Jump to content

Köpte Precis Mc-throttelhus


Micael

Recommended Posts

Vann just dessa på ebay

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAP...4985&rd=1,1

eftersom jag har skrotat turboplanerna så kommer jag nu att testa med MS och mc-throttlar. jag budade bara på skoj och till min förvåning vann jag...

:)

Edited by Micael
Link to comment
Share on other sites

Det blir väl typ så här.

trottelhusen 50 $

frakt 50 $

tull 4% (det är alltid tull på alla varor även under 1000 sek)

moms 25%

postavgift 100 kr

vilket ger vid dollar kurs 7.4

(((100*7,4)*1.04)*1.25)+100 = 1062 sek

Edited by Micael
Link to comment
Share on other sites

Jag lyckades få paket sända från USA till mej utan att tulla och momsa tills jag

fick en sändning från Jeg's som fastnade i tullens klor....

Jag fick ett kombinerat tull & momspåslag på unjefär 7000:- plus en magasineringsavgift

på 250:-/dygn från fre-mån dvs. 1000:- till.... :angry:

Magasineringsavgiften kunde jag förhandla mej ifrån men tull och moms har jag fått betala varenda gång sedan dess på allt utom vadderade kuvert vilka brukar slinka igenom nästan varje gång...

Link to comment
Share on other sites

Ja, moms måste man betala och den är på 25% sen är det tull och den beror på vad det är för saker. Men den brukar ligga på typ 3-4%

Sen räknas alltid fraktkostnad in i de värde som skall tullas och momsas. Dessutom läggs tull på innan momsen.

Sen skall posten ha sin beskärda del för att dom haterar tullningen. Brukar hamna på typ 100:-

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kan man använda mc spridarna ?

Tror du att dom skickar dom, det står ju att dom bara skickar inom us ?

Har hittat massa roliga saker på e-bay usa har alldrig "vågat" buda när det står us only

Ska bli kul o se om dom kommer.

Det va ju skit-billigt ! bara tps,n kostar 80 $

/micke

Link to comment
Share on other sites

Japp, dom har skickat dom.

Tyvärr så har USPS (amerikanska posten) slarvat bort grejorna. Dom skickade grejorna den 18 Nov(jag har kollinummret). Det pågår en sökning och jag får tillbaka mina pengar i vilket fall som helst.

Lite trist för det var ju som sagt ett bra pris.

Men det är bara ligga på igen.

Link to comment
Share on other sites

nä kommer inte att överladda.

Får inte heller mina throttelhus, USPS har slarvat bort dom och jag har fått tillbaka mina pengar. Men jag är på jakt efter nya.

Skall dock komma ihåg det där med fjädrarna

Micke

Link to comment
Share on other sites

Nåt speciellt att tänka på innan man köper MC throttel hus? Hur är det t.e.x med avståndet mellan cylindrarna, är de fyra spjällhusen helt separata eller sitter de ihop?

Ni som har monterat på C20XE, kan man kapa orginal insugningsrör och ansluta med slang?

Är det möjligt att köra orginalsprut och MC throttel hus? Finns det t.e.x nåt bra ställe för spjällgivaren?

Vilka cyklar har ni använt från?

MVH Martin! Bygger Estfield med C20XE.

Link to comment
Share on other sites

Du skall köpa: Suzuki GSXR 600, 750, 1000 eller 1300 (hayabusa) spjällhus, det är dom enda som har 4 st individuella hus som går att flytta isär. De andra sitter ihop och avståndet mellan dem är allderles för litet.

Eftersom du har en 2 litersspis skulle jag leta efter GSXR 750 och 1000, 600 spjällen blir för små, busaspjällen aningen stora.

Att köra spjällhusen med orginalsprutet är inte så lyckat eftersom det blir så stor skillnad i flöde mellan dom och orginalinsuget, att den kommer gå som en rysk traktor om den ens startar. Dessutom använder man med fördel hojens TPS och då lirar det inte alls med orginalgrejerna.

Mvh /Martin

Link to comment
Share on other sites

Coolt!!!!!

Jag fick ju aldrig mina :( Men nu har jag köpt nya :) Hoppas att jag får dom.

Som 24-seven sa så är det bra att ha dom som är indviduella och inte pargjutna al'a weber 45. Men det går att använda webertypen också. Men då får man bygga insuget själv och vinkla rören lite.

GSXR 600 spjällen är 38mm och det är fullt tillräckligt för en 1.8 (ev 2.0) i standard utförande. Man vill man trimma så bör man gå upp på GSXR 750/1000 (42 mm).

24-seven,

vad är det för trattar du har??

Link to comment
Share on other sites

Micke: Jag skall ta en bild på TPSen och lägga upp.

Micael: Mina trattar kommer från en kille på det engelska Westfieldforumet:

http://boardroom.wscc.co.uk/cgi-bin/ikonboard.cgi

Michael Coombs heter han, och han gör dessa själv. Kommer inte ihåg vad jag gav men det var inte mycke, i jämförelse med vad jenvey skulle ha för motsvarande kolfibertrattar...

Link to comment
Share on other sites

Funkar det bra med throttelhusen? Vad har du för motorstyrning?

Det verkar som om gud har bestämt att jag inte skall ha throttelhus. Nu har det blivit problem med dom nya som jag köpte. :(

Link to comment
Share on other sites

Fungerar riktigt fint, och låter gött! Jag kör med omex 600. Tyvärr håller inte filtren så länge, som du ser på bilden sitter det en nödlösning på ena filtret (vitt skumgummi)... Har ett ITG limpfilter, men då måste jag kapa upp större hål i huven och det vill jag inte.

Nu blir det nog annan motor så jag tänker inte köpa nya filter.

Vad har hänt med dåm nya spjällhusen då?

Link to comment
Share on other sites

Ok,

Varför käkar dom filter? Skjuter dom ut soppa??

Jo, så här ligger det till. (varning lång text som är helt ointressant för den som inte handlar med paypal)

Jag köpte ett nytt par throttelhus och jag fick min faktura. På den hade säljaren skrivit att jag kunde använda paypal men inte med kreditkort. Jag fattade inte riktigt vad han menade utan trodde att han inte ville att jag skulle skicka över mitt kortnummer för direkt betalning. Så jag betalade med mitt kredikort via paypal (Som jag alltid har gjort).

Då visade det sig att beroende på vad säljaren har för paypal-konto så kostar det olika mycket att ta emot pengar från ett annat paypal-konto. Dessutom skiljer det också beroende på om jag hade betalat med kontokort eller direkt från mitt paypal-konto, alltså fört över pengar till paypal från min bank.

Det kontot som säljaren har kan bara ta emot 5 kontokorts betalningar (vilket han redan har gjort) sen måste han uppgradera till ett sk premiumkonto. Men med hans nuvarande konto (personal) är det gratis med banköverförda pengar.

Skulle han uppgradera så kommer paypal ta ut avgifter även för banköverförda.

Paypal har ju så just för att alla som handlar mycket skall betala, typ ett företagsabonnemang. Den här säljaren handlar en hel del men använder paypal sällan just av den anledningen.

I och med att jag var en "international buyer" så ville han vara juste och ge mig möjligheten att betala med paypal.

Nu kommer det tråkiga med hela den här affären. Säljaren kan ta emot mina pengar (vilket han inte har gjort än) och blir då automatiskt uppgraderad till premium men han kan inte neka så jag får tillbaka mina pengar. Dock kommer mina pengar att skickas tillbaka till mig om en månad om inte säljaren tar ut dom.

Jag själv kan inte stoppa betalningen utan får vänta på att paypal skickar tillbaka dom om en månad. Jag skulle ju kunna betala en gång till via en banköverföring och få min grejor, men då kanske säljaren uppgraderar och tar ut mina förta pengar också och på så sätt får betalt två ggr.

Nu hör det till saken att säljaren bryter mot sitt avtal med paypal när han inte godtar kreditkort. Skall man använda paypal så måste man godta alla typer av betalning. Men jag vill ju inte bråka då han gjorde detta för att underlätta för mig.

Jag har sagt att jag kan vänta en månad så jag får tillbaka mina pengar och då betala med en banköverföring och då kan han skicka grejorna.

Nu fick jag dock ett mail idag där han tyckte att jag verkar vara en hederlig prick(??) och kommer därför att skicka grejorna ändå, så ska jag betala när jag får tillbaka mina pengar från paypal. Dessuotm har han givit mig ett positivt omdömme.

Så det kanske löser sig ändå, men jag har mina funderingar

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Grattis! :racesmile:

Det gick ju rätt fort när han väl skickade grejorna. Hoppas betalningsstrulet reder sig. Säljaren har kanske krupit till korset och rättar sig efter reglerna?

Link to comment
Share on other sites

Nu fick jag dock ett mail idag där han tyckte att jag verkar vara en hederlig prick(??) och kommer därför att skicka grejorna ändå, så ska jag betala när jag får tillbaka mina pengar från paypal. Dessuotm har han givit mig ett positivt omdömme.

Bra att det löste sig.

Jag blir bannemig lite rörd när jag kommer i kontakt med ärliga människor. Jag hatar folk som ljuger och luras...

Link to comment
Share on other sites

Gött! och det var den bästa modellen av gixxerspjällhus, tror den heter (K3), fuelrailen på denna går att bredda så att du kan använda samma spridare och fästen samt bränsletrycksregulator.

Fick du med orginaltrattarna i gummi?

Skulle du göre eget insug? annars passar ett DCOE insug, spjällhusen passar rakt på.

Detta borde efter mappning ge ca 135hk

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer troligen tillverka ett eget insug. Om jag inte hittar ett tokbilligt. Fick inga trattar med, men jag funderar på att tillverka några egna.

Dock fick jag den där lilla servomotorn som styr yttre spjällen. Den behöver jag ju inte. Undras om den går att sälja.

Har du bytt spjällfjädrar?

Link to comment
Share on other sites

Hör med lite MC-skrotar om dom inte har gummitrattarna som sitter i luftboxen till dina spjäll. Luftboxar säljer dom ju inga volymer av, så det borde inte vara dyrt (tror jag fick mina,). Trattarna har en gummigenomföring, på utsidan som är perfekt att fästa luftfilterbakplattan med. (om du förstår hur jag menar)

Jag har spänt upp fjädrarna 2 varv.

Förutom att se till att spjällen öppnar lika mycket, är luftskruvarna under spjällen nyckeln till att få motorn att gå och att få till tomgången. Du borde kunna kopiera värdena i mina bränsle och tändningsmappar, och ha som utgångsvärden när du mappar...

Link to comment
Share on other sites

ha! Det är en tratt i min smak. Det skall jag fanimej kolla på. Annars så fundera jag på att gjuta trattar i alu. har alltid velat gjuta och nu kom chansen.

Link to comment
Share on other sites

köpte på mig 4 stycken för 10 år sedan...(blomvaser...) hitta dom på skroten för 5 kr kilot.. men hitintills har jag bara tvättat penslar i dom... :unsure: som sagt e nog inte såååå effekt höjande så dom förblir nog i sin nuvarande funktion...

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

24-seven:

Hur har du gjort med fuelrailen? Vad jag kan se så är det ingen retur på min. Vad använder du för regulator till bränslet?

Eftersom mina spjällhus kommer från en tidigare modell av GSXR750 (K1 -99) går det ej att bredda mellan utloppen på fuelrailen, så letade jag på skroten tills jag hittade en fuelrail med samma cc-mått som på Zetecen. Mazda MX6 eller samma årsmodeller av 626an 2,0 har en fin alufuelrail med BTR som jag använder.

Annars visar denna bild hur någon britt har gjort (har ett gäng bilder om du vill ha)

post-428-1169649806_thumb.jpg

Edited by 24-Seven
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Du skall köpa: Suzuki GSXR 600, 750, 1000 eller 1300 (hayabusa) spjällhus, det är dom enda som har 4 st individuella hus som går att flytta isär. De andra sitter ihop och avståndet mellan dem är allderles för litet.

Eftersom du har en 2 litersspis skulle jag leta efter GSXR 750 och 1000, 600 spjällen blir för små, busaspjällen aningen stora.

Mvh /Martin

Wakey wakey...

Hur stora är spjällen i en hyabusa?

jag är ute efter spjäll i storleksklassen 48mm

.....

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...