Jump to content

När Måste Man Ha 3-p Bälten?


Recommended Posts

Visst stämmer det att:

Om man har störtbåge så måste man ha 3-p bälte eftersom man då oftast har ett naturligt ställe att fästa det övre bältet i.

Jag hörde detta någon gång men har glömt var.

Link to comment
Share on other sites

Egentligen måste man alltid ha 3-punkts rullbälten. Undantag kan göras om det är mycket svårt att ordna en övre fästpunkt som blir acceptabel, men i en normal "Locost" är det inga problem, eftersom det finns gott om rör precis bakom axlarna, oavsett om man har båge eller inte.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att det egentligen är lönlöst att argumentera för 5-6 punktsbälten.

Men jag råkade se att vissa bilbarnstolar har detta?

Argument som att det är svårt för brandmännen att öppna bältet, och att kroppen viker undan om taket kommer farandes känns ju helt plötsligt irrelavanta!

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Gustav, jag som bygger en GD-kopia och inte har några rör i karossen, måste jag ha trepunktsbälte ändå?

Vet att GD bara har plattor för bältena inplastade i karossen men funderar på att plasta in några rör som jag kommer att bulta i ramen. Tror du att det kommer att bli besktningproblem om jag inte förstärker karossen? Verkar lite bökigt att räkna på hållfasthet i GRP-byggen. Det finns ju trots allt en besiktad GD i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

På en Cobra är det normalt sett inga problem att komplettera ramen med en rörkonstruktion under karossen som man kan fästa bältena i. Jag vet att många Cobror godkänts med midjebälten (även av mig) men ju mer jag tänker på saken, desto mer är jag inne på att det ska vara trepunktsbälten även i dem.

Att det inte sitter några rör där på förebilden eller kitet är knappast skäl nog att slippa sätta dit dem, anser man sig klara att bygga en hel bil ska man nog klara att sätta dit lite extra rör också ;-)

En bilbarnstol är en helt annan sak, stol och bälte är integrerat och alltid anpassade mot varandra, för att hålla fast barnet på rätt sätt. Det finns mängder av andra skillnader också.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Min besiktningsman sa att om jag monterar "rullarna i mitten av bilen" så skulle han godkänna detta , med andra ord så kommer bältet från fel håll om man jämnför med en vanlig bil , helt ok för mej jag kommer att åka med 4-punktbälten när bilen är besitigad

och klar....

// Mats

Link to comment
Share on other sites

En bilbarnstol är en helt annan sak, stol och bälte är integrerat och alltid anpassade mot varandra, för att hålla fast barnet på rätt sätt. Det finns mängder av andra skillnader också.

/Gustaf

Borde inte en FIA certifierad stol med dito bälte motsvara en bilbarnstol då i så fall?

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Jo, kanske, om stol och bälte med monteringsvinklar är FIA-certifierat tillsammans. Men man ska också veta att tävlingsprylarna är gjorda för att skydda bra i den typ av krascher man oftast har på bana, och de skiljer sig en del åt hur man oftast krockar på vägen.

Dessutom är det riktigt jobbigt att köra bil i trafik när axlarna sitter fast så man inte kan vrida överkroppen. Speciellt i en liten bil som syns dåligt, och där man sitter lågt.

Om man vänder på frågan, varför är det så svårt att ha båda bältena, trepunkts rullbälte för gatkörning och sexpunkts för gatbruk?

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Därför att jag tycker det är jobbigt att få till en acceptabel 3 p lösning :)

Jo jag vet att folk lyckas med det, och bra dessutom.

Vilka argument är det som gäller egentligen ang trepunktsbälten? Är det mer än följande(som jag hittat på forumet)?

1 Underglidning (4p bälten, denna är jag helt med på fast det säkert går att fixa till med vinklar på stol osv)

2 Dålig uppsikt pga fastsittande axlar

3 Ingen möjlighet för huvudet att vika undan vid ev tak/markkontakt vid volt

4 Brandmännen får det svårare och ta loss folk

4 Tjejerna skadar "tissarna"

Jag inser att läget är låst och att motargument inte biter.

Men personligen tycker jag att det är lite konstigt att VV och SFRO accepterar beg. trepunktsbälten som väldigt sällan är monterade som dom var designade för!

Samtidigt som man ratar 5-6 punktsbälten som är enkla att montera som det var tänkt.

Ta nu inte detta som nån kritik, jag försöker bara diskutera konstruktivt. Jag kommer naturligtvis själv att installera 3 punktsbälten.

Ödmjukast

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Min egen uppfattning är att väger man fördelar och nackdelar mellan 4/5/6-punktsbälten och trepunktsbälten som de monteras i amatörbyggen så väger fördelarna över för trepunktsbältena. En tungt vägande punkt är att trepunktsbältet (rullbältet) är lätt att använda och att det "automatiskt" hamnar till 99% rätt varenda gång man tar det på sig.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Det ligger något i vad du säger, och det är dessutom du som har erfarenheten!

Det där med trepunktsbältets placering är något som jag börjat tänka på efter disskussionen med inälvsmos. Jag ser numera till att midjedelen är över höftbenskammarna. Jag är inte så säker på att den var så välplacerad alla gg tidigare :(

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Lyfter tråden igen...

Jag undrar om det är någon som har bilder på 3- punkts bältenas infästningar?? Jag gjorde min SFRO 1 igår och vi diskuterade lite hur bältesrullarna skall monteras och villka bälten som kan vara lämpliga att använda. Lutningen på bältet bör inte vara mer än 5 grader mellan axeln och bältet. Jag har en störtbåge som bygger ca: 50 cm över övre ramröret bakom ryggen...

// Mattias

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej!

Jag tycker att det ser bra ut! Jag är dock ingen expert. Mina fästen sitter ungefär där du har ditt nedre rör på "störtbågen"! Kommentaren jag fick på min SFRO1 var "att det ser bra ut att du fått upp fästpunkten över axeln"

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är ett krav från SFRO och SBP. Bältets "högsta" punkt måste vara över axelhöjd.Midjebälte var inte godkänt enligt min besiktningsman om det nu mot förmodan inte gick att hitta fästpunkter för 3-p och det gör det på våra byggen!

Håller på med slipning (klart) och väntar på att få lackera chassit. Jag väntar på scuttlen från en kille här på forumet så jag kan passa in huven sen blir det färg på rörhögen!!

// Mattias

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

jag har både 2 0 5-punktsbälten i min och den är godkännd hela vägen men håller med Gustaf att 3-punktare kommer alltid "rätt bra", går lätt att snabbt ta på sig och gör det möjligt att vända runt överkroppen. Skulle inte gilla läget vid racing bara!

Edited by Arrowsmith
Onödig citering av inlägget direkt ovanför.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...