Jesper Posted July 10, 2007 Share Posted July 10, 2007 Jag är på gång o peta ditt en liten snurra och har ett par funderingar. hur mycket kan man ladda utan att sänka komp! Vill helst köra macksoppa. De finns ju fulknep med dubbla topp-packningar men det käns inte vidare seriöst o jag vill inte svarva kolvar mitt i sommaren. Annars kan man köra e85 men de e inte alltid så lätt att hitta. Håller den för ett halvkilopå bensin? e de nån som har koll på vad en 234 16v klarar? Alla tips e välkommna!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted July 11, 2007 Share Posted July 11, 2007 Har du bara riktig koll på tändningen, och då menar jag över hela det överladdade orådet i mappen så är det inga större problem med bara ett halvkilo. Du har väl en V3 box från Björn så det ska väl inte vara några problem att fixa till det. Se även till att du har tillgång till bränsle så det räcker. Vad har du tänkt dej för effekt? Du kommer till unjefär 220 hkr. med std. 336cc 940LTT spridare på 3 bar. och över det blir det nog inte på 0,5 bar i ladd om du har en i övrigt std motor. De spridarna är ju lätta att hitta. Se till att få dit en riktigt effektiv IC bara så du håller ner IAT så blir det ännu lättare att få det att funka med handelssoppa. Med halvkilot skapas det inte så mycket värmetrots litet aggregat, men jag vet att du vill försöka höja senare, och har du då ett litet aggregat så....... Vad har du för turbo ? TD04HL13C ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jesper Posted July 11, 2007 Author Share Posted July 11, 2007 [quote Jag har ingen turbo än men ska få nån från en V70 eller 850. Spridarna e från en saab 2.0 aero. Vet ej storlek men vet ändå att dom begränsar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted July 11, 2007 Share Posted July 11, 2007 Okej.... Jag trodde du redan skaffat fram de delar du behöver... Se till att få en turbo som passar ditt syfte och applikation på bästa sätt om du nu ändå ska få en... Du får leta fram lite boschnummer på dina spridare först så får vi se om det är något som begränsar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jesper Posted July 11, 2007 Author Share Posted July 11, 2007 Spridarna e på 390 cc vid 3 bar. Jag önskar hamna på ca. 250 hk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted July 11, 2007 Share Posted July 11, 2007 250hkr på 390cc blir väl tajt... Det är på gränsen att det går i teorin, och ingen bra lösning i praktiken... Det blir väldigt långa öppettider för de stackarna så leta du efter några andra, det är nog ett bra tips Jesper... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jesper Posted July 11, 2007 Author Share Posted July 11, 2007 Jag e nog nöjd om jag når en bit över 200hk till att börja med. Men man vänjer sig snabbt: De e nog lika bra att gräva fram några större spridare så man har lite marginal. Vet du någon lämplig volvo man kan kycka några från? Mina kontakter är bäst när det kommer till detta sportiga fabrikat. :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jesper Posted July 11, 2007 Author Share Posted July 11, 2007 Jag e nog nöjd om jag når en bit över 200hk till att börja med. Men man vänjer sig snabbt: De e nog lika bra att gräva fram några större spridare så man har lite marginal. Vet du någon lämplig volvo man kan kycka några från? Mina kontakter är bäst när det kommer till detta sportiga fabrikat. :lol: Knycka kanske de hette......... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ppgtony Posted July 12, 2007 Share Posted July 12, 2007 (edited) lånade lite info fron TPC. :o Generellt är de spridare som sitter på Volvos motorer högohmiga, med ett viktigt undantag. De som sitter på rödblocksmotorer med turbo (B230ET/FT/FK) är lågohmiga. Högohmiga: -830, -831 och -968 (12 Ohm) Volvo 740/760 B-230F/B-280E/F Bosch 0 280 150 734 Ljusbrun? 203cc/min 3 bar Volvo 740 B230F Bosch 0 280 150 762 Gul 214 cc/3 bar Volvo 740 GLT 16V Bosch 0 280 150 749 Ljusbrun 300cc/min 3 bar Volvo 850 AWD T BOSCH 0 280 150 759 ? 229cc/min 3 bar Volvo 850 R BOSCH 0 280 155 766 VIT 350cc/min 3 bar Volvo 850 Turbo/T5 20V BOSCH 0 280 150 785 ORANGE 310cc/min 3.8 bar Volvo T5 -99 BOSCH 0 280 155 766 VIT 350cc/min 3 bar Volvo T5 99- BOSCH 0 280 155 830 BLÅ 391cc/min 3,8 bar Volvo 2,4T/2,5T 00- BOSCH 0 280 155 831 BRUN 334cc/min 3,8 bar Volvo T6 99- BOSCH 0 280 155 831 BRUN 334cc/min 3,8 bar ****Volvo V70R 00, S60/V70 R 03- BOSCH 0 280 155 968 GRÖN 465cc/min 3,8 bar ***** SAAB 2,3 turbo BOSCH 0 280 150 431 RÖD 358cc 3 bar Lågohmiga: Volvo 740 turbo Bosch 0 280 150 335 Turkos 300cc/min 3 bar Volvo 740 turbo Bosch 0 280 150 357 Turkos 300cc/min 3 bar Volvo 760 turbo Bosch 0 280 150 355 Turkos 300cc/min 3 bar Volvo 740/940 turbo Bosch 0 280 150 804 Turkos 337cc/min 3 bar Volvo 780 B-280E Bosch 0 280 150 725 172cc/min 3 bar Inpedansen för dessa är ännu inte framställt: Bosch Motorsport (STYLE II) B 280 412 911 800 cm3/min(77.2 LBS/HR) (2.5 bar)(36.3 PSI) B 280 412 911 828 cm3/min(80.0 LBS/HR) (x.x bar)(XX.X PSI) B 280 412 911 1120 cm3/min(108.1 LBS/HR) (5.0 bar)(72.5 PSI) Bosch R-SPORT (STYLE II) B 280 410 144 434 cm3/min(41.9 LBS/HR) (x.x bar)(XX.X PSI) B 280 410 153 600 cm3/min(57.9 LBS/HR) (2.5 bar)(36.3 PSI) B 280 410 153 800 cm3/min(77.2 LBS/HR) (5.0 bar)(72.5 PSI) Edited July 12, 2007 by ppgtony Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.