Jump to content

Kränghämmare fram


apex

Recommended Posts

Funtar på att montera en kränghämmare fram, i vinter. Monterar man den bakom framaxeln, under golvet, eller finns det nåt bättre koncept.

Funtar på en ganska sladdrig, så bilen inte understyr... Finns det ngn standardbil som har nåt passande??

Link to comment
Share on other sites

på bland annat peugeot 205 så sitter krängningshämnaren bak i bakaxelröret. den sitter fäst med en platta med splines i var ända.

prova mät längden på en sådan. för funkar det har du större delen av den redan färdig då du har både staven och nästan röret frammåt

sedan sitter det torosionsstavar på de flesta peugeoter modelle halvgammal

Link to comment
Share on other sites

OK! Den typen av kränghämmare, sitter den på ALLA 205:or, samma typ? :notworthy:

sedan sitter det torosionsstavar på de flesta peugeoter modelle halvgammal

Menar du att jag skulle ta en torionsstav? De är nog lite för hårda, gissar jag? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

jag skulle kunna mäta på de ja har hemma.. man kan ju om inte annat kapa dem :D

den på 205an ja tänkte på först e den som sitter inuti bakaxelröret för där har man fästen löst. men de andra 2 funkar också.. vet inte om de e på 16 lr 19mm. peugeot 405 har ju upp till 22 lr om det är 23

sedan har man renault 19 ngt. den har ju delade sådanna stavar. dvs hälften av bilen. om det nu skulle passa bättre längdmässigt.

Link to comment
Share on other sites

VW typ1 -68 1500 med skivor..

krängningshämmare sittande i nederkant på torisionsröret. längd på den ``raka´´ delen ca 800mm

ändarna snett bakåtvinklade i kanske 45 grader (mörkt ute ) 230 mm långa ca..

tjocklek 12 mm.. i rostigt ``originalskick´´

ej till salu då den troligen kommer att monteras på min VW Buggy.. :racesmile:

endast mätt för ev allmänintresse..

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

suck... krängaren sitter fast på en rostig framvagn liggande ute bland mycket annat blandat orenoverat...

en bild på framvagnen skulle inte ge mer klarhet, än bilden på Custom speedparts krängare..

Link to comment
Share on other sites

Det blev en bild på en gammal, dock blästrad.

Den är 12 mm i diameter. Tror att den suttit på en -64.

Försökte få med lite "viktiga" mått på bilden.

Måttet 750 mm är på den biten som är rak, sedan bärjar den att svänga lite innåt och senan böjs den.

:racesmile:

VW 1302 och 1303 har en som går att använda också. Den håller bland annat fast bärarmarna fram på bubblan. Är det av intresse att även veta mer om en dylik ? (Den sitter i och försig monterad på en bil så det kan nog inte bli någon bra bild).

Vad grjor man har stående, känner mig ungefår så här när man funderar på vad man har :wacko: .

post-328-1162153624.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vad grjor man har stående, känner mig ungefår så här när man funderar på vad man har :wacko: .

då vet du hur ja kände mig när de va dags att flytta från huset me källare samt 7x17 meter lada till en lägenhet me ett föråd på2x3 meter.. :thumbsdown:

Link to comment
Share on other sites

VW 1302 och 1303 har en som går att använda också. Den håller bland annat fast bärarmarna fram på bubblan. Är det av intresse att även veta mer om en dylik ? (Den sitter i och försig monterad på en bil så det kan nog inte bli någon bra bild).

Det vore mkt intressant. Jag har hittat en sån 20 mil bort. Har den ungefär samma mått?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...