Jump to content

Bilder från ett soligt Skåne


Recommended Posts

Hej allihopa!

Tänkte bara visa lite bilder som jag tog under eftermiddagen. "Prototypen" står på egna hjul för första gången. Behöver väl inte berätta att det känns skönt! :D

1992121022Mats_2720IMG_1739_2.JPG

488505127Mats_2720IMG_1749_2.JPG

Sista bilden är bara för att testa hur mina Saabfälgar ser ut på en Locost. I morgon skall vi provmontera Fordmotorn som skall sitta i denna bilen och Motorjornalen kommer och filmar lite under förmiddagen ;)

Link to comment
Share on other sites

Tack! Ramen skall få fler trianguleringar lite överallt men annars är vi nöjda. Chassiinfästningarna till bärarmarna ligger på mindre än 0,5mm från varandra och vi har försökt bygga in alla "nödvändiga" justermöjligheter i bakvagnen så vi kan ändra toe-in och camber...

Infästningen till styrväxeln är bara en fixering för att kunna bygga den riktiga infästningen.

Link to comment
Share on other sites

Å där blev man lite avundsjuk

... säger killen med ett komplett kit i garaget!?! ;)

Vi testade med skärmarna vi köpt, men de ser ut som f-n! Troligen att killen som tillverkade dem haft för brottom för de har slagit sig så mycket att de troligen inte går att använda :(

Link to comment
Share on other sites

Snyggt........

Man skulle kanske beställa en ....... klar.......... av dig det verkar hända saker i ditt garage hehe

Liten komentar oxå , infästning dämpare i ramen bak , skall det till någon mera förstärkning där ??

ser annars mycket najs ut

Link to comment
Share on other sites

>>Lupus

Stötdämparens infästning i ramen är i en 3mm plåt som sedan skall förstärkas ytterligare med en U-balk ovanpå... tror du inte att det räcker? ;) Sedan kommer ju rören som bildar bakdelen av chassit också som ytterligare förstärkning.

>>gka

Solen skiner alltid starkt på sydligare breddgrader :P Vi har turen att ha torrt och fint i garaget så rören rostar inte trots att de är obehandlade...

För att inte förvilla någon så är detta alltså första bygget som agerar prototyp för hur resten av ramarna skall byggas och är alltså inte den som skall begåvas med Saabmotor - dessutom är det farsan som gjort mest arbete på ramen eftersom mitt jobb envisas med att skicka iväg mig på arbete utomlands :blink: Förhoppningsvis skall första byggbesiktningen göras runt påsk och sedan påbörjas bygget av de andra ramarna parallellt med detta bygget. Men det kan ju vara kul att kunna sladda runt i prototypen först innan min egen blir klar och samtidigt har vi redan hittat småsaker vi skall förbättra när vi bygger resterande :D

Link to comment
Share on other sites

>>Janne

Jo jag såg det också på dina bilder du visade för ett tag sedan - Great minds think the same! ;)

Ser ut som om vi läst samma "Aussie mods" också eftersom din ram redan har de förstärkningar vi planerar för våra :D Glöm bara inte att "triangulera" yttersidorna i bakramen som håller bärarmar och diff :P

Link to comment
Share on other sites

// Friberg

´Ta det inte som kritik utan bara som input/frågor :) alltid svårt att se på en bild, och det var inte 3 mm plåten jag fundera på utan vridmomentet som infästningen orsakar på de "uppåtgående" rören vid höften ungefär ??!? . Men om du skall lägga till chassist bakdel + lite mera kryss så är jag helt lugn :P .

Hmm trevligt det där med att det inte rostar.......min ram ser ut som en räv = röd

%%%

Stötdämparens infästning i ramen är i en 3mm plåt som sedan skall förstärkas ytterligare med en U-balk ovanpå... tror du inte att det räcker? ;) Sedan kommer ju rören som bildar bakdelen av chassit också som ytterligare förstärkning.

Link to comment
Share on other sites

Jo, jag har tänkt att triangulera utersidorn i "bakramen" det är bara lite trångt pga hur jag har gjort och placerat mina fästen till "armarn". Men jag kommer nog på något. Har även triangulerat "framdelen". Kvarstår LB och FU men där kommer stryrstag m.m lite i vägen :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Sent om sider tänkte jag bara visa hur det går med vårt första bygge...

Först en bild på bilen när vi provmonterade vår hemmagjutna motorhuv. Nu ser man vad det skall likna i alla fall!

IMG_1866.JPG

En bild på den halvfärdiga tanken med Sierrans tankarmatur/pump.

IMG_1867.JPG

Sedan kommer här lite bilder på farsans plåtknackande. Man behöver inte alls hålla på och klippa i aluminiumplåten för att kunna vika den snyggt runt rören vid bagageutrymmet - det räcker med några 1000 slag med en liten hammare och ett stort tålamod! :prop:

IMG_1889.JPG

IMG_1893.JPG

IMG_1894.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Då var det dags för lite uppdatering av vårt första bygge igen. ;) För första gången rullades bilen ut med huv, noskon och sidoplåtarna monterade för att kolla upp monteringen av bakskärmarna - kul att kunna se bilen från lite avstånd för att få en bättre uppfattning om proportioner. Vi är riktigt nöjda så här långt! Huven är vattenslipad inför ett andra lager med färg. Tyvärr saknas störtbågen för ett mer komplett utseende.

Bulan på huven är för att få plats med original EFI-insug på motorn och går att byta ut mot en lägre om/när insuget byggs om.

Bilden på framblinkersfästet är för att visa varför bygget tar så lång tid - farsan gillar att pyssla med detaljer...

Sedan syns självaste byggherren bredvid flip-fronten. Ganska åtkomligt eller vad tycker ni? ;)

post-38-1147086205.jpg

post-38-1147086269.jpg

post-38-1147086284.jpg

post-38-1147086303.jpg

post-38-1147086316.jpg

Edited by Friberg
Link to comment
Share on other sites

kan bara hålla med Jonte.. :thumbup:

hur gjorde ni för att få rätt avstånd mellan mätarna ??? jag måttade lite på min nya panel, men de e f*n inte lätt att få allt på rätt avstånd från varandra... ( eller så e de bara ja som e dum.. :image018:

Link to comment
Share on other sites

Det gjordes med hjälp av pappbitar som placerades där det var snyggt och sedan märktes platserna upp och justerades innan håltagningen började.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...