Jump to content

Stötdämparfästen


Tobbe

Recommended Posts

Åhåj

Är det vanskligt att göra stötdämparfästena på detta viset?

Ovanpå får jag tyvärr inte plats att sätta dom... men jag ser egentligen inget hinder med att dom sitter baktill.. om man tänker efter lite och kanske är petig borde det innebära att dämparen med fjäder blir hårdare då den börjar på en cirkel som går upp mot fästet, istället för ifrån, som det blir om man sätter den mitt på eller framför den stela bakaxeln. Detta är säkert försumbart på nått vis...

Blir det dum belastning på de svetsade öglorna mot bakaxeln då dom ligger på sidan istället för ovanpå?

jag hade tänkt mig något i stil med bifogad fil.post-485-1161896367.jpg

(made by mspaint ;))

Link to comment
Share on other sites

Med rätt dimensionering av grejorna borde det där fungera hur bra som helst. Dämparen kommer att röra sig något mer i sidledes, men jag ser ingen nackdel i det annat än att bussningarna kommer att slitas ut lite fortare (och det spelar väl ingen roll på en 7:a såvida du inte kommer att använda bilen som bruksbil året runt).

Link to comment
Share on other sites

För kort fjädringsväg bak är ett vanligt fel på 7-kopior, locost är inget undantag. Längre dämpare är alltså helt rätt. Du behöver kanske lite kraftigare fjädrar då verkingsgraden skjunker när man lutar fjädern. Å andra sidan har många för hårda fjädrar för att kompensera för kort fjädringsväg.

Du ökar belastningen på länkarmarna lite men jag tror inte du behöver dimensionera upp något.

Glöm inte fjädrar på ramens länkarmsfästen men det gäller alla ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...