XTR Posted March 18, 2007 Share Posted March 18, 2007 Efter en hel del slit så är motorn äntligen klar!!! Kanske så blir det provstart och EVENTUELLT :bowdown: en liten provtur utan kaross till sommaren. MVH Mattias XTR Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted March 19, 2007 Share Posted March 19, 2007 Då får man ju gratulera! Snart dags att koppla in en växlingsindikator ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libell Posted March 20, 2007 Share Posted March 20, 2007 Blev det med accusump ? Första provstarten är speciell :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
XTR Posted March 20, 2007 Author Share Posted March 20, 2007 Hej! japp, den är betald och är på väg till sverige via en kollegas brosa i usa. Tyvärr med båt så det lär ta ett tag : ( Vad skall jag tänka på vid första uppstart och vad gäller vid tex oljebyte? Jag slog till på 3qt modellen med elekronisk styrning och inkopplingstryck på 35-40Psi MVH Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libell Posted March 21, 2007 Share Posted March 21, 2007 Innan uppstart kan det vara lämpligt att "köra" motorn utan att starta den så du har fått upp oljetrycket en gång innan start. Sen är väl ett olje & filterbyte i början aldrig fel, med tanke på att du har haft lös tråget, kopplat på lite slangar etc. Det är lätt att det finns främmande partiklar någonstans. //Libell Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
XTR Posted March 21, 2007 Author Share Posted March 21, 2007 Hehe jag missförstod nog ditt förra inlägg. Du menade självklart att första uppstarten är trevlig.... Men jag sitter och funderar lite på hur man skall fylla olja och byta olja med accusump systemet inkopplat. Så fort kolven aktiveras vid första starten så borde den ju slurpa i sig 2,8 liter olja. Skall jag extrafylla motorn med den kapaciteten som accubehållaren rymmer medans motorn är igång eller? Och hur gör jag vid oljebyte?? Ja,ja det borde väl följa med ngn. instruktion men man blir ju lite nyfiken. // Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Libell Posted March 21, 2007 Share Posted March 21, 2007 :racesmile: Det borde ju följa med instruktioner. Fylla på med nästan 3 liter extra olja i motorn låter inte optimalt. Går det att förfylla accusumpen ? Annars så får du väl inget riktigt oljetryck i motorn föränns accu´n är fylld. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 22, 2007 Share Posted March 22, 2007 Rymmer accusumpen 2,8 liter ?? verkligen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted March 22, 2007 Share Posted March 22, 2007 2,8 L låter onekligen onödigt mycket för en mc motor om det stämmer... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke Posted March 23, 2007 Share Posted March 23, 2007 (edited) Av ren nyfikenhet och okunskap, nöjer sig ex. en mc motor med torrsump med oljan ifrån returen för att "skvätt-o-matic" smörja låda och lameller?, el. är smörjningen av lådan oxå trycksatt?, Samtliga av mina Ninjor har hållt strax under 4l ifrån början!, å det blir varmt som ***! Edited March 23, 2007 by Jocke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
XTR Posted March 24, 2007 Author Share Posted March 24, 2007 Tanken bakom volymen på accusumpbehållaren är baserad på att orginaltråget är kapat så mycket att jag förlorar ca: 2,9 liter olja. Org. volymen vill jag minst ha. Ser ingen som helst nackdel med att åka med mycket olja, dock så får jag vänta längre innan jag nått temperatur... // Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted March 24, 2007 Share Posted March 24, 2007 är accusumpen typ en hydraulkolv/tank så cirkulerar inte den oljan i systemet eller är jag fel ute? :unsure: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted March 24, 2007 Share Posted March 24, 2007 Jag beredd att hålla med dej, om detta systemet är vad jag tror det är så har du rätt och "XTR" kan ha gjort en tankevurpa här. En vanlig accusump tillför inget till den använda oljevolymen under drift varken volymmässigt eller temperaturmässigt. Det är endast en "oljebehållare med mekanisk tömningsanordning" om man ska simplifiera. Iallafalll de jag sett. Men visst, det kanske finns någon version med genomflöde vid full komprimering eller något nu för tiden men jag har aldrig sett någon. Det borde inte vara så svårt att fixa den funktionen men jag har aldrig sett det som sagt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
XTR Posted March 26, 2007 Author Share Posted March 26, 2007 Hej Uttryckte mig lite felaktig i tidigare inlägg :unsure: Nätterna i garaget är inte helt bra för hjärnverksamheten.... Du har helt rätt Håkan! Oljan i behållaren flödar inte vad jag känner till under gång utan är en oljebehållare som matar ut olja när motorn tappar oljetrycket. Anledningen till 2,8 liter volym är att jag åtminstone skall ha tillgång till motorns ursprungliga volym vid ett ev. oljebortfall (läs längre tid innan oljan i behållaren tar slut vid t.ex. en lång kraftig kurvtagning). Andra finesser är att jag har fullt oljetryck direkt när jag vrider om tändningsnyckeln. Vid detta tillfälle kommer en del av oljan i behållaren att cirkulera ut i motorns smörjesystem för att när motorn är igång och leverar eget oljetryck fylla upp behållaren igen. Anledningen till att jag valde detta system är att jag dels skall ha säkerheten vid bankörning med det kapade tråget och att detta var ett beprövat system som används innom racing sedan urminnes tider och var ekonomiskt försvarbart (2200:-) jämfört med ett torrsumpsystem (ca: 19000:-)som jag annars skulle bli tvungen att införskaffa för att kunna sova bra om nätterna. Tiden får utvisa om jag gjort bort mig.... :rolleyes: // Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.