Jump to content

Regler för framruta


Recommended Posts

HejåHå

Eftersom ramen med hjulupphängning, motor, bromsar osv börjar bli klart är det dags att planera mot sfro2.

Jag har tänkt bygga ett riktigt avtagbart tak, och till detta tänkte jag mig en "full-size" framruta, inte en liten vindavvisare.

Vad är det som gäller för material (glaset/plasten(?)) för framruta?

Finns krav på monteringsmetod? (om inte så finns det säkert en massa fiffiga tips :)

Har hittat små söta rutor från fiat 500 som kanske kan passa.

// Tobias, som gjort klart alla bromsrör idag.

Link to comment
Share on other sites

Får i alla fall inte vara härdat, så en laminerad ruta är väl bäst. Går dessutom att kapa!

Vet inte om dom godkänner nåt annat material men med tanke på att man måste ha torkare så är det nog det ända altenativet?

Link to comment
Share on other sites

För materialet gäller att det inte får ge skarpa spetsar vid krossning. I praktiken är det en laminerad glasruta eller polykarbonatruta (Lexan till exempel) som kan bli aktuellt. Väljer man polykarbonat bör den vara repskyddad så att den tål torkarna någorlunda.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

För materialet gäller att det inte får ge skarpa spetsar vid krossning. I praktiken är det en laminerad glasruta eller polykarbonatruta (Lexan till exempel) som kan bli aktuellt. Väljer man polykarbonat bör den vara repskyddad så att den tål torkarna någorlunda.

/Gustaf

Där ser man! lexan är alltså Okey =)

om man bygger om en seven så den får tak och rejäl framruta Efter båda sfro och sbp regbesiktning, måste man göra om besiktningarna då?

Om inte så vill man gärna få det granskat på något sätt ändå...

Räcker det med att framrute-ramen (säg rundrör med 2mm gods) är fastsatt i en störtbur med det som många använder som huvsprintar?

Link to comment
Share on other sites

Där ser man! lexan är alltså Okey =)

om man bygger om en seven så den får tak och rejäl framruta Efter båda sfro och sbp regbesiktning, måste man göra om besiktningarna då?

Om inte så vill man gärna få det granskat på något sätt ändå...

Räcker det med att framrute-ramen (säg rundrör med 2mm gods) är fastsatt i en störtbur med det som många använder som huvsprintar?

Ska man vara petig krävs regbesiktning eftersom du tillför bitar som styrs av VVFS (framrutan i första hand).

Fastsättningen måste man bedöma på plats, men sprintar bör funka om den sitter stadigt.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...