Jump to content

Hjälp SAAB frågor !


Anders

Recommended Posts

Hej på er igen!!!

Nu har jag bestämt mej, det får bli en Saab motor i stället för Fordmotorn som redan är mont.

Jag har hittat en 2,0 ltt från en 9000 cse -97, nu undrar jag om det är ett vettigt val, motorn heter B204E ( tror jag) jag undrar vilken sorts insprut det är, jag undrar även om det är några speciella ( små) delar som jag behöver ta från bilen .

Jag undrar om det finns någon som vet var man kan få tag på ett el/ kopplings schema.

Hoppas på många bra ideer och kommentarer från er som redan byggt med likadana motorer, jag ser gärna massor av bilder på motorinstallationer, som jag kan ha nytta av.

Jag återkommer med mer frågor så småningom

MVH Anders i Märsta

Link to comment
Share on other sites

Hej

Har själv precis skaffat mig en 9000 CSE ltt -97. Jag fick med turbo, startmotor, generator, oljekylare, lambdasond, f :P ;) fartkontroll vad jag nu skall ha den till! Jag skulle ha fått med T5 insprut men fick inte med det( skall ringa och kolla) de lovade att fixa en box från -95. -95 och tidigare har inte startspärr. Oljetråget måste justeras/byggas om den är väldigt djup pga att motorn lutar i 9000. Ca 4 cm frigång för mig :o . Betalade 9695 SEK inklusive transport.

Sen skall jag kompletera med en skaplig dumpventil och intercooler samt lite annat såmt och gott. Vad skall du använda för växellåda?

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Det är några stycken här som kör med saabmotorer, så det skall nog funka utmärkt. Det som jag har snappat upp är att man skall ha en så kallad "kortmotor", och det har du tror jag. För på den passar opels växellådor, så du kan köra bakhjulsdrift.

Det var väll ungefär vad jag visste. :)

Link to comment
Share on other sites

Glömde att nämna att jag åxå letar efter elschema! Haynes 9000 "gör det självbok" har bar principscheman och de litar jag inte på! Någon här på forument kanske har en verkstadshandbok för 9000 CSE???

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

9000 CSE ltt är den s.k kortmotorn som passar till Opelväxellåda, dock inte alla. Är lite osäker men lådan till opel V6 skall nog inte passa. Sedan gäller det att anpassa urtrampningslageret så att det fungerar mellan mellan motor och växellådan. Sen skall det tydligen gå att köpa en ny sprängkåpa till sierrans vävellåda, inte M75-lådan tror jag, som skall passa till opelmotorer och sedan bulta fast den på saabmotorn.

m :rolleyes: h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Motorstyret på den motorn heter trionic 5 det är saabs egna och det styr, tänning, bränsle och laddtryck, allt i ett.

Endast chip till den motorn när den sitter i en 9000 ökar effekten från 150hk/210nm till exempelvis 225hk/340nm om man väljer maptun. Så det finns potential. (Eklund plockade väll ut 7-800 ur sin ;) )

T5 vill ha en hastighetssignal från nånstans men jag har för mig att det ska gå att mappa om det så det går bra med varvtalssignal från motorn istället.

Exakt vad för delar du vill ha är jag inte säker på men så mycket som möjligt är väll bra :)

Antispinn(TCS) vill du nog gärna inte ha heller, det är ett annat spjällhus då som är med elektroniskt styrt spjäll och då ska du ha ett par extra magnetventiler och pedallägespotentiometern med. Det går säkert ganska lätt att bygga om nu när man monterar motorn från scrach om man tar ett styre och spjällhus från en bil utan TCS.

Jag kommer köra med en 2.0ltt från en 9000.

Link to comment
Share on other sites

Anders ! bra val , sök lite här på forumet det finns en del saab info redan.

Sedan är vi ju redan ett gäng (som växer) som mer eller minder löser problem alleftersom de kommer så det skall nog inte bli några problem.

börja med att kolla denna länk finns en del info + oxå info om vilka som bygger

http://monkeytoys.com/locostforum/index.ph...act=ST&f=6&t=49

Sedan sitter jag på två egna länkar.

En är ett total kaos av knepiga tidiga bilder och är en hemsida ihop med robban som inte riktigt startat än , men det finns lite bilder och skall förhoppningsvis bli lite mera ordning på den snart.......

http://error.netilium.org/~lupus/

http://hem.passagen.se/supersonett/

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer att använda en svänghjulskåpa från SBD Motorsport för att kunna använda Sierralådan ihop med Saabmotorn. BELH1.gif

Till denna använder de en slavcylinder från Saab 900, men vilken årsmodell den skall komma från vet jag inte ännu. Dock har Kallerman här på forumet en sådan kåpa så förhoppningsvis kan han skvallra om vilken årsmodell det gäller. Sedan vet jag inte vilken koppling man skall använda. Lamellen måste ju passa ihop med ingående axel på Fordlådan så rimligtvis borde det bli en Fordlösning där. Tryckplattan jag tänker använda är en förstärkt från Sachs (Saabs leverantör) med artikelnummer 883082999747 och skall gå att beställa från Mekonomen och den är till och med starkare än Viggenkopplingen som annars är den starkaste till 228mm kopplingen som dessa motorer har.

Link to comment
Share on other sites

Ha ha ha... själv tycker jag att det redan spårat ur - är lite svårt att sätta rimliga gränser. Nu när Acke skall ha 240hk i Budda så känns det helt plötsligt inte så galet att satsa på 265 hk direkt :blink: ;)

Man kan ju alltid trimma mer senare B)

Link to comment
Share on other sites

Sanningen är den att jag inte ens vet hur bilen kommer att kännas med dessa effekter så förnuftet kanske kommer ifatt och säger att jag borde sänka effekten lite när jag väl kört upp ett par bakdäck på en månad ;) Sen skall ju växellådan gärna hålla längre än en säsong också... <_<

Link to comment
Share on other sites

För att åtegå lite till verkliheten och inte slänga smilies om herre j effekter (vilket oxå är kul) så är det faktiskt så att jag inte alls har planer på trimma till toppen spricker av HP.

Mitt mål vid en mappning kommer vara att ha dynamisk svar och reglerbarhet.

Hp borträknat så kommer det att finnas en del Nm i min motor som rätt behandlade gör att man åka på en lite högre växel än de flesta andra i samma körfall.

Detta inräknat så behöver man antagligen inte plocka mer än de lagstagade 15kw/kg och ändå tycka att man har en ganska KÖRBAR bil.

Bara en tanke....

Link to comment
Share on other sites

tjo.. nm ligger på 208 i F20 motorn vilket kanske inte e jätteimponerande men kolla hur jämn å fin hk kurvan är.. :)

så den kommer förhoppningsvis vara relativt lättkörd... :D ( ingen turboketchup här inte.. ;)

blå är med orginal system..

Dyno på Honda S2000

edit: hittade en dyno med både HK och NM.. :)

Honda S2000 dyno Hkr och Nm

Link to comment
Share on other sites

Hästkraftskriget dog visst inte ut med oljekrisen 1973... ;)

Jag vet inte om jag ens åkt med någon bil som haft 15kw/100kg eller mer! :)

Link to comment
Share on other sites

För dom som letar efter elschema till Trionic så bör man köpa en Saab orginal verkstadshandbok som heter "2:7 Motorstyrsystem Trionic", kostar inte mer än ca 200kr och innehåller all info som behövs för att få igång motorn.

Lite mer information som kan va av nytta..

Har man ett komplett motornät så bör man köpa ett kontaktstycke som heter 41 76 624, det är till det grå huset jämte kontakthuset till Trionic-boxen. Genom detta kontaktstycke får Trionic div. strömmatningar, jord, osv..

Man behöver även två olika sorters hylsor till huset, den lilla heter 43 54 343 och den stora heter 40 61 586.

Jag har även tittat lite på en lösning till hastighetssignal som ska gå att montera på alla bilar..

Inget som är färdigt men jag har en lösning som borde funka.

//Emil

Link to comment
Share on other sites

Hej igen!!!

Såg bilden som "Friberg" hade skickat på kopplingskåpan, den såg bra ut på bild i alla fall, var den till en alu eller en gjutjärnslåda???, finns det någon som har djupmåttet på kåpan ( måttet mellan lådan och klocket) så vore jag tacksam, sen undrar jag vad kåpan kostar?? (försökte få hem prislistan utan framgång, och det berodde säkert inte på datorn det heller!!) det har även skrivits en hel del om att använda urtramningslager från Saaben till dessa installationer,känner att jag behöver mer info och gärna bilder.

Nu kommer jag inte på fler frågor för tillfället så jag får väl gå ut i garaget och ta fram stora rondellen (Saab motorn är ju 10-15 cm längre än den motorn som sitter där nu), så det är väl bara börja om från början .

tack o hej Anders

Link to comment
Share on other sites

Hej

Har precis beställt en sprängkåpa (Alloy Bellhousing) från Rally Nuts.

Den är 150 mm djup men det finns även 170 mm.

Inkl moms och frakt kostar den ~2990:-

/ Tommy

Link to comment
Share on other sites

Hmm... hårigaste jag kört är nog en Plymouth Satelit -69 me ca: 550 Hkr... :D

fick den att spinn vid fullgas i 100... ( va iof blöt vägbana, men de va roligt iaf.. :D )

Link to comment
Share on other sites

.........250 hk ........orginal........02 motor :ph34r: :P

men det skall ju byggas om från t7 till t5 så jag hamnar väl runt 200 - det man eventuelt kan dra av för brist på IC

Link to comment
Share on other sites

Jag har en givare liggande här framför mig som enligt vår el " professor" här på jobbet skall kunna leverera en fyrkant 0 till 12v (+30) med stigande F .

Den borde kunna monterars på kardan axeln och lösa hastighes problemet , har inte provat men tror ganska hårt på honom

enda numret jag hittar på den är

IF-3004-BPKG

EDIT: hitta lite mera

www.efector.com/products/s/ds/IF5345.htm

Hur funkar dn lösning ??

// värsta bil är nog för övrig "BUDDA" för 3 år sedan i kalmar, då med endast 170 HP

(då har man ändå kört nya ZR1:an men den var inte värre i acc )

Link to comment
Share on other sites

En sån har jag faktiskt åkt i (nära raggar-upplevelse)... fast det exemplaret lät nog mer än det gick... iaf med ca åtta pers i. :)

Link to comment
Share on other sites

Hästkraftsjakt.... ja det är ett bra sätt att förstöra en fungerande bil på....

Jag byggde min Mustang förut för att den skulle ge 400+, vilken den också gjorde i början, kul på 402 och med gatslicks på men hur kul var det i längden att åka på diagonaldäck för att få fäste? Bilen startar knappt när den är kall, drog 3,5 liter milen i 70 km/h under en period etc. etc. Har fortfarande kvar bilen och älskar mullret av nästan sex liter V8 - för att inte tala om vridet! Men man kör den inte lika ofta längre.

Men upplevesmässigt så slår det aldrig mina "ynka" 170-200 hästar i min Seven på runt 500 kilo. Det räcker gott och väl för mig just nu och racekoppling etc är jobbigt nog i stadstrafik redan som det är. I Stockholm med mängder av trafikköer etc så är inte heller risken för överhettning en helt ovidkommande faktor så större turbo etc skulle bara steka fötterna ännu mer. Så jag är mer än nöjd med vad den ger.

Just nu... B)

Link to comment
Share on other sites

Fortsättning på OT:

Där är ju den stora skillnaden mellan traditionell trimning (stora förgasare, vildare kamaxel, större ventiler etc) och turbo + chip... Jag kan lätt köra min 9000 på 0,8 l/mil och eftersom jag har original kamaxel så är motorkaraktären som original (tills jag ställer pjäxan i pannrummet :P).

Fördelen med turbo i en Se7en är alltså (förutom effekten) att man slipper montera kupéfläkt för att hålla värmen ;)

Link to comment
Share on other sites

Friberg,

Vilken sida får du turbon på din Saabmotor? Blir det du eller passageraren som får avgasröret mot torpedväggen? Lindar du röret och turbon eller kör du plåtrent? På min maskin är det lindat fram till turbon men inte runt turbon, röret med lamdbasonderna etc. Men det borde väl inte vara något problem att evakuera värmen ytterligare?

En annan intressant effekt med att ha en turbo 2 centimeter under aluminiumhuven är att med en smörklick så är biffen färdigstekt på ett par minuter på huven :D

Vet inte vad man skulle ha för lack som skulle tåla den värmen :(

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer att ha turbon ca 10 cm från torpedväggen på förarsidan så det blir jag som får problem med varma fötter ;)

Tanken är att ha bandage runt grenrör och första biten på avgasröret till katalysatorn. Sedan skall jag bygga liknande luftutsläpp som bl.a. Dax Rush har (kolla på Arrowsmith's sida) och eventuellt "NACA"-scoop efter kylare och intercooler för att försöka bli av med värme innan den hinner in i själva motorutrymmet. Skall även försöka få plats med en värmesköld framför förarplatsen så att strålningsvärmen inte grillar direkt på bromsservo etc...

Själva turbon sitter rätt långt ner så det skall nog inte vara nåt problem med att lacka huven... hoppas jag i alla fall :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Och hur snyggt vore det att ha en bil lackad i ugnsfärg? :(

Teflon kanske oifs gör att den går snabbare genom luften ;)

10 centimeter från torpedväggen är ju rätt ok, då ryms det ju en värmeplåt emellan. Jag har tejpat min vägg och insidan av huven med värmereflekterande tejp och det tog bort en del av värmen. Mitt pedalställ ligger i en separat låda och jag har inget bromsservo så det fungerar bra. Jag har också extra evakueringsscoop på sidan av huven för att vädra bort värmen och ett par rader med gälar ovanpå.

Link to comment
Share on other sites

En induktiv givare brukar inte ge en helt ren fyrkantsvåg.

Därför valde jag en halleffekt sensor istället till att trigga min tändning och sprut.

http://content.honeywell.com/sensing/prodi...al/005838_1.pdf

Halleffekt sensorn är desutom avsevärt snabbare än en induktiv och kan arbeta med

betydligt högre frekvens.

Honeywell anger max 100kHz på just denna sensorn IGT101D.

IFM anger på den aktuella sensorn IF-3004-BPKG max400hz.

www.efector.com/products/s/ds/IF5345.htm

Det är dock inte lika känsligt med en hastighetsmätarsignal så för endast det ändamålet så bör väl en induktiv givare funka alldeles utmärkt. Notera även att en induktiv givare har ett längre känselavstånd vilket är en stor fördel i ett sådant här fall.

Link to comment
Share on other sites

Haken man försöker lösa i en saab med t5 är att tomgångs reglering / kontra rullande bil kan bli lite tokig. Så om jag fattat allt rätt så behöver inte bara tala om för lådan att nu "rör" sig bilen och allt skall bli :D

Link to comment
Share on other sites

Trionic T5 ska ha en symetrisk fyrkant våg på 12v.

En av lösningarna som jag har tittat på är just med den givaren som Arrowsmith länkade till..

Det är den klart enklaste lösningen på problemet.

Har även tittat lite på ABS-givare och VR-interface..

Men det är betydligt jobbigare än att använda Honeywell sensorn.

Ska köpa en Honeywell sensor och göra lite halv vetenskapliga undersökningar.. :P

Sedan får vi se om det går att använda den eller inte.

Link to comment
Share on other sites

Då min motor inte lär mullra på ett tag så får du gärna låna min givare och utföra lite "vetenskapliga" test på den med.

Bor I grästorp jobbar i Thn så det är inga problem att komma över med den ( lite nyfiken på ditt bygge oxå )

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...