Jump to content

Knix på Kardan


Marcus a

Recommended Posts

Är det någon som har kollat i den senaste bilsport tidningen.

Den gammla forden med mc motorn har en jäkla knix på kardanstången.

Är det verkligen nyttigt? Vinkeln är väl i närheten av 20grader. Borde bli väldigt slitage på leden? eller går det bra:) Det var en tanke som slog mej bara.

Eftersom det blir en bil "med knix på kardan" i höst inte så mycket som 20 grader men en lite knix blir det nog:)

Kanske inte borde ligga under den här kateogorin men nu kom den här:)

Link to comment
Share on other sites

Så bara utgången från växellådan & ingången till bakaxeln ligger paralella (Typ i våg då?)så kan man försjuta lite både upp och ner och åt båda sidorna då.

Men vad spelar det för roll om motorn sitter lite snedmonterad blir inte det liksom typ detsamma?? :huh:

Link to comment
Share on other sites

Så bara utgången från växellådan & ingången till bakaxeln ligger paralella (Typ i våg då?)så kan man försjuta lite både upp och ner och åt båda sidorna då.

Men vad spelar det för roll om motorn sitter lite snedmonterad blir inte det liksom typ detsamma??  :huh:

Ja ,det går bra.

Inte riktigt samma, man får en brytning i knutkorsen om dom inte är paralella,

sorry så är det bara ;)

Caper :D

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som vet hur mkt, en kardan flyttar sig sidleds av vridmoment (original motorkuddar Volvo)

och med 740 bakaxel (vid kraftig kurvtagning)? :unsure:

Jag har ont om plats i kardantunneln på passagerarsidan, pga att kardanknuten ej är centrerad på 740 axeln! :angry:

Har sett att fler har ett paralellt stag vid bakaxeln. är det att rekomendera för att staga upp lite bättre?

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte varför en motor skulle förflytta sig sidledes vid acceleration?

Min erfarenhet säger mig att motorerna tvistar längs rotationsaxeln, men inte tvärgående förflyttning.

Bakaxeln (stel) måste ju stagas tvärs bilens riktning antingen med ex. watt-länk eller panhard-stag eller dyl. Var det nåt sånt du menade? Med såna här är ju förflyttningen sidledes begränsad till bussningars ev. eftergivlighet och geometrin (kort panhard-stag innebär stora tvärgående rörelser, därför gör man dessa ofta så långa man bara kan).

Beroende på hur motorfästena är gjorda kan en tvärgående rörelse uppstå under kurvtagning p.g.a. centrifugalkrafterna - det kanske var det du menade? Jag löser detta på min bil genom ett reaktionsstag som knyter an högst upp på motorn och så horisontellt som möjligt, ut till ramen så motorn inte kan röra sig i sidled.

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte varför en motor skulle förflytta sig sidledes vid acceleration?

Min erfarenhet säger mig att motorerna tvistar längs rotationsaxeln, men inte tvärgående förflyttning.

Bakaxeln (stel) måste ju stagas tvärs bilens riktning antingen med ex. watt-länk eller panhard-stag eller dyl. Var det nåt sånt du menade? Med såna här är ju förflyttningen sidledes begränsad till bussningars ev. eftergivlighet och geometrin (kort panhard-stag innebär stora tvärgående rörelser, därför gör man dessa ofta så långa man bara kan).

Beroende på hur motorfästena är gjorda kan en tvärgående rörelse uppstå under kurvtagning p.g.a. centrifugalkrafterna - det kanske var det du menade? Jag löser detta på min bil genom ett reaktionsstag som knyter an högst upp på motorn och så horisontellt som möjligt, ut till ramen så motorn inte kan röra sig i sidled.

Hummm.. att motorerna tvistar längs rotationsaxeln, det vet jag, men fästet till växellådan sitter ca: 15cm under utgående axel från lådan ... vilken är centrum fär vridning/rotation. så axeln´s centrum bör förflyttas lite i sidled pga att lådan är fäst under axeln! ...eller ?....jag kanske har fel .. men det visar sig ... <_<

Link to comment
Share on other sites

Hummm.. att motorerna tvistar längs rotationsaxeln, det vet jag, men fästet till växellådan sitter ca: 15cm under  utgående axel från lådan ... vilken är centrum fär vridning/rotation. så axeln´s centrum bör  förflyttas lite i sidled pga att lådan är fäst  under axeln! ...eller ?....jag kanske har fel .. men det visar sig ... <_<

Ok, ja, jo det stämmer ju. Blir en hävarm där.

Utan att ha satt mig ner och räknat på det skulle jag säga spontant att det är nog ganska marginellt. Större delen av vridmomentet tas sannolikt av motorfästena (som bestämmer rotationsmängden iom. att de sitter längre ut från rotationens centrum). Lite sidorörelse, ja, men nog inte så mycket. Vilket håll bestäms av rotationsriktning - tror att den kommer vilja dra åt höger (om jag minns rätt).

Jag skulle dock använda lite hårdare kuddar och ev ett reaktionsstag på motorn för att ytterligare förhindra rotation och sidorörelse. Stumma kuddar vid växellådan också.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...