Jump to content

Nästa Projekt


pacman

Recommended Posts

I micro-cosmos inuti min hjärna så är jag redan klar med nästa projekt.

Nu gäller det "bara" att förverkliga det i den riktiga världen.....

Jag har totalt förälskat mig i en sextiotalsdesign, Lola T70 Spyder. Låååg, breeed, veeåtta, feeet.

En firma i USA, RCR, gör en riktigt fin version av denna bil. Chassit är en monocoque av svetsade aluminiumplåtar. Smutt!

Men nu är frågan, framförallt till SFRO: går det att få ett sådant chassi godkänt i Svedala eller måste det vara stålrörschassi?

post-17-1179999653_thumb.jpg

post-17-1179999663_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

GD gör en med rör-ram.

Precis, en riktigt stadig en också. Men frågan var om det skulle gå att få en alu-monocoque godkänd. Lättare än rör, OCH vridstyvare.

Link to comment
Share on other sites

Man tackar. Problemet är (naturligtvis) att det finns hur mycket dåligt inflytande som helst på detta forum; Den var ju inte lite snygg dendär... :blink:

Link to comment
Share on other sites

Ohh.. klart snygg bil... :notworthy: backspegel kan man nog iof klara sig utan eller få till lite snyggare.. :P

å länken du la me, vilket imponerande bygge... en sjua känns som mekano för en 3-åring i jämförelse..

halvt OT, men skulle jag försöka mig på något liknande hade det blivit en replika på Alfa Romeo 33 Stradale :wub:

post-101-1180004948_thumb.jpg

post-101-1180004959_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

post-601-1180006910_thumb.jpgpost-601-1180006924_thumb.jpgpost-601-1180006936_thumb.jpg

Här är ett par bilder från Stoneleigh.

Såldes med GT40 kaross, 28 000£ och lite moms på toppen.

Det snyggaste bygge jag sett.............. :prop: :prop:

Link to comment
Share on other sites

Chassit är väldigt likt T70.

Hur tjock är plåten? Någon som såg om det var några förstärkningsprofiler innanför infästningspunkterna?

Link to comment
Share on other sites

Kul Acke att du nämner denna. Då är det väl dags att jag smyg nämna mitt (och kompisens) nästa projekt som från början var tänkte att bli just en Alfa Stradale replika men för att inte få allt för många ”Alfist-poliser” på oss har vi beslutat att istället bygga en hyllning till 60-talsräserbilarna, inspirerade av bland annat Alfa Stradale, Fort GT40 och Lola T70. Målet är att få till en riktigt snygg 60-tals bil med dåtidens race ideal (inget bling bling och kromade 20” fälgar) och till rimlig peng. Mittmotor, V8 och rör ram. Förhoppningen är fler skall bli intresserade av vår kaross + ram. Startgroparna är sommaren 2008.

Ursäkta Pacman för trådstölden. Frågan var ju:

Fick man bygga Chassit i en monocoque av svetsade aluminiumplåtar? Vad säger SFRO?

Link to comment
Share on other sites

Hur tjock är plåten? Någon som såg om det var några förstärkningsprofiler innanför infästningspunkterna?

Det var ca:5mm alu plåt i större delen av bygget, tvärplåten framm (frammför ratten) var nog 6-7mm.

Det var inga extra balkar innanför bärarmarna.

:prop:

Lars H.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det är en herrans massa konstiga rutor som skall till på en 33 Stradale.

Och om man skulle följa original måtten får man nog banta till 155 cm och max 60kg med skostorlek 36 tror jag.

Lola stuket är cool.

Själv föredrar jag dock täckt bil.

/Håkan (Ingarö)

post-1515-1180037312_thumb.jpg

post-1515-1180037496_thumb.jpg

post-1515-1180037589_thumb.jpg

Edited by hox
Link to comment
Share on other sites

Det var inga extra balkar innanför bärarmarna.

:prop:

Lars H.

Plus att nitarna, eller vad det är, som håller fästöronen ser klenare ut än bultarna till kullederna?! Men själva "lådan" är nog stabil så det räcker... ;) Ser dock ut som det kan bli en del bumpsteer också med den positionen på kuggstångsinfästningen.

För övrigt diggar jag Pacmans idé skarpt. Nåt att platta till alla Cobror med. :) Bygger man bara med sunt försnuft och vettiga material så tror jag inte det spelar någon roll om du bygger en fackverksram i stål eller en monocoque (stavning?) i aluminium. Det är nog bara det att besiktningsmännen har mest erfarenhet av fackverksramar i stål och kan ganska lätt avgöra om en konstruktion duger eller inte. Med mer ovanliga byggsätt så hamnar mer av bevisbördan på dig och i förlängningen de du köper chassit från.

Link to comment
Share on other sites

Det jag siktar på är att göra på samma sätt som med sjuan. Konstruera ett chassi i CAD (Catia V5), modifiera modellen grundat på FEM-analyser och sedan bygga chassit efter datormodellen. Jag funderar allvarligt på att göra en aluminiumkonstruktion liknande RCR. Vridstyvhet, korrosionsbeständighet, vikt mm är stora fördelar. Sedan kan man åxå polera alu.....

Om man med datorsimuleringar och hållf-analyser kan verifiera konstruktionen så borde väl SFRO kunna godkänna chassit.

Jag antar att Gustaf är rätt man att svara på detta.

Annars får man väl bygga en renodlad banracer.....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Inte en Lola spyder men väl en T70 coupé. Skruva upp ljudet, och har du en subwoofer till ditt ljudsystem så är det bara att kräma på.

Varning för ståpäls!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...