Jump to content

Turbo->insug Frågor


Fredde84

Recommended Posts

jag håller på att planera hur grenrör, turbo och rören till insuget ska placeras i min dala7

har en b230fk motor och köpt en turbo som skulle vara en (utbytes) till en s60r enligt förra ägaren

den är betydligt större än orginalet så jag är nöjd än så länge

hur som helst så har jag sett att anslutningen på insuget är större än på turbon

så var ska röret bli tjockare någonstans, vid ic:n?

och hur grovt gods behöver det vara i grenröret,n?

och kanske en dum fråga, men som jag måste ställa: kan man sätta dit en oljekylare med anslutningarna neråt?

skulle passa så bra då

hoppas på svar

Link to comment
Share on other sites

grenrör: jag har byggt med 2mm svartstål. funkar prima. migat ihopa också

jag ´skulle låtit de bli större vid insuget så hade man behållt samma hastighet hela vägen fram till insuget.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Olje kylet går att montera hur som helst MEN det är en fördel om det så att säga måste fylla sig självt för att tömma sig.

Annars finns risken att du kanske bara cirkulerar all olja den lättaste vägen = oljan bara rinner genom 1/3 av kylet.

Link to comment
Share on other sites

Lossnande glödskal från insidan av grenrör är i min mening än så länge ett hyfsat stort teoretiskt problem.

För visst kan det släppa glödskal från materialet rent teoretiskt och även i praktiken. Det ser man ju när man värmer

upp ett sådant rör med gassvetsen.... Problemet än så länge är bara det att jag hittills aldrig sett det hända och jag

vet ingen som bevisligen lyckats förstöra sin avgasturbin på det viset heller...

Det finns så pass många som använder dessa "svarta" tubrör problemfritt så jag tog "chansen" och gjorde det med,

och det har gått alldeles utmärkt än så länge trots att jag kört ordentligt hårt under långa perioder vid flera tillfällen.

Jag vet inte vad det krävs för temperaturer eller förutsättningar för att bränna loss glödskalen så de släpper och åker

med genom turbinen. Men antagligen så ligger väl den nivån då över den normalgräns man håller avgastempen på

om man har koll på den faktorn.

Annars vet jag inte varför det inte händer oftare. :huh:

Link to comment
Share on other sites

Det ska väl till syre å en oxiderande miljö för att få glödskal(accelerad korrossion)?

Grenrören borde flaga mer på utsidan där det finns tillgång till syre.

Vid smide så blir det ju en del glödskal men då ligger värmen ganska högt dvs över 850°C-1100°C och man blästrar in luft. Ju mer luft desto mer glödskal.

Av färgen på vissa grenrör(i bruk då) att döma så ligger nog temperaturerna i dom regionerna.

Jag tror risken för stora glödskalsflagor är väldigt liten, sannorlikt är korrosionen mer i pulverform.

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...