Jump to content

Effekt på avgasrenad gammal motor


Recommended Posts

Hej

Jag tror inte just detta varit uppe innan iaf kunde jag inte hitta nåt...

Ponera att man tar en gammal "skitig" motor och bygger insprutning med avgasrening osv för att slippa miljöavgiften. Kan besiktningen kräva något intyg eller bromsprov på effekten eftersom motorn inte är orginal längre och insprutningen kanske ger några hästar mer än förgasaren?

Eller anser man att eventuell effektökning är försumbar och går på motorns orginaleffekt när man ska kolla om man kommer över 15 kw / 100kg?

Kanske bäst att ha några kilo extra så man inte ligger på gränsen till olagligt med den uppgivna orginaleffekten på motorn....

Kanske inte ens är en meningsfull fråga eftersom det antagligen kan vara olika från besiktningsman till besiktningsman...? Men fråga skadar ju inte.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Generellt sett så kan man alltid kräva effektintyg. Men Tommy Moodh, som är Bilprovningens "chef" på området anser dock att grundhållningen är att man räknar upp effekten några procent, som mest. Är det inte uppenbart att insprutningen ökar effekten markant, så är man ofta juste mot dem som gör miljöförbättrande åtgärder på sina amatörbyggen.

Kommer man däremot med separata spjällhus, superfett extraktorrör, rejskat och vassa kammar kan det förstås bli diskussion.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Det låter ju bra, fast jag har ju funderingar på separata spjällhus när man ändå är igång... För problemet är ju att orginalinsprutningen från en RX7 inte kommer att få plats under huven, och då måste man ju ha något annat.

Iofs så tror jag inte att det har så himla stor betydelse om man sätter dit ett annat insug och spjällhus så länge man inte portar motorn. Men om de vet hur lätt-trimmad en Wankel är så skulle det inte förvåna mig om de frågar efter ett bromsintyg ändå så... <_<

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...