verkligen inga drevsatser till Opeln, kanske iaf några bättre standardutväxlingar på nån modell? Lådan kanske inte är samma men innanmätet kan vara. Jag kommer t.ex. antagligen att trycka i inälvorna från en låda till Mazda 626 79-82 i en RX7-låda för att få en budget-racinglåda. :)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Lite priser på drevsatser (Quaife):

Clubman: 728,50 £ (10200:- cirka)

Heavy Duty: 975,25 £ (13650:- cirka)

6-växlad sekventiell (hela lådan): 3995 £ (55930:- cirka) :-)

En beggad rallylåda kan man få för runt 5000:-

I Sierra Xr4x4 med dubbelturbokit som det rullar en del av i England så håller Typ 9 i 4wd-utförande (samma låda internt) för de "mildare" turbokiten uppåt 230-250 hk och rätt bra vrid (minns inga siffror), så jag tror inte att det är hållbarheten du i första hand ska oroa dig för.

Har du kollat efter lådor på exempelvis www.resultatservice.com ?

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Den dieselmotor jag kollade växellåda till var 2,5TD varianten och den kommer från BMW. Kanske läge att kolla upp 2,2 istället men jag hittade ingen på Bildelsbasen i alla fall :(

Sen tror jag att du inte är riktigt uppdaterad om vad dessa lådorna kostar... Har fått priser mellan 5500 och 6250 kr - kåpan jag funderar på att köpa ligger runt 3000 kr.

Har fått följande utväxling på dessa lådorna:

1: 3.81

2: 2.11

3: 1.34

4: 1.00

5: 0.76

Stämmer det med dina uppgifter?

2.5 liters vet jag inget om tyvärr den kan nog vara en bmw spis.

Och priserna är tyvärr ungefär de som du säger :( iallfall om du vill ha en disel eller v6 låda.

Jag tänkte börja med den 2.0 låda jag hitta som gick lös på 500 kr :) och sedan byta till en starkare när eller om den första pajar. Då bilen inte är klar på minst ett år till ( ingen överdrift) så räkna jag med att priset skall sjunka.

Du har inte sökt på någon tysk skrot ?? Det borde ju finnas en hel del mer där

Utväxlingarna skijer lite mellan de olika lådorna , skall maila mig själv hemma NU så jag kan komma ihåg det

Link to comment
Share on other sites

Guest real7

Glöm Opel. Det hade en polare i sitt hembygge (han var opelmek). Använde ALDRIG ettan. Dessutom finns det ina alternativa drevsater att köpa vilket är ett måste (& ett mycket billigare sätt att göra bilen snabbare än att trimma motorn).

B

Link to comment
Share on other sites

Glöm Opel. Det hade en polare i sitt hembygge (han var opelmek). Använde ALDRIG ettan. Dessutom finns det ina alternativa drevsater att köpa vilket är ett måste (& ett mycket billigare sätt att göra bilen snabbare än att trimma motorn).

B

Jag har jämfört utväxlingen i en original Fordlåda med de siffrorna jag har för Opellådan:

Växel                        1        2        3        4        5

Ford std utväxling       3.65   1.97   1.37   1.00   0.82
Hastighet@6200rpm     54    100    143    196    240

Opel std utväxling       3.81   2.11   1.34   1.00   0.76
Hastighet@6200rpm     52     93    147    196    259

Med andra ord är det inte sååå stor skillnad på etta mellan dessa lådorna att det avgör i valen av låda. Detta gäller alltså med samma utväxling i diffen!

Sen får du inte glömma att det är väldigt billigt att skrämma upp motorn eftersom det är turbo och ett mycket lätt-trimmat styrsystem - 265hk o 370Nm med några knapptryckningar :P

Link to comment
Share on other sites

Med priserna som pinto angav så är det frågan om inte jag hade satsat på Ford ändå... jag tror en tät drevsats gör mycket för fartkänslan. Ska du köra rattlåsracing med slicks så bör du nog ha en tjock plåt runt lådan och rediga skydd runt kardanen vad du än väljer för låda.

Link to comment
Share on other sites

>>gka

Nä du! Bilen byggs inte för rattlåsrejs! Dock kommer det att bli lite förstärkningar kring kardantunneln och ringar som skall fånga upp kardanen om den nu mot förmodan skulle slita sig. Anledningen till att jag skulle vilja uppgradera Fordlådan är mest för att få den starkare i så fall - inte nödvändigtvis tätare.

En tätstegad låda tror jag inte är lika viktig för med turbo eftersom den kan leverera bra vridmoment även från ca 3000 rpm och uppåt.

Link to comment
Share on other sites

Satsa på en Fordlåda. Då har du alla möjligheter öppna.

En typ 9 får man för en femhundring. Sen är det bara att ha ögonen öppna så dyker den snart upp en lämplig drevsats/låda för rimliga pengar.

Micke

Link to comment
Share on other sites

En tätstegad låda tror jag inte är lika viktig för med turbo eftersom den kan leverera bra vridmoment även från ca 3000 rpm och uppåt.

Det är sant... det förändrar ju saken lite. Då är det ju lika bra att köpa den hållbaraste lådan redan från början.

Link to comment
Share on other sites

Finns det inga halvgamla BMW-lådor som tål mycket stryk där man kan skruva loss lådan från kåpan, eller nån annan getrag eller nått. Det måste finnas kåpor som passar mot opelmotorerna och då även om saabmotorn.

Link to comment
Share on other sites

Finns det inga halvgamla BMW-lådor som tål mycket stryk där man kan skruva loss lådan från kåpan, eller nån annan getrag eller nått. Det måste finnas kåpor som passar mot opelmotorerna och då även om saabmotorn.

BMW lådan du tänker på satt på vissa 5- och 7-seriebilar under åttiotalet. Folk som trimmar volvo brukar byta till dessa när volvolådorna inte pallar längre. Men om det finns sprängkåpor som får dem att passa på andra motorer vet jag inte riktigt.

Det satt även getrag i opel manta under åttiotalet, men om de har lös sprängkåpa vet jag inte.

Link to comment
Share on other sites

Detta är infon jag har om omega lådorna som skall passa till saab motorn, samma låda existerar oxå till den raka 6:an och då är det fel fläns och antagligen en R28

Det kan nu oxå existera mera utväxlingar då olika års modeller kan variera

R 25 ( 2.0 lådan + eventuellt någon mera)

RATIO

5 : 0,845

4 : 1,0

3 : 1,389

2: 2,188

1: 3,954

R 3,534

R28 ( V6 lådan ) tror v6 är på ca 300 Nm orginal )

5 : 0,814

4 : 1,0

3 : 1,337

2: 2,106

1 : 3,808

R: 3,403

R28-DT (disel lådan) tror 2.2 diseln är på 310 -320 Nm orginal , men disel Nm är elakare så denna låda är starkare än v6

5 : 0,761

4 : 1

3 : 1,337

2: 2,106

1: 3,808

R : 3,403

Link to comment
Share on other sites

Har hittat två lådor till 2 st 2.0DTi men inga 2.2DTi... Kan man ha sån tur att det är samma låda i 2.0 och 2.2? :huh:

Annars var det ju bara utväxlingen på 5:an som skilde mellan diesel och bensin... tror iofs att 260km/h på varvstoppet på 5:an räcker istf 278km/h (med 3.36 utväxling i diffen) :D

Link to comment
Share on other sites

Hmmm du va mej en velig en... ;)

Kan du inte bara ta den du får bäst pris på om de nu är så lika så handlar det ju bara om tillgång och efterfrågan...

Om du vet en som passar så köp den, du kan ju alltid byta senare om du inte är nöjd, eller hur?

Bilen blir såpass lätt så den utsätts inte för så stora krafter som det blir i originalbilen.

Link to comment
Share on other sites

Guest real7
Med andra ord är det inte sååå stor skillnad på etta mellan dessa lådorna att det avgör i valen av låda. Detta gäller alltså med samma utväxling i diffen!

Skillnaden är att med Fordlåda kan du göra något åt det hela, med Opellåda sitter du i skiten...

Dessutom: Om svepet inte går att ta bort från lådan, vem bryr sig? Gör en adapterplåt & modifiera ett svänghjul & ev. spiggot så funkar det ju ändå.

B

Link to comment
Share on other sites

Ha ha ha... börjar ni bli trötta på mitt velande nu? :D

(Kanske inte skall berätta att jag precis börjat kolla på BMW-alternativet nu... Finns en kille på STCS som tillverkar adapterplattor för att koppla ihop Saabmotorn med dessa lådorna.)

Link to comment
Share on other sites

Ha ha ha... börjar ni bli trötta på mitt velande nu? :D

(Kanske inte skall berätta att jag precis börjat kolla på BMW-alternativet nu... Finns en kille på STCS som tillverkar adapterplattor för att koppla ihop Saabmotorn med dessa lådorna.)

intressant ......... :prop: man är ju inte sämre än man kan ändra sig !!! 6:vxl M3 låda :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Om vi nu tar en titt i verklighets underbara värld ! ;) Är det någon som hört att någon lyckats knäcka en en växellåda eller bakaxel i en seven ? Att dom går åt som smör i solsken i div Volvo och Saabar tycker jag är helt orelevant. Ett litet räkne exempel... säg att en låda och bakaxel i tex en volvo håller för 250 hästar (Håller nog för mer skulle jag tro). Dessa bilar väger ju minst dubbelt så mycket som våra... alltså måste du ha 500 hästar för att få samma belastning om du har samma grepp som i en en tung volvo... vilket jag tror att svårt tror, du spinner bort momentet. Tänker jag fel ? Ja menar folk kör ju med små escortaxlar i sina v8 Sevens. Och det verkar ju funka... Sen är det ju faktiskt så att du kan förstöra vilken drivlina som helst om du använder den fel, t.ex missade växlar oaktsam, använding av koppling....

Var bara mina små tankar.... :prop:

Ps. Kan rekomendera Fordlådorna, en underbar känsla i dom. Jag älskar växellådan i min Escort mkII lätt växlad går att plåga hur mycket som helst utan att den knorrar... Ds.

Link to comment
Share on other sites

>>Per Wackt

Hrmm... tack för påminnelsen om verkligheten! :icon_oops: Jag är bara så trött på att hela tiden hålla på att lyssna efter eventuellt missljud från växellådan...

OT:

Jag är kraftigt skadad av att ha hållt på och trimma min Saab 9000 i några år och där är växellådan helt klart den stora svagheten. Nu har jag i alla fall skaffat en förstärkt växellåda till den så nu skall (förhoppningsvis) de problemen vara ut världen...

Link to comment
Share on other sites

BMW-lådan som ni pratar om antar jag är den från bilar med "stora sexan". Om det är den så har jag för mig att den är ganska stor. Det är samma bultmönster på den som på M10 (den gamla BMW-fyran) och jag har hört att folk som använder den lådan i trimmade 02:or får bredda kardantunneln, så den kanske är lite för biffig?

Jag hade nog kollat mer på vikten och mindre på hållbarheten... :)

Link to comment
Share on other sites

BMW-lådan som ni pratar om antar jag är den från bilar med "stora sexan". Om det är den så har jag för mig att den är ganska stor. Det är samma bultmönster på den som på M10 (den gamla BMW-fyran) och jag har hört att folk som använder den lådan i trimmade 02:or får bredda kardantunneln, så den kanske är lite för biffig?

Jag hade nog kollat mer på vikten och mindre på hållbarheten... :)

Den lådan är det som det handlar om ja, den sitter på M30 motorerna. Men den finns både med lös och fast sprängkåpa, så man får se till att man får rätt. Jag vet inte exakt hur stor och tung den är, men den är nog rätt rejält tilltagen, som BMW:s grejer var på åttiotalet.

Link to comment
Share on other sites

>>Jag är kraftigt skadad av att ha hållt på och trimma min Saab 9000 i några år och där är växellådan helt klart den stora svagheten. Nu har jag i alla fall skaffat en förstärkt växellåda till den så nu skall (förhoppningsvis) de problemen vara ut världen...

De flesta som håller på med Saab verkar va det... :whistling:

Link to comment
Share on other sites

>>Jag är kraftigt skadad av att ha hållt på och trimma min Saab 9000 i några år och där är växellådan helt klart den stora svagheten. Nu har jag i alla fall skaffat en förstärkt växellåda till den så nu skall (förhoppningsvis) de problemen vara ut världen...

De flesta som håller på med Saab verkar va det... :whistling:

Växellådor är ju slitdelar ;)

Det är sånt som man passar på att byta när man byter olja och ändå har bilen uppallad fram :thumbup:

Nja, riktigt så illa är det väll inte för mig iaf.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Alla opel lådor ifrån 86 passar på Saab motor ifrån 94 även getragen.

Caper :D

Nej, det stämmer inte, eftersom de inte passar till samma motorer.

Getragen som sitter i mantan, sitter på stora fyran (äldre motor) och den passar inte till lilla fyran, som sitter i omega 2.0

Däremot Omega a 2.4-2.6-3.0 är fyr och sexcylindriga varianter på stora motorn, altså samma aom Manta 2.0

Rekord 86 2.0 och 2.2 är oxo stora fyran.

Den växellåda som passar mot saab är den från Omega som inte har 2.4 liters fyran eller raksexa.

Eller Rekord 1.8 och 1.6 (ovanliga i sverige) samt manta med mindre än 2.0 motor. (mer ovanliga i sverige)

Enklaste settet att se skilnad på fyrorna är att den stora fyran inte har X-Flow det har den lilla.

Saker som skiljer är blandannat att startmotorn sitter på olika sidor.

Link to comment
Share on other sites

Tänkte bara meddela att nu har jag slutat vela - en växellåda från en Opel Omega 2,5i V6 -96 är på väg till mig nu :D Det som gjorde att det vägde över till Opel var... öhh... hrmm... att jag blev trött på mig själv för att jag inte kunde bestämma mig. :icon_oops: Sen är den ju "bolt-on" och har hydraulisk slavcylinder...

Framtiden får utvisa om jag gjort ett bra eller dåligt val <_<

Link to comment
Share on other sites

Tänkte bara meddela att nu har jag slutat vela - en växellåda från en Opel Omega 2,5i V6 -96 är på väg till mig nu :D Det som gjorde att det vägde över till Opel var... öhh... hrmm... att jag blev trött på mig själv för att jag inte kunde bestämma mig.  :icon_oops: Sen är den ju "bolt-on" och har hydraulisk slavcylinder...

Framtiden får utvisa om jag gjort ett bra eller dåligt val  <_<

Vad fick du ge för en v6 låda ??

man kanske skulle uppdatera , jag har ju en enorm 240 Nm låda med mekanisk koppling ........

Link to comment
Share on other sites

Jag fick betala 5500:- inklusive frakt för den, de flesta vill ha 5000kr + moms för dessa lådorna. Troligen kan man hitta ännu billigare om man har rätt kontakter, kan pruta eller ringer runt mer än jag gjorde.

Känns i alla fall skönt att ha bestämt mig! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...