Rikard Larsson Posted October 17, 2006 Share Posted October 17, 2006 Har en ren och tom bakaxel från en Volvo 940. Ska utrustas med skivor, bromsok och handbroms. Är det enklast och bäst att köra originalvarianten med vanligt bromsok och trumvariant till handbromsen eller ska man titta på några andra ok med inbyggd handbroms? Har tittat i verkstadsmanualen till 940 och det var en jädrans massa delar som ska vara till handbromsen. Antagligen ingår inte alla de delarna i monteringssatsen för handbromsen, och då måste jag iväg till skroten och plocka smådelar från en gammal 940. Vad tycker ni? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted October 17, 2006 Share Posted October 17, 2006 Bakskivok från en Sierra har inbyggd handbromsfunktion. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted October 17, 2006 Author Share Posted October 17, 2006 (edited) Du råkar inte veta cc avståndet mellan monteringshålen på sierra-ok? Kanske kan tillverka nån enkel adapterplatta så de passar Volvo. Kanske nån som vet tjockleken på sierrans bromsskiva bak. Vill gärna använda Volvons skiva i alla fall. Dels för att jag har dem och dels för att de passar bakaxeln rakt av... Edited October 17, 2006 by Rikard Larsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted October 17, 2006 Share Posted October 17, 2006 Jag har kvar 940's handbroms i min axel och jag tycker inte alls att det är någon invecklad historia full med smågrejer.... :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted October 17, 2006 Share Posted October 17, 2006 Om du behåller originalvarianten av handbroms så öppnar sig marknaden rejält för vilken typ av bromsok som du kan använda. Vill du däremot tvunget byta till integrerad handbroms i oket så finns det nya VAG och Saab 9000 "liknande" bromsok på Biltema för hyffsade pengar. Mvh MM Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted October 17, 2006 Share Posted October 17, 2006 Nån som har provat att klämma dit nåt av Biltemas billiga bakok på en Sierraaxel. Är det överhuvud taget möjligt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted October 18, 2006 Author Share Posted October 18, 2006 Jag har kvar 940's handbroms i min axel och jag tycker inte alls att det är någon invecklad historia full med smågrejer.... :blink: Det kanske inte är så klyddigt som jag tror. Jag har inte sett det i verkligheten, bara i verkstadshandboken och jag fick kalla kårar av bilden. Bifogar bilden... Det smidigaste hade såklart varit att köra original. Och då ska jag prova Biltemas nya ok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Posted October 18, 2006 Share Posted October 18, 2006 Du kan ju oxå köra med hydralisk handbroms (använd orginal ok och skrota handbromsbackarna)! /Jonas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted October 18, 2006 Author Share Posted October 18, 2006 Jo, jag hade den tanken men alla besiktningsmän verkar inte allt för imponerade av den lösningen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alverby Posted October 18, 2006 Share Posted October 18, 2006 (edited) Rikard !!! Använd orginal delarna från 940 ! Det är inte så mycket delar som du behöver kompletera med, om inte bakaxeln är ordentiligt ränsad. Följande delar behövs köpas/fås: 41, 42, 18 ev 26, 27 ,30, 31, 32 (om det är bortplockat. Sedan så kan det tillkomma en del sprintar och lås 28, 29, Vairar: 17, 18 ,20 Sedan så har du fördel att 940 bara har en vaier fram till handbromsen, många bilar har två. En bil till som har handbromsen inbygd i bakoken är Volvo s/V40. :P Edited October 18, 2006 by Alverby Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted October 18, 2006 Author Share Posted October 18, 2006 Oj, det kan man kalla uttömmande svar, tack så mycket... :notworthy: Då kör jag original, har faktiskt redan wiren kom jag på... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 3, 2007 Author Share Posted April 3, 2007 Ska ge mig på handbromsen snart och jag tror jag har alla delar. Men är det någon som vet vad nummer 36 och 37 är för något på bilden ett par inlägg upp, och om de behövs? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 3, 2007 Share Posted April 3, 2007 36 o 37 verkar vara justeringen för bromsbackarna. den man justerar ut så att backarna precis ligger an mot trumman. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted April 3, 2007 Share Posted April 3, 2007 stämmer.. den ligger mot bromsklossarna i varje ände å när du sticker in en skruvmejsel å "rattar" på kugghjulet gängar den ut sig å pressar backarna ut mot trumman.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 3, 2007 Author Share Posted April 3, 2007 Då är de ganska viktiga alltså... Får ta ett varv på skroten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 30, 2007 Author Share Posted April 30, 2007 Var på skroten och köpte delarna som saknades. Men det var inga justeringsskruvar utan fasta metallbleck (plockade från en 240 i och för sig): Aja, det funkade hur bra som helst och det är ju det viktigaste. Men hur fritt måste wiren mellan hjulen gå? Min krockar med fästet för panhardstaget och diffklumpen om man inte sätter nån styrning på vägen. Får man ha wiren "skavandes" i nån plastbussning eller liknande? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted April 30, 2007 Share Posted April 30, 2007 Ja den får gå i plastbussning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.