Jump to content

Hur håller man aluminiumplåten snygg?


Superswift

Recommended Posts

Finns ju ingen riktig plats ännu för frågor som rör underhåll/ombyggnad etc på redan befintliga bilar. Jag själv är ju i den sitsen att jag gör förändringar på en redan färdig bil byggd av någon annan. Om några år är det väl dags för en egen underhållskategori när det blir dags för fler att renovera ögonstenen....

Frågan är hursomhelst:

Hur håller ni som kör olackat aluminiumplåten snygg och fläckfri?

Flytande paraffin?

Vax?

Ständiga poleringar?

Tycker fläckar är snyggt?

Link to comment
Share on other sites

Autosol, eller rubbing till lack. Kan det vara något?

Det kan nog gå med klarlack, ett tag iaf. Jag har hört om de som gjort så på polerade moppemotorer. Men frågan är om man måste ha någon speciell lack? Behöver man inte en speciell grundfärg när man ska lacka "vanligt" på aluminium, eller hur är det?

Link to comment
Share on other sites

Var det inte så att de allra första av Mercedes "silverpilar" var för tunga för att kvala in så man valde att ta bort den vita färgen från karrossen och sparade på så vis ett par kilo....och fick ett nytt namn på bilarna.

Jag har testat autosol och rubbing och det ger bara en tillfällig positiv effekt, man vill inte heller förstöra aluminiumens feta ytterskikt för mycket, annars får man en yta lika matt som en maskindiskad aluminiumkastrull.

Aluminium kräver ju en etsande primer just på grund av detta ytskikt så det ställer nog en hel del krav på klarlacken om man tänkt gå den vägen.

Ska testa WD-40 eller flytande paraffin på ett par spillbitar.

Link to comment
Share on other sites

Pratade lite om det med killarna på jobbet och dom sa att ko/gris piss skulle vara kannon:)

Tar absolut inget ansvar för det:)

jodu färg är tungt det:)

Ge dej nu.......

Smörjer du ditt bygge med grispiss så kommer du inte bara vara unik ....

Du kommer förmodligen även att bli ganska ensam i närområdet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Pratade lite om det med killarna på jobbet och dom sa att ko/gris piss skulle vara kannon:)

Tar absolut inget ansvar för det:)

jodu färg är tungt det:)

Använder du piss försvinner alu plåten. Illa kvickt :(

Men bilen blir ju lättare :wohow:

Link to comment
Share on other sites

Jag har polerat min motorcykel med ett glänsvax som jag köpte från en firma som heter Pan Produkter, resultatet blev nästan som kromat, slår Autosol med hästlängder, och sen håller det bra bara man torkar torrt vid tvätt.

Pan Produkter

Tel. vard. 18-22

0494-50080 070-3139262

Roland

Link to comment
Share on other sites

Jag har polerat min motorcykel med ett glänsvax som jag köpte från en firma som heter Pan Produkter, resultatet blev nästan som kromat, slår Autosol med hästlängder, och sen håller det bra bara man torkar torrt vid tvätt.

Pan Produkter

Tel. vard. 18-22

0494-50080  070-3139262

Roland

Kan man använda det på skinkorna. Har herrans mycke celluliter där.... :wohow:

Conco

Link to comment
Share on other sites

Guest real7

Paraffin skall man akta sig för om man tänker lacka bilen senare. Annars funkar det ju bra på aluminummaster på båtar etc.

Jag kör med autosol. Spär det lite med lacknafta för att få det mer lättjobbat.

B

Link to comment
Share on other sites

Pratade lite om det med killarna på jobbet och dom sa att ko/gris piss skulle vara kannon:)

Tar absolut inget ansvar för det:)

jodu färg är tungt det:)

Använder du piss försvinner alu plåten. Illa kvickt :(

Men bilen blir ju lättare :wohow:

Fräter på ganska bra kanske:)

Link to comment
Share on other sites

vill man så kan man ju alltid eloxera plåten, kostar lite och det blir lättare att göra om plåtbiten är lös.. men m.a.p tidigare inlägg så är väl detta inget märkvärdigt.

Link to comment
Share on other sites

Guest real7

Lack eller putsmedel är de två realistiska alternativen.

Engelskmännen gillar att "scotchbritea" fram en mattare yta för att göra det lite mer lättskött. Ser inget vidare ut!

B

Link to comment
Share on other sites

vill man så kan man ju alltid eloxera plåten, kostar lite och det blir lättare att göra om plåtbiten är lös.. men m.a.p tidigare inlägg så är väl detta inget märkvärdigt.

Hmm.. någon som vet vad det kostar att eloxera ???

är det "snordyrt" eller ??

Link to comment
Share on other sites

jag har bara gjort det genom jobbet... och betalar jag aldrig själv och slipper se fakturorna...

Det enda jag vet är att priset stiger nästan exponentiellt med storleken, smågrejor är inte så dyrt.

Natureloxering blir nästintill samma som olackad, Svarteloxering skulle jag välja om det vore på min bil...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...