Jump to content

Säten


Baalzamon

Recommended Posts

Har lite funderingar kring olika säten. Efter vad jag förstår så använder de flesta olika typer av racingsäten. Förvisso snyggt, och med lite tur kan man nog hitta säten som är något så när bekväma också.

Dock så är min budget aningen begränsad, så jag tittar på alternativa lösningar. Jag skall ändå inte köra på bana med min bil, och behöver ett säte som är bekvämt snarare än "formgjutet" efter kroppen.

I locostboken ser man på flera bilder att de har gjort sina säten själva, av olika material. Antar att det blir enormt mycket jobb med detta, om man skall få det snyggt. Å andra sidan så får man det exakt som man vill ha det, och man blir unik. Synd bara att jag inte är särskilt skicklig med nål och tråd. :(

Jag har lite funderingar på olika färdiga bilsäten. Var och mätte lite på syrrans gamla toyota corolla. Det sätet hade nog gått att klämma ner i min sittbrunn, som är knappt 48cm bred. Man får visserligen plocka bort en del av justeringsmekaniken, men den behövs nog inte ändå.

Tyvärr var toyotasätena inte riktigt så bekväma som jag vill ha dem. Och sätena i min donatorbil var för breda, och dessutom riktigt kassa. Så det blir att åka till skroten och kolla.

Har ett svagt minne av att sätena i min allra första bil var förvånande sköna. Det var en Polo från -84 ( B) ), så de borde vara rätt smala också.

Hur har ni andra löst det med säten? Det måste väll finnas någon annan som inte använder racersäten?

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte vad jag ska ha för säten än, men det blir nog antingen rejs-säten från http://www.motordrive.com/ eller liknande. Annars funderar jag på att bygga egna stolar med stoppningen från ett par Saab 9000 eller 900-stolar. Det skulle bli någor liknande det som görs i Boken med något gammalt baksäte, fast jag skulle ju behöva helt ny klädsel på dynorna för att det skulle bli bra. Antagligen skulle det knappt bli billigare än köpestolar...

Har du 48 cm över till stolar? Då har du en bredare ram än i boken då?

Link to comment
Share on other sites

Skulle också kunna tänka mig att låta göra ett säte ungefär likt det på bilden. Vet inte hur bekvämt det skulle bli, men det kanske blir lite mer stämning med helt ryggstöd när man har en tjej med i bilen? B)

post-3-1076884049.jpg

Link to comment
Share on other sites

Raggare! ;)

Skämt åsido. Det var lite så jag tänkte också om jag skulle bygga själv. Kapa ryggstöden på höjden och fylla ut i mitten, kanske med ett armstöd från ett baksäte som man kan fälla ut.

Link to comment
Share on other sites

ja kollar stolarna imörra..

dom som satt i min var playwood klädd med skumgummi och läderimitation...

skulle du gå till en sadelmakare och få sådanna klädda och be att dom gör skumgummit lite skållat skulle det nog inte vara dyrt..

säg 1000-1300 för 2 stolar ??

(att klä om min kevlarstol kommer kosta mellan 500-1000 kr... iof utan kvitto.. :) )

Link to comment
Share on other sites

Hade snarare tänkt att lämna över projektet till min gamla mor, som är rätt flink med nål och tråd... Men förmodligen skulle resultaten bli betydligt snyggare om en riktig sadelmakare gjorde det. Skall höra med en skomakare jag känner, han kanske kan fixa det till ett bra pris. Tror han är rätt bra på även andra grejer i läder än bara skor.

Vad tycker ni om röda säten, blir det för "porrigt"? Visserligen beror det på vad för färg på bilen man har, mend det är inte bestämt ännu.

Link to comment
Share on other sites

Bara du inte har röd krossad plysh så! :D

Närå.. rött med vita, vad heter det, kedjelister(?) är alltid snyggt . Iaf ihop med svart, vitt, eller silverfärgad bil. Kanske inte ihop med Inkaorange dock... då passar nog svart bäst.

Link to comment
Share on other sites

Jag har vill minnas ett projekt som gm gjorde för några år sedan (har för mig det var gm). Experimentet gick ut på att dom kollade hur lätt dom kunnde göra en personbil. Stolarna bastod i princip av en ram med ett tyg sträckt mellan pinnarna, tyget var aningens elastiskt, tror det var nylon. Om du gör så där får du både ett lätt och billigt säte.

Link to comment
Share on other sites

Jag har vill minnas ett projekt som gm gjorde för några år sedan (har för mig det var gm). Experimentet gick ut på att dom kollade hur lätt dom kunnde göra en personbil. Stolarna bastod i princip av en ram med ett tyg sträckt mellan pinnarna, tyget var aningens elastiskt, tror det var nylon. Om du gör så där får du både ett lätt och billigt säte.

Men förmodligen inte skönt och snyggt :)

Link to comment
Share on other sites

Ett alternativ är att leta på skroten efter en stol med tjock skumgummi och sen plocka bort stål/plastramen. Audi A4 är mig veterligen en bra donator (inte sportstolarna utan standard). Man skär bort en bit i mitten på skumgummit lagom bred så att resterade går ner i bilen. Vill du kan du ju sy i orginalklädseln och smala av den lika mycket som du skar bort av skumgummit.

Jag hade planer på att göra så men det blev hemmagjorda i glasfiber, tog lite tid och luktade inte hallon men nu är jag nöjd med resultatet.

post-3-1076921318.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har vill minnas ett projekt som gm gjorde för några år sedan (har för mig det var gm). Experimentet gick ut på att dom kollade hur lätt dom kunnde göra en personbil. Stolarna bastod i princip av en ram med ett tyg sträckt mellan pinnarna, tyget var aningens elastiskt, tror det var nylon. Om du gör så där får du både ett lätt och billigt säte.

Men förmodligen inte skönt och snyggt :)

Det är det som är det fina!

En kompis till mig har en fåtölj i sitt vardagsrum som bygger på den principen, den är dock i läder med ett tunnt lager stoppning. Jag kan nog svära på att den är minst lika bekväm som villken fåtölj i vardagsrummet som helst.

Link to comment
Share on other sites

Har du din störtbåge klar?

Inte för att de flesta av oss någonsin räknar med att välta men en viktig detalj när man väljer säten, speciellt om man vill ha den stoppade varianten är att man hamnar ganska högt upp i bilen. Vilket i värsta om störtbågen är gjord i förväg och är för låg kan leda till ofrivillig lobotomi som kan vara ganska smärtsamt....

Har man dessutom skenor så sätena blir flyttbara så hamnar man ännu högre. Detta är inte minst intressant om man jagar låg tyngdpunkt och sedan höjer upp sig själv 20 cm så har man ju förlorat en del av det arbetet plus ökat vindfång.

Själv har jag Westfields skålade säten med näst intill obefintlig stoppning och sitter så lågt som möjligt utan att använda bifogade skenor Vad är det för idé att köra en Seven om man inte kan luta sig ut och plocka upp småmynt från gatan under färd....??

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för idé att köra en Seven om man inte kan luta sig ut och plocka upp småmynt från gatan under färd....??

hehe... själv fick jag vända om då jag tappat min mössa på motorvägen... :(

efter ha kört runt så jag kom till samma plats var det bara att sakta ner (inga bilar i närheten) och sträcka ut handen å plocka upp mössan igen... :D

Link to comment
Share on other sites

Har inte gjort någon störtbåge ännu, det blir nog mot slutet.

Eftersom jag bara skall köra landsväg med bilen, och inte bana, så vill jag ha säten som man sitter skönt i. Jag har också en förkärlek för långturer, och även om en sjua knappast är idealisk för det, så blir saken knappast bättre av att man sitter illa.

Därför tänker jag ha stoppade stolar, men utan skenor och annat under. På så vis kommer jag nog ändå att hamna ganska lågt.

Är det inte jobbigt att köra med raka ben om man väljer ett så lågt säte så att man i princip sitter direkt på golvet? Inte för att jag tycker om bilar där man sitter som i en traktor (Läs volvo), men lite vinkel vill jag gärna ha. Förmodligen kommer jag att luta sätet något, så att det är aningen upphöjt i framkant jämfört med bakkant. Men det märker jag när jag provmonterat något säte.

Link to comment
Share on other sites

Ang skålade stolar. Är det inte tillräkligt trångt i bilen så att man inte behöver skålade sätten, antingen så tar man ju i karossen åt vänster eller kardantunneln åt höger. en fundering bara.

Du har en poäng där faktiskt...

Link to comment
Share on other sites

Ingen fara med att sitta lågt för benens skull, men precis som du skriver så är det viktigare att vinkeln är rätt så sätet är lägre bak och stödjer undersidan av låren som ligger lite högre. Då slipper man raka ben. Vinkeln brukar ge sig, ryggen ska helst sitta så man kan ha vinklad handled över rattens överkant, vilket i mitt fall innebar att mitt säte ligger emot plåten bakom ryggen i överkant men sedan är framskjutet en liten bit nedtill vilket gör att sätet viklas upp något i framkant för låren.

Mina säten är inte ens fastsatta helt. De vilar på ett upphöjt rör i framkant och direkt mot golvet bak. Ryggen sitter med en stor självhäftande kardborrplatta mot ryggplåten som bestämmer vinkeln på stolen. Sen är de nedkilade mellan kardantunnel och sidorören, jag har ingen innerpanel på yttersidan för att vinna utrymme så de sitter tajt som bara den. Fyrpunktsbältet håller desutom dem på plats när jag inte sitter i dem eller när passagerarstolen är tom. Enkelt men fungerar....

Av någon anledning så lyckas jag inte uploada bilder från min Mac, annars hade jag kunnat visa...

Link to comment
Share on other sites

Förmodligen kommer jag att ta stoppning från något befintligt säte, och sedan klä om. Eventuellt smalar jag av det lite också.

Kom att tänka på att ryggstödet till baksätet på den Audi 90 som jag kör till vardags är ganska urskålat på sidoplatserna. Ett sådant skulle eventuellt gå att använda som ryggstöd i bilen, med lite modifiering. Till att sitta på så kan man ta dynan från någon hyffsat skön framstol.

Link to comment
Share on other sites

mitt tips är fortfarande att höra med en salelmakare...

man kan bygga både i vanlig skumgummi och det som dom kalla "pyttipanna" vilket är flisad skumgummi som är grön-gul spräcklig..

"pyttipannan" är stummare och hårdare då den inte innehåller så mycket luft....

Link to comment
Share on other sites

Jag har tänkt att bygga egna säten när jag kommer så långt.

Jag jobbar nämligen på en stoppmöbelfirma så man har ju en del

kunskap att bygga ett säte. Jag håller främst på med stoppning så

det ska nog gå att slänga ihop nåt vettigt.

Även "pyttipanna" går att få i olika kvaliteter.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som känner till om det finns FIA godkända säten som inte är bredare än 41cm nertill? Eller med andra ord passar i en smal sittbrun typ seven? I det här fallet en Dax Rush Hayabusa, har kikat lite på Westfields skålade säten till Megabusan/Xtr2 men dom är ju som sagt inte FIA godkända, nu är det ju inte hela världen men det skulle ändå kännas skönt om stolarnar är testade på nåt sätt. Jag pratade med Roadster AB om Westfield stolarna men han hade dom inte på hyllan, så jag undrar om någon har dessa i sin bil och om man skulle kunna få provsitta dessa? Konstig fråga kanske men det känns inte så bra att lägga 7000:- på stolar som man inte har provsuttit.. Bor i Sthlm men kan tänka mig att åka en bit om det är någon som känner sig bussig?

Mvh. Tommie

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...