Jump to content

Tankmätare/givare


Recommended Posts

Min nuvarande tank är på 16 liter och saknar tankmätare, tur i sammanhanget är att påfyllningen är rakt upp så jag kan mäta nivån med en kopparsticka (stål ger så jobbiga gnistor i tanken...vilket leder till långa sjukhusvistelser och ombyggda bakvagnar).

Sytemet är dock inte så smidigt med tanke på tankvolymen. Är det någon som köpt nya givare och mätare till tanken? Var? vilket märke?

Känns lite läbbigt att borra och bearbeta en använd tank dessutom, tvätta räcker ju inte, gaserna bildas ändå. Fyller ni tanken med något speciellt vid arbeten? Vatten? Sand? Citronfromage?

Link to comment
Share on other sites

:D Nja, jag tror vatten fungerar bäst faktiskt, det brukar i alla fall jag använda. Jag vet en bilskrotare som skar lös något från en gammal bil med skärbrännare en gång, och en gnista hoppade iväg till en gammal tank som stod en bit därifrån. Den skulle tydligen ha flugit iväg som en raket, och studsat mellan väggarna. Den var rund som en ballong efteråt också...

Link to comment
Share on other sites

Använd vatten! det funkar bra för mig! men fyll hela!

Ang, tank och mätare så använder jag Saab V4 tank ( passar som om den vore serietillverkad ) med givare och instrument från densamma!

Ett bra locostalternativ! B)

Link to comment
Share on other sites

Någon som har en bild på v4 tanken?

Jag tror Arrowsmith anväder en V4 tank... kolla bilderna här:

http://hem.passagen.se/sevenhmb/bilbygget_del_9.html

Stämmer bra det Tommy !

Jag använder även v4'ans tankamatur dock lite modifierad och har till den en Autometer tankmätare med

0-90 ohm avsedd för GM bilar -65 och uppåt.

Funkar klockrent :)

Link to comment
Share on other sites

Ser ju kanon ut. snyggt :)

Är tanken ny? kostade hur mycket?

Tack !

nix tanken är köpt på en skrot för 200:-

V4 tankar är alltid i bra skick då dom ligger inne i bagaget i bilen och inte hänger ute under....

det är en tank som passar oförskämt bra på en seven om man sätter den som jag gjort,

i original ligger den vid reservhjulsbaljan i saaben och har en sväng på mitten för att följa den.

lägger man den bakom axeln som jag gjort så passar den svängen perfekt för diffklumpen som

rör sej där och behöver lite extra utrymme.

detta gör att man kan sätta tanken ganska lågt i chassit med....

Link to comment
Share on other sites

Ser ju kanon ut. snyggt :)

Är tanken ny? kostade hur mycket?

Tack !

nix tanken är köpt på en skrot för 200:-

V4 tankar är alltid i bra skick då dom ligger inne i bagaget i bilen och inte hänger ute under....

det är en tank som passar oförskämt bra på en seven om man sätter den som jag gjort,

i original ligger den vid reservhjulsbaljan i saaben och har en sväng på mitten för att följa den.

lägger man den bakom axeln som jag gjort så passar den svängen perfekt för diffklumpen som

rör sej där och behöver lite extra utrymme.

detta gör att man kan sätta tanken ganska lågt i chassit med....

Instämmer fullt!

tanken är "klockren för en lokostinstalation"! :D

alltid rostfri och har en form som passar för bakakeln! :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer att troligtvis anväda Volvo 740 originanmätare...........plocade isär panelen och kommer att göra en instr, panel helt i ädelträ.

monterar originalmätarna med nya hemmagjorda mätartavlor,vita med röd och svart text!

blev super kolt!

VOD = " Very Old Device" :D

Link to comment
Share on other sites

En sån får det bli:) vettig pris är det ju också...

Tommy

monterar originalmätarna med nya hemmagjorda mätartavlor,vita med röd och svart text!

blev super kolt!

Har du några bilder på dom? funderarde på om man kunnde göra något sånt. Å det kan man tydligen:) Blir det snyggt?

Link to comment
Share on other sites

Skriver du ut papper, och klistrar på den gamla mätartavlan, eller hur gör du? Jag kommer också att köra med orignalmätare, men kanske med nya tavlor.

Förresten, har ni skruvat tillbaka kilometerräknaren? Det är skrämmande enkelt på åttiotalsbilar med VDO. Och man vill ju veta hur långt man har kört!

Link to comment
Share on other sites

Det kan nog bli kanonsnyggt...

Hur får du in formen på mättarna på datan? Du lär väl skriva ut på något slags foto papper? så du får lite glans på det!!!

Hade tänk att köpa mätare på biltema:) och göra så... Vishar kanske inte 100% rätt men det ser bra ut och är relatift billigt:)

Link to comment
Share on other sites

Jag scannade in mätartavlorna och sedan använde de som mall.

Kommer att skriva ut på ett självhäftande blankt folieplast.

Har köpt de mätare som fattas på Biltema och försöker lösa problemet med att dela dessa.... :(

Link to comment
Share on other sites

Blankt papper blir snyggare=)

Edit:

Köpte en voltmeter på biltema och skulle testa plocka sönder den:)

Fick isär allt men nu funkar den inte längre. Försökte så bort visaren och det gick inte, så man blir nog tvungen att göra ett klipp i mätaren för att få fast den på den runt visaren.

Så nu vet du det:) så du inte göra samma tabbe...

Marcus

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...