Jump to content

Lämpliga motorer?


Jonte

Recommended Posts

Jag har funderingar på det här med motorer.

Ska förhoppningsvis köpa en MK Indy och ser då att man kan välja mellan Pinto eller Zetec motorer från Ford.

Men till min newbie-fråga

Vad är det för motorer?

Vilka Ford-modeller är det som gäller?

hoppas på förståelse för min okunnighet :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Ska försöka hjälpa dig lite...

Pinto motorn sitter/satt i Ford Sierra det är en 8-ventilers motor på 2.0liter med enkel överliggande kamaxel.. Vet inte riktigt vad DOHC motorn kallas.. se bild.

Zetec motorn sitter i de lite nyare fordmodellerna såsom mondeo och focus. Finns i 1.8l och 2.0l.

post-3-1061896000.jpg

Link to comment
Share on other sites

OK....då faller sig ju nästa fråga naturlig....tycker jag.

Är inte Mondeo och Focus enbart framhjulsdrivna?

Jag är inte så bevandrad i Fordvärlden....har alltid hållit mig långt bort från dom B)

Link to comment
Share on other sites

Jo visst är dom det och inte bara det... motorn är tvärställd....

Du måste ha en växellåda passande till motorn och drivning bak... en typ 9 eller MT75 växellåda (typ 9 sitter i sierran)

Sumpen bör modifieras (skvalpskotten) eller så köper man en färdig sump från någon tillbehörsfirma. Man vill ju ha kvar oljan...

Link to comment
Share on other sites

Hej

Man kan ju bygga på lite mer fakta;

Pintomotorn är en gammal klassiker, tung, hög men robust och det är gott om trimdelar. Ger 95-115 hk i de vanligaste utförandena, trimmas ganska lätt och billigt uppåt 125-130 hk.

DOHC som sitter i senare Sierra och Scorpio kallas I4 på Fordspråk, det är en trevlig bruksmotor men kanske inte det bästa att trimma (ont om delar). Lider lite av skör topp (känslig för överhettning) och kamkedjan kan vara en svag punkt på långmilade exemplar. Ger 120 hk.

Zetec är en betydligt mer modern 16-ventilsmotor, en trevlig bekantskap som ligger på 105-136 hk beroende på årsmodell och volym. Trimdelar börjar dyka upp i lite omfattning nu, men motorn kostar fortfarande en hel del i Sverige. Samma bultmönster mot växellådan som Pinto etc., vilket gör att "alla" lådor från bakhjulsdrivna Ford med 4-cylindrig motor kan fås att passa med enkla medel.

Vilken motor man väljer är i mångt och mycket en smaksak - Pinton har fördelen att den är lättmekad, robust och billig, DOHC drar ingen soppa att tala om när den är frisk, Zetec har kanske lite roligare karaktär men kräver mer mekanisk kunskap (eller pengar...) för att funka i en Locost - man måste som sagt pilla på växellåda/koppling och även insug samt i många fall vattensystemet.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Med risk för att bli stenad.....

Du har inte funderat på en mc motor?

Yamaha R1 motorena är väldigt prisvärda. 10-15000 för ett bra exemplar. 65kg med sexväxlad sekvensiell låda B)

Nu ska jag vara tyst......

Link to comment
Share on other sites

Stödjer verkligen MK Zetec? Jag vet att många bygger med den men man måste nog göra egna motorfästen. Det ska tydligen finnas Sierror med Zetec men de är sällsynta.

Pinton har tydligen nackdelen att det är bara en årgång som uppfyller svenska utsläppskrav utan straffavgift.

DOHC är den vanligaste motorn på nyare Sierror. Verkar vara otestad med Indyn.

Har du funderat på Volvo? B23 ska tydligen vara lägre än Pinto så den ska nog passa. Frågan är hur det är med växellådan.

Jag är annars sugen på en Indy med den Saab/Opel-kombination Lupus kör med.

Link to comment
Share on other sites

Angående Mc-motor.

Man måste kolla för vilken effekt som den är inreggad för.. med de nya bestämelserna kollar man motor typen ex. pinto har 88kW. R1 har 111.8kW vilket gör att med de nya reglerna måste din bil minst väga 746kg...låter tungt med en motor som bara väger 65kg.. :(

Hört att det finns Hayabusamotorer som är inreggade på en lägre effekt...

Är själv också väldigt nällad att sätta i en R1-motor fått erbjudande om en komplett startklar motor med allt för 18000kr B)

Link to comment
Share on other sites

Jag har hört att det inte är så stor skillnad mellan Pinto och Zetec på höjden och att man behöver bygga om sumpen på Zetecmotorn för att få den att passa in, samt att sumpen är gjord av aluminium (verkar krångligt)

Är alla modeller av Zetecmotorn med alusump?

Hur mycket skiljer på höjden mellan Pinton och Zetec omodifierad?

Jag har en Pinto som står och luktar i ett hörn, den kanske är det bästa alternativet trots allt.

Bengt

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...