Jump to content

På Vilken Sierra Sitter Det Alu.styrväxel?


Morty

Recommended Posts

Hej!

Jag ska skicka en styrväxel tll MK Sportscars och de har speciellt bett om att det helst ska vara en helaluminium styrväxel eftersom denna visst skulle vara lättare att sätta ett "quick rack" i. Min fråga är vilken typ av Sierra och årsmodeller som denna sitter monterad? Jag har tittat på en 88:a och den var i alu/stål.

Jag har provat att söka på forumet, men hittar ingen info. om detta.

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Vad är då vitsen med Quick Rack? :huh:

Jag har precis beställt ett Mk-kit och betalar £100 extra för detta. Trodde i min enfald att det var "bättre" utväxling.

Link to comment
Share on other sites

Vitsen är ju som du säkert vet mindre rattrörelse för att nå full rörelse på axeln, men på en en del Q.R. som säljs får man litet rattutslag men det medför även kort rörelse på axeln. Det kan man uppnå på en original om du skruvar på stoppar på axeln. I en Q.R. som du byter drevningen får du mindre rattutslag med full rörelse av axeln. Stoppar kan vara bra om man vill hindra däck/skärm att ta i karossen.

Det kan mycket väl vara en riktig Q.R. du har, jag ville bara göra er uppmärksamma på vad som säljs som Q.R. och vill du vara säker kan du lägga den bredvid en original och vrida t.ex 2 varv så ska axeln röra sig längre på en Q.R.

Conco

Link to comment
Share on other sites

Tack för ditt inlägg Conco.

Jag har faktiskt inte pratat med M.K. om vilken förändring de gör på styrväxeln. Det är nog läge att göra det innan man betalar för något man inte vill ha.

Rally Design säljer ett "quick rack kit" (2,4 varv mellan stopp) för £65, men med frakt, kapning, svarvning av nya gängor m.m. så var jag lat och beställde direkt från M.K..

Är där ingen på forumet som vet vilka Sierra modeller som hade alu.styrväxel på icke servo bilar?

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Vitsen är ju som du säkert vet mindre rattrörelse för att nå full rörelse på axeln, ....

Visst vet jag det, det var ju därför jag beställde ett QR! Sierrans styrväxel är "vevig" som standard, tycker jag. Att man också kallar en "amputerad" styrväxel för QR var nytt för mig. Nu är jag orolig för vad Mk kommer att leverera. Får väl ringa och prata med dem... :huh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...