Jump to content

Ny och bra sugen på ett bygge!


Trident21

Recommended Posts

Hej, kan börja med och presentera mig! Jag heter Richard, bor i Gnosjö och jobbar som maskinbyggare / konstruktör! Har ett längre tag varit sugen på och starta ett bygge! Inser att det är mycket kunskap som saknas, men verkar finns både här och i boken så det löser sig säkert under resans gång?

Men min stora skräck är att jag kommer lägga ner för mycket tid på och designa och tillverka allt själv så frågan är! Vad bör man undvika för att få igenom bilen? Läste en tråd att hjulupphängningen i fräst alu bör man låta bli? (Blir svårt och få igenom utan papper på att det håller?) Kan man bygga i stål och sen efter godkänd bil byta? (lagligt? kommer det upptäckas vid besiktning fram över?)

Sen karossen? Något man ger sig på själv? (Blir de så blir det i kolfiber) Finns det formar för detta och låna / hyra eller är det bygga själv i lämpligt material som gäller? Frågorna är många och framöver säkert mer svåra så återkommer säkert!

Sen när ska man kontakta någon på Sfro / SBP? Innan man ens sätter kapen i rören? eller räcker det när man kommit en bit på vägen? Har köpt deras bok och tänker följa den och era råd här så gott det går, man vill ju inte hamna i knipa när det är dags för besiktning?

/Richard

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte du ska besiktiga med t.ex. stålrörsbärarmar och sedan göra i aluminium.

skulle det brista så sätter du SFRO och våran hobby på spel. händer det olyckor så stoppas säkert denna förmånen att få bygga sin bil själv.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker inte du ska besiktiga med t.ex. stålrörsbärarmar och sedan göra i aluminium.

skulle det brista så sätter du SFRO och våran hobby på spel. händer det olyckor så stoppas säkert denna förmånen att få bygga sin bil själv.

De har du rätt i! Men är ändå nyfiken om någon byggt bärarmar i alu? (fräst ut)

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen!

På Locost builders har jag har stöt på en amerikan som tänker bygga a-armar i al. Hans far har jobbat med hållfasthet på bildelar i hela sitt liv så det finns möjlighet att han får till något vettigt. Men jag tvivlar på att det blir lättare än en a-arm i stålrör. Väldigt mycket jobb för något man inte vet om det kommer att löna sig, precis vad du vill undvika alltså.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...