Jump to content

Dämpare


Bira

Recommended Posts

Håller just på att bygga en locost (mcsorley)med volvo delar fram.....

Fick hem mina dämpare från Anders Persson på Dala7 i veckan....och undra vad det skall vara för mått mellan bultarna till dämparna monterade???

Tacksam för svar......

Link to comment
Share on other sites

Det beror väl nog på lite hur du byggt fästena?

Jag har bygg ungefär enligt boken och hamnar i normaltillstånd kring 300 mm.

Fast har du redan köpt dämparna sä är det väl vettigt att anpassa fästena efter detta. 1/3 infjädrat vid rideheight brukar vara det gängse rådet.

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med Borken! 1/3 av slaget är ett bra mått. Plocka av fjädern och mät dämparen helt hoptryckt resp fullt utdragen. Rigga ramen på önskad "ride height" med A-armar och hjul monterade.

Svetsa fästen, montera dämpare med fjäder och spänn fjädern tills bilen står med 1/3 infjädring.

Förhoppningsvis är din önskade "ride height" densamma som konstruktörens, dvs. undre A-armen horisontell. Man ser ganska ofta 7:or med lutande undre A-arm eftersom man vill ha större hjul men låg markfrigång utan att farmvagnsgeometrin anpassats.

Bengt

PS Jag borde väl inte uttala mig som bara testat mitt bygge på flygfält än så länge... DS

Link to comment
Share on other sites

... Vad händer om jag inte skruvar in 1/3 utan väljer tex 1/4. På vilket sätt påverkas väghållning eller är det mer en komfortfråga?

På mina 14" dämpare från GAZ har jag 4" fjädringsväg minus 1" genomslagsdämpargummi. Det ger mig alltså ca 7,5 cm total fjädringsväg. 1/4 till utfjädring skulle i mitt fall innebära att största fördjupning i vägbanan som stötdämparen kan ta upp är ca 19 mm. Är ojämnheten större bottnar dämparen och hjulet blir hängande i luften tills "bilen ramlat ner". Inte bra för väghållningen alltså...

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Hej......

Nar jag pratade dampare med SFRO sa bisiktningsmanen att ca 120mm damparlangd var nog vad jag borde bygga for om han skulle besiktiga. Jag har valt 14 tum dampare som lutar sa att damparlangden bil ca 120mm.

Det blev Avon dampare fran England, 14 tum x 2.25 tum fjader ca 6750kr med frakt. Jag valde grovre fjadrar med tanke pa lutningen av damparen.

Lars Holmqvist :P

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...