Jump to content

Turbokonvertering Av Volvo 16v


Jesper

Recommended Posts

Jag är på gång o peta ditt en liten snurra och har ett par funderingar.

hur mycket kan man ladda utan att sänka komp! Vill helst köra macksoppa.

De finns ju fulknep med dubbla topp-packningar men det käns inte vidare seriöst o jag vill inte svarva kolvar mitt i sommaren.

Annars kan man köra e85 men de e inte alltid så lätt att hitta. Håller den för ett halvkilopå bensin?

e de nån som har koll på vad en 234 16v klarar?

Alla tips e välkommna!!

Link to comment
Share on other sites

Har du bara riktig koll på tändningen, och då menar jag över hela det överladdade orådet i mappen

så är det inga större problem med bara ett halvkilo.

Du har väl en V3 box från Björn så det ska väl inte vara några problem att fixa till det.

Se även till att du har tillgång till bränsle så det räcker. Vad har du tänkt dej för effekt?

Du kommer till unjefär 220 hkr. med std. 336cc 940LTT spridare på 3 bar. och över det

blir det nog inte på 0,5 bar i ladd om du har en i övrigt std motor. De spridarna är ju lätta att hitta.

Se till att få dit en riktigt effektiv IC bara så du håller ner IAT så blir det ännu lättare att få det att funka

med handelssoppa. Med halvkilot skapas det inte så mycket värmetrots litet aggregat, men jag vet att du

vill försöka höja senare, och har du då ett litet aggregat så.......

Vad har du för turbo ? TD04HL13C ?

Link to comment
Share on other sites

[quote

Jag har ingen turbo än men ska få nån från en V70 eller 850. Spridarna e från en saab 2.0 aero. Vet ej storlek men vet ändå att dom begränsar.

Link to comment
Share on other sites

Okej....

Jag trodde du redan skaffat fram de delar du behöver...

Se till att få en turbo som passar ditt syfte och applikation på bästa sätt om du nu ändå ska få en...

Du får leta fram lite boschnummer på dina spridare först så får vi se om det är något som begränsar...

Link to comment
Share on other sites

250hkr på 390cc blir väl tajt...

Det är på gränsen att det går i teorin, och ingen bra lösning i praktiken...

Det blir väldigt långa öppettider för de stackarna så leta du efter några andra, det

är nog ett bra tips Jesper...

Link to comment
Share on other sites

Jag e nog nöjd om jag når en bit över 200hk till att börja med. Men man vänjer sig snabbt: De e nog lika bra att gräva fram några större spridare så man har lite marginal. Vet du någon lämplig volvo man kan kycka några från? Mina kontakter är bäst när det kommer till detta sportiga fabrikat. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jag e nog nöjd om jag når en bit över 200hk till att börja med. Men man vänjer sig snabbt: De e nog lika bra att gräva fram några större spridare så man har lite marginal. Vet du någon lämplig volvo man kan kycka några från? Mina kontakter är bäst när det kommer till detta sportiga fabrikat. :lol:

Knycka kanske de hette.........

Link to comment
Share on other sites

lånade lite info fron TPC. :o

Generellt är de spridare som sitter på Volvos motorer högohmiga, med ett viktigt undantag. De som sitter på rödblocksmotorer med turbo (B230ET/FT/FK) är lågohmiga.

Högohmiga:

-830, -831 och -968 (12 Ohm)

Volvo 740/760 B-230F/B-280E/F Bosch 0 280 150 734 Ljusbrun? 203cc/min 3 bar

Volvo 740 B230F Bosch 0 280 150 762 Gul 214 cc/3 bar

Volvo 740 GLT 16V Bosch 0 280 150 749 Ljusbrun 300cc/min 3 bar

Volvo 850 AWD T BOSCH 0 280 150 759 ? 229cc/min 3 bar

Volvo 850 R BOSCH 0 280 155 766 VIT 350cc/min 3 bar

Volvo 850 Turbo/T5 20V BOSCH 0 280 150 785 ORANGE 310cc/min 3.8 bar

Volvo T5 -99 BOSCH 0 280 155 766 VIT 350cc/min 3 bar

Volvo T5 99- BOSCH 0 280 155 830 BLÅ 391cc/min 3,8 bar

Volvo 2,4T/2,5T 00- BOSCH 0 280 155 831 BRUN 334cc/min 3,8 bar

Volvo T6 99- BOSCH 0 280 155 831 BRUN 334cc/min 3,8 bar

****Volvo V70R 00, S60/V70 R 03- BOSCH 0 280 155 968 GRÖN 465cc/min 3,8 bar *****

SAAB 2,3 turbo BOSCH 0 280 150 431 RÖD 358cc 3 bar

Lågohmiga:

Volvo 740 turbo Bosch 0 280 150 335 Turkos 300cc/min 3 bar

Volvo 740 turbo Bosch 0 280 150 357 Turkos 300cc/min 3 bar

Volvo 760 turbo Bosch 0 280 150 355 Turkos 300cc/min 3 bar

Volvo 740/940 turbo Bosch 0 280 150 804 Turkos 337cc/min 3 bar

Volvo 780 B-280E Bosch 0 280 150 725 172cc/min 3 bar

Inpedansen för dessa är ännu inte framställt:

Bosch Motorsport (STYLE II)

B 280 412 911 800 cm3/min(77.2 LBS/HR) (2.5 bar)(36.3 PSI)

B 280 412 911 828 cm3/min(80.0 LBS/HR) (x.x bar)(XX.X PSI)

B 280 412 911 1120 cm3/min(108.1 LBS/HR) (5.0 bar)(72.5 PSI)

Bosch R-SPORT (STYLE II)

B 280 410 144 434 cm3/min(41.9 LBS/HR) (x.x bar)(XX.X PSI)

B 280 410 153 600 cm3/min(57.9 LBS/HR) (2.5 bar)(36.3 PSI)

B 280 410 153 800 cm3/min(77.2 LBS/HR) (5.0 bar)(72.5 PSI)

Edited by ppgtony
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...