Jump to content

Leveranstid Från England


Baalzamon

Recommended Posts

Vad kan man räkna med för leveranstid om man beställer ett kit från England? Är väll mest inne på att köpa ett westfieldkit genom svenska återförsäljaren Roadster, men även MK är intressant. Hur länge fick ni andra vänta från att ni beställde till att ni fick era kit?

Link to comment
Share on other sites

Inte allra värst då. Kanske är bra, då får man ju lite tid på sig att leta upp en donatorbil och slakta. Och så får man ju tid att städa upp i garaget och göra plats...

Vad är leveranstiden för westfield då? För Roadster bil har väll knappast några kit på lager i Sverige?

Link to comment
Share on other sites

Det där är ju något som skroten kör med. Att det skulle kosta dom pengar att ta imot en bil. När jag skrotade min donator så berättade skrotaren att plåten i karossen är värd ca 900kr/ton vilket är det man är ute efter så betala ska du inte behöva göra. Möjligen ge bort den.

När jag skrotade min fick jag ju hela skrotpremien. Skroten nöjde ju sig med värdet på karossen...

Link to comment
Share on other sites

I värsta fall kan man ju köra den till Stena Metall, dom ger åtminstone betalt efter vikten. Men jag vet inte om jag behöver en donatorbil ens, det är inte så mycket som skall användas därifrån. Diffklump vill jag ha med broms, så den lär jag väll få köpa löst ändå. Det mesta av bromsarna blir ju nya grejer ändå. Motor och låda tar jag från någon annan bil. Det är väll delar av rattstången då, samt styrväxel, drivaxlar och hjulhubbar. Går ju nästan lika lätt att köpa löst på skroten.

Link to comment
Share on other sites

Nja, det beror på vilken skrot man går till också. Sedan är det ibland bättre att kolla på skroten där det finns ett par bilar att välja mellan. Köper man en donator och får tex. en halvdålig styrväxel så blir det ju lätt att man inte orkar leta upp en annan. Fast det är skönare att kuna skruva lös delarna i lugn och ro hemma i garaget än ute i regn och lera på skrotens bakgård...

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Angående leveranstid från MK. Jag blev lovad 6-7 veckor, men tyvärr så väntar de på framhjulsnaven bl.a. så jag kommer inte att få mina delar förrän efter helgerna.

Jag köpte inte en donator för att slippa hantera de 1100 kilo skrot de skulle innebära i garaget. Jag kommer kanske att förlora ett par kronor på det, men samtidigt så kan jag kontrollera mina donatordelar lite bättre innan jag köper dem. I min hemtrakt behöver (får) man oftast inte skruva av delarna själv från skrotbilarna vilket jag ser som positivt, även om de säkert adderar lite på priset.

God Jul på Er Alla.

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Det finns många fördelar med en donatorbil. det finns massor att ta t.ex. elkablar, relän, reglage. rattstång,pedalställ,kuggstång bromsok,kardan,expansionskärl,kylare,bränslepump,bromsservo bakaxel,skruv o bultar som är bra att ha om inte till donator så till annat i framtiden m.m.m.m.m.m.m..m.m

Link to comment
Share on other sites

Jag beställde min Westfield av Roadsterbil 2004-08-05 och den kom till Stockholm 2004-10-12.

Hur lev tide ser ut nu vet jag inte detta va 2004 dvs 2 år sen.

//Kenneth

Två månader drygt alltså. Verkar som det är en del väntetid innan man får sitt kit, det är ju lite tråkigt. Kanske är lika bra att åka till england och hämta själv, för jag antar att relativt stora företag som MK och Westfield inte tillverkar efter order bara. Tycker dom borde sälja såpass mycket att det lönar sig för dom att ha några stycken färdiga på lager. Fast då är dom väll högerstyrda...

Angående donatorbil så kanske jag skaffar en ändå. Skulle behöva motorn att stoppa i min trötta transit.

Link to comment
Share on other sites

MK kanske har någon ram på lager men glasfiberdetaljerna tillverkas på beställning eftersom det ju finns ett par färger att välja mellan.

En ide med donatorbil är att också köpa ett lite bättre exemplar att ha som andrabil (om man behöver en alltså). Då kan man få användning för mycket av det som man inte ska ha till sjuan...

Själva transporten tog fyra dagar så någon tid sparar du nog inte på att hämta själv.

Edited by Fredrik i Trollhättan
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det blir en westfield SEiW utan fästen för motor och låda. Har inte bestämt mig för vilken motor jag skall ha ännu, men det lutar åt BMW M10, eventuellt med turbo. Annars är jag intresserad av 16V motorer från toyota, VW och opel också. Lådan blir i vilket fall som helst en getrag 240, en liten smidig låda med underbar känsla.

Sedan la jag till en V8-huv samt vänsterstyrning. Så småningom skall jag beställa mer grejer, jag har inte bestämt mig för om jag skall ha vindruta än tex. Vill gärna dela upp kostnaderna lite också.

Edit: Fanns tydligen mer options som jag missat. Nu har jag lagt till bakre hjulhubbar för golfs bromsok, dom skall tydligen vara bättre än fords. Sedan avböjde jag den nya karossen då den var dyr. Normalbred framvagn blir det, och normalhögt golv. Och så hade jag glömt att välja färg, men nu blir den "westfield racing green". Och slutligen tar jag löstagbara bakskärmar, då det tydligen är smidigt att kunna ta lös dessa och laga efter att man fått stenskott eller kört i något.

Edited by Jocke E
Link to comment
Share on other sites

Vet ej. Roadster rekomenderade mig att välja golfens i stället, och eftersom det inte kostade något extra så bara accepterade jag utan att reflektera mer över saken. Tydligen väljer nästan alla golfens bromsok bak. Och sedan får man väll anta att de konservativa engelsmännen måste haft goda skäl för att välja bort fords bromsar till förmån för genomtyska VW...

Link to comment
Share on other sites

Troligtvis en prisfråga då....

Förresten är ju Ford knappast en engelsk produkt även om engelsmännen själv säkert vidhåller att det är så. Ford i Tyskland och Ford i England har länge samarbetat vid framtagandet av nya modeller med en gradvis förskjutning mot tyskland (kanske därför bilarna blir bättre och bättre :biglaugh2: ). men företaget är ju i allra högsta grad amerikanskt.

Läste att Ford hade verksamhet i tyskland redan på 20-talet och att tyskarna la grunden till Ford Europa under kriget då man producerade mycket krigsmateriel och utvecklade sina fabriker.

Nå väl, lite mer engelsk än VW Golf är väl Sierra trots allt eftersom man även hade en del produktion i england...

Link to comment
Share on other sites

Ha Ha Ha ja den var kul. :lol:

jag såg på Opelforumet en som skulle förklara knutkors det blev knuttar :lol: och gods blev gotts?? :lol:

ocg tips blev tipps

syckring blev cynkring?

Link to comment
Share on other sites

OT. ja jag lider av att mina tangenter börjar bli hala... titt som tätt glider fingrarna fel...fast jag bara använder 2 fingrar i taget.. :wacko: OT

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

6900kr enligt roadster bil, men jag har inte med det på fakturan. Kanske kommer som en glad överraskning senare... För övrigt så är min westfield på gång nu, den skulle lämna england i fredags. Så min leverans tog runt 5 veckor om jag räknat rätt. Så jag passar på att ta ledigt både veckan innan och efter påsk bara för att kunna skruva :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...