Jump to content

Torkare-Ruta-Värme (defroster)


Recommended Posts

Har en fundering om hur vanligt det är att bygga utan värme element?

Man kanske måste ha det?

Det samma gäller om man behöver torkare om framrutan är delad i 2 små rutor eller en låg ruta?

Link to comment
Share on other sites

Så vitt jag vet måste man ha värmeblås på rutan och torkare samt spolning. Det finns någon viss gräns för vad som räknas som ruta och vindavvisare, men jag kommer inte ihåg den. 15cm kanske?

Själv skall jag bygga utan ruta, för att slippa allt krångel. Jag menar, det är ju trotts allt en sommarbil, hur ofta behöver man avfrostning av rutan? Torkare kanske är bra om det regnar, men då kör man knappast ändå. Vill jag ha ruta så monterar jag den efter registreringsbesiktningen.

Link to comment
Share on other sites

Det finns någon viss gräns för vad som räknas som ruta och vindavvisare, men jag kommer inte ihåg den. 15cm kanske?

Det borde väl vara så att man fortfartande ska kunna se ut ut bilen även om rutan/vindavvisaren blir immig/smutsig.

Link to comment
Share on other sites

Har man typ brockland rutor så behövs varken fläckt eller torkare  B)

Genom att jag är "färsk" i ämnet så vet jag inte vad brockland är !

Men mistänker att det är de små halvrunda rutorna i ramar med "vingmuttrar" ....eller? :unsure:

kolla bilden jag skickar med... Det är 2 sådana jag ev vill använda!

post-5-1076755376.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej

Defroster krävs bara på täckt bil.

Om man har vindruta krävs dock mycket riktigt torkare och spolning. Det finns inget riktigt fast gräns för vad som är ruta/vindavvisare men jag tror att vi diskuterade saken i gamla forumet. Då föreslog jag att man skulle använda skissen om siktreferens som utgångspunkt, så kolla gärna där.

/Gustaf Ulander, SFRO

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag har Brooklandrutor på min bil och tycker det fungerar perfekt, precis lagom som vindavisare. Dessutom har jag gjort ett fäste och satt fast mina backspeglar vid vingmuttrarna i rutorna och inte i plåten = mindre antal hål och jag kan ta bort dem när jag vill.

post-5-1079824820.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag hittade "kompletta brooklandrutor" i Tyskland för 110 euro, är det någon som vet om något annat?

Vart hittade du dom....webbsida?

Kanske ett samköp?

Link to comment
Share on other sites

Guest real7

En liten varning när ni beställer rutor, backspeglar osv utomlands:

Vissa leverantörer lägger till en extra fraktförsäkring på glasvaror (i all välmening) vilken tyvärr ofta kostar lika mycket som biten i sig...

Kolla detta vid beställning!

B

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Racinghandskar och flygarhuva i läder med inbyggda glasögon skall jag ha, det skadar nog inte när jag inte skall ha någon ruta. Tillsammans med någon varm tröja eller jacka så blir det fint :)

Link to comment
Share on other sites

Av erfarenhet från Miatan kan jag ju nämna att Januari är utmärkt cabväder -

iofs har den ju ett värmesystem som bränner som EBK'n på ett viggen ;-)

8 grader och sol och torra vägar den 7/1 gjorde att jag drog till mig mycket

förvånade blickar på motorvägen i 110 km/h...

Men apropo rutor - hur bra fungerar en brooklandruta som skydd för en

humla i 110 km/h ? (Dom gör ONT på armbågarna om man låter dem

(armbågarna) sticka utanför bilen... - vill inte ha en i ansiktet...)

Och har nån någonsin provat att åka in i en bisvärm på motorväg ?

Jag är skeptisk till vindrutelösa koncept efter den upplevelsen (igenmurad

ruta på 10 sekunder.... bismet... :( )

Link to comment
Share on other sites

Du måste alltid skydda ögonen, det är regel nummer ett, oavsett fart.

Mina brooklandrutor styr undan en hel del, beroende på lutningen. På småvägar åker jag utan hjälm men med "huvudbonad" och täckande solglasögon eller liknande.

Men motorväg skulle jag inte åka utan min heltäckande Peltorhjälm med hörselkåpor.

Jag har flygarluvor också men gillar dem inte helt. De har lite förvuxen bebiskänsla eller "Old-timer" över sig. Vilket jag inte tycker en Seven representerar idag. (OBS helt min personliga uppfattning, jag använder en ibland ändå....) Helt ok om ni väljer den lösningen, andra ser bättre ut i dem än vad jag gör.

Kommer man i ett regnväder så kan sikten faktiskt bli sämre med hel ruta eftersom lika mycket vatten fastnar på insidan av rutan pga turbulensen. Du kan ju iofs bli en av de få i världen som har vindrutetorkare på båda sidor... :blink:

Link to comment
Share on other sites

Kolla in min avatar här till vänster, så ska du se ut :thumbup:

det syns inte men under bilden står det

"riktiga knuttar har flugor på tänderna"

jag fick den av en polare iom att jag kör hoj även på vintern :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

Om jag hade sådana MC-glasögon till skulle det nog se bättre ut, det är nog dom som saknas... Eller så råkar just jag ha en riktigt töntig modell. Man skulle ju kunna skaffa en rysk stridsvagnsluva eller liknande....

Flugorna på tänderna vill jag helst slippa, det ser så ocharmigt ut när man ler mot medtrafikanter. ;)

Link to comment
Share on other sites

Med den där framför ansiktet så behöver man ju inte heller vara rädd för flugor....dom kommer att vara rädda för dig. ;)

Man är glad att man inte ligger i den holländska armén...

Angelven, där har du ju en bra avatar, du som inte har någon :wohow:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Måste ha googles också...

Undrar om det går att få tag i med vindrutetorkare ?  :prop:

Vindrutertorkare, eller olika typer av substitut används ofta av MTB-cykelister, antingen i form av flera lager plastöverdrag man drar undan eftersom, eller som fjäderuppdragna saker.

För att hålla undan lera från glasögonen.

Ansiktsmask i läder finns även innom svenska försvaret, vi hade den när vi stog 'flygvarnare' med överkroppen upp genom takluckan på tgb'n.

Annars kanske 'moppestrut' är gångbart :) :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...