Jump to content

För er som behöver en riktig motor och låda!


Arvika

Recommended Posts

Hittade denna annonsen på en Wankelsida, som wankelfanatiker så kan jag säga att det är rätt pris! För er som läser det mesta på forumet så kan jag nämna att det är till min hemsida som det hänvisats till i en annan tråd när det gäller hur ni ska komma tillrätta med er väghållning. För er som inte har läst det så hittar ni det på; www.rx7.se klicka in er på menyn under väghållning!

mvh Lars

19.02.2004 - Motor und sonstige Teile für 88er FC Turbo zu verkaufen - Marek Lysienko -

Verkaufe einen Mazda RX-7 Turbo Motor Bj. 88 mit Getriebe. Motor ist im gutem Zustand und läuft. Die Laufleistung ist laut Vorbesitzer ca. 50.000 km. Der Preis beträgt 850,-- EUR.

Außerdem:

1 Kardanwelle 40,-- EUR

1 Vorderachse L, R je 80,--EUR, komplett (mit Bremssattel, ABS)

1 Lenkung komplett 120,-- EUR

Ich Habe noch viele andere Teile. Anfragen per E-Mail: marek-lysy@gmx.de

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle ha tag i en utan turbo jag...  helst otrimmad, så man inte får problem med för hög vikt/effekt.

Det finns några kompletta bilar till salu på t ex mobile för låga pengar som skulle kunna funka bra som donatorer.

Även på bildelsbasen finns några gen 2 RX-7 utan turbo!

Har du tänkt köra 12A eller 13B?

Link to comment
Share on other sites

Tycker detta med eller utan turbo inte spelar någon större roll...

Jag skulle nog satsa på en turbomotor och besiktiga utan stressfläkten!

Man vet ju aldrig när man behöver öka på effekten :D

Link to comment
Share on other sites

jag har undvit turbo för att det är fusk ... :prop:

men framförallt för att i så lätta bilar som vi har tror jag att "ketchupeffekten" blir svår att hantera...

Link to comment
Share on other sites

Äh! Skall det där snacket om att turbo är fusk börja snurra här också? :busted_cop

Nu har jag iofs bara erfarenhet av Saabs turbomotorer, men de använder original väldigt små turbos vilket gör att de kommer upp i fart väldigt snabbt och det innebär att den där ketchupeffekten som fanns i turbobilarnas barndom inte alls är lika påtaglig. Som exempel kan jag ta att min Saab 9000 original har max vridmoment (323Nm) redan vid 1800 rpm. Bygger man med moderna turbomotorer med elektronisk laddtrycksreglering kan man få en motor där turboknuffen är i det närmaste helt utsuddad - kanske att jämföra med den effektskillnad som uppträder när Hondamotorn ändrar på kamaxlarna.

Däremot anser jag att variabla kamtider är fusk! :teeth:

Link to comment
Share on other sites

man skall nog ta mitt uttalande om "fusk" med en smula salt.. :zipped:

jag funderade själv på turbo, men vill slippa problemen med värme, plats och fler delar som kan gå sönder...

en stor anledning till varför det blir en Hondamotor är för den höga effekten tillsammans med den höga hållbarheten...

trimma kan man lätt göra, men då ökar risken också för att sakerna går sönder... och på sommaren vill jag bara köra å inte meka.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Ketchupeffekten är skitrolig! :prop:

Däremot så skulle jag vilja ha lite tips på något bra sätt att enkelt laddtrycksregelra från förarplatsen, just nu känns det lite primitivt att ställa laddtrycket mellan 0,5 till 1 bar genom att ta bort en "cykelslangsventilshätta" från ett T-rör under huven.

Link to comment
Share on other sites

Ketchupeffekten är skitrolig!  :prop:

Däremot så skulle jag vilja ha lite tips på något bra sätt att enkelt laddtrycksregelra från förarplatsen, just nu känns det lite primitivt att ställa laddtrycket mellan 0,5 till 1 bar genom att ta bort en "cykelslangsventilshätta" från ett T-rör under huven.

Tja - det beror ju på vilka krav på säkerhet du har. Med tanke på att du numera verkar köra helt utan säkerhet mdd avseende på spikningar så skulle jag rekommendera Saabs APC som består av en elektronikbox, en "mikrofon som lyssnar efter spikningar och en magnetventil för att reglera laddtrycket till en säker nivå. Therealpinto kör (körde?) med en sådan på sin turbomatade Capri...

Vad kör du med för laddtryck nu?

Är du inte intresserad av säkerhet finns det justerbara "pysventiler" som justeras från förarplatsen hos Dalhems :huh:

Link to comment
Share on other sites

Laddtrycket överstiger inte 1.0 bar med "hatten av" och maxar 0,5 med den på.

Den spikar vid 1,5 enligt uppgift.

Om laddtrycksmätaren fungerar som den ska så har jag aldrig fått den att gå över 1,1 iallafall.

Jag har hört om folk som hävdar att de kunnat ladda på bra mycket mer utan spikningar när det kört med Aspen Racings bränsle. Kan det vara så att bränslevalet påverkar så mycket?

Elektronikboxen verkar ju annars vara intressant. Frågan är var man hittar en sådan?

Link to comment
Share on other sites

En sån box hittar man på de flesta gamla Saab 900 med turbo och 16-ventilersmotorer. Det finns även många som är duktiga på att trixa med dessa så att man kan höja laddtrycket ganska mycket och ändå ha säkerheten eftersom APC:n detekterar om det spikar och i så fall tillfälligt sänker laddtrycket.

http://www.900aero.com/main/tech_main_apcteo.htm

http://www.900aero.com/main/tech_main_apcmod.htm

http://www.900aero.com/main/tech_main_apctun.htm

http://www.900aero.com/main/tech_main_apcsim.htm

Annars är det bara att surfa in på http://www.stcs.nu och söka lite på APC så får du mer träffar än vad du orkar plöja igenom :icon_sleep: Dock finns ju det problemet att knacksensorn är avstämd för Saabmotorn så om du har en slamrig motor kan APC:n uppfatta ventilslammer etc som knackningar och därför sänka laddtrycket - men som sagt det finns många som kör med detta systemet på icke-Saabar med gott resultat. Även om du kanske inte får ut så värst mycket mer effekt jämfört med idag kan det ju vara intressant istället för att blåsa hål i dina kolvar... ;)

Det är stor skillnad på vanlig BP98 och Aspen Racings bränsle! En kille på STCS "hittade" ca 40-50 hästar mer vid bromsning med AP jämfört med BP98 - dock är det väl lite väääl dyrt att köra runt med till vardags ;)

Link to comment
Share on other sites

Laddtrycket överstiger inte 1.0 bar med "hatten av" och maxar 0,5 med den på.

Den spikar vid 1,5 enligt uppgift.

Om laddtrycksmätaren fungerar som den ska så har jag aldrig fått den att gå över 1,1 iallafall.

Jag har hört om folk som hävdar att de kunnat ladda på bra mycket mer utan spikningar när det kört med Aspen Racings bränsle. Kan det vara så att bränslevalet påverkar så mycket?

Elektronikboxen verkar ju annars vara intressant. Frågan är var man hittar en sådan?

Ketchup är inte synonymt med alla turbomotorer utan hör -80 talet till iallafall på std. bilar. ;)

Bränslekvalitén är oehört avgörande för spikningarna.

och pysventiler och öppna t-rör är oseriöst. :busted_cop

jag håller just nu på att "utveckla" ett remote system till laddtryck tillsammans med SMC pneumatik

om någon skulle vara intresserad.

SAAB APC jag har skrivit lite om på min hemsida http://hem.passagen.se/arrowsmiths/apc.html

I stället för APC så har jag köpt en MSD Knock-alert som förvisso inte justerar laddtrycket men jag ska

bara använda den vid mappning. klart en praktisk grej.. :thumbup:

post-9-1078847479.jpg

Link to comment
Share on other sites

jag håller just nu på att "utveckla" ett remote system till laddtryck tillsammans med SMC pneumatik

om någon skulle vara intresserad.

Vilken teknik skall du använda för att reglera laddtrycket utifrån? Blir det som på APC:n styrt av motorns varvtal eller har du en annan fiffig lösning?

Själv skall jag köra med Saabs Trionic! :notworthy:

Link to comment
Share on other sites

OK, jag får väl ta min bil in i 2000-talet och fixa detta. Alla som har en bra lösning och bor i Stockholmstrakten får gärna sälja på mig den. Jag köper allt som får bilen att gå bättre. :D

Ketchupeffekten är för övrigt inte speciellt stor, kurvan är inte maxad för att på pappret ge massa hästkrafter på en punkt utan istället sprida sig lite jämnare men lägre över ett bredare register.

Link to comment
Share on other sites

jag håller just nu på att "utveckla" ett remote system till laddtryck tillsammans med SMC pneumatik

om någon skulle vara intresserad.

Vilken teknik skall du använda för att reglera laddtrycket utifrån? Blir det som på APC:n styrt av motorns varvtal eller har du en annan fiffig lösning?

Själv skall jag köra med Saabs Trionic! :notworthy:

Det blir inget elektroniskt utan bara en manuell justering från förarplats med en linjär laddtryckskurva utan peak på kurvan som du får med en bleed ventil.

Jag har även skissat på en något mer avancerad version med funktioner som ska eliminera boost creep på lägre varv och ge en snabbare respons.

Jag har lämnat det konceptet vidare nu till SMC som skulle diskutera igenom det med en av deras ingenjörer. Så just nu så väntar jag på att få ut delar till att bygga och testa med (läs sponsring :teeth: ). Desvärre så ligger man inte allra högst upp på deras prioriteringslista, "kunder" som inte betalar något för grejorna väger inte tyngst precis....

Link to comment
Share on other sites

Tycker detta med eller utan turbo inte spelar någon större roll...

Jag skulle nog satsa på en turbomotor och besiktiga utan stressfläkten!

Man vet ju aldrig när man behöver öka på effekten :D

Jo, pulserna från wankeln ska ju ge låg spool up-tid så de ska ju vara extra bra att köra med turbo, har jag hört. Undrar vad 180- respektive 200-hästarsmotorn ger utan turbon? FC N/A-motorerna har ju dessutom diffusorn i avgasporten som ställer till det om man vill fila lite... :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...