Jump to content

Dags Att Lyfta Ur Motorn, Men Inga Lyftöglor Finns...


Fredo

Recommended Posts

Jag har lagt ner sista veckans kvällar på att riva min Sierra... Ömsom med försiktighet ömsom med rent övervåld. Bla elsystemet fick en rejält omild behandling då det var rena råttboet efter många års fipplande med extrainstrument och stereoprylar... Ett par avbrutna bultar har det också blivit, men inga strategiskt viktiga...

Men det fixar sig nog.

Dock har jag stött på patrull. Det är dags att lyfta ur motor och låda, tänkte lyfta det i klump. Men si några lyftöglor kan jag inte se. Jag tror att de har försvunnit i samband med reparationer under årens lopp.

Hur lyfta? Jag har för mig att jag sett en tråd här om detta men kan inte hitta den trots sökning.

I grenröret? Runt alltihop?

Eller skall man göra en variant och först sänka motorn och sedan lyfta bilen i stället :prop: Den börjar bli ganska lätt!

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

skär av ett par av bilbältena.. knyt ihop och använd som lyftstroppar.. för dom gamla bältena vill du väl ändå inte ha...

bind antingen runt grengör/insug eller lägg öglan runt hela motorn..brukar fungera på dom flesta motorer..

bälten brukar inte efterlämna märken och är grymt hållbara..

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Kommer ihåg tiden då jag hjälpte en kompis att skrota en hel del bilar.. vanligt sätt att lyfta av och på bilarna var att dra ut ett bälte på var sida så lyfte man.... så kan intyga att de håller :hypocrite:

Link to comment
Share on other sites

hur ser motorfästena ut ?? jag brukar ta runt dom.. :)

gäller iof att "balansera" motorn för hand så den inte dyker runt.. tyngdpunkten ligger ju över motorfästena...

Link to comment
Share on other sites

Tack för era svar. Det slutade med att jag sänkte ner motor och låda på en låg rullbräda och lossade fronten. Jag hade lånat hem ett spel men hade ingen bra fästpunkt i taket. Orkade inte vänta på att få hem en riktig motorlyft.

Så nu är eländet ute och jag kan gå vidare med resten...

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...