Jump to content

Gratis hästar


Drake

Recommended Posts

Ett tips bara:

David Vizards bok om Pinton.

Där visar han hur man hittar 40 extra hästar med hjälp av en dremel och lite plastic-padding samt ett nytt luftfilter.

Portning av toppen och insuget, lite antireversiontricks i grenröret planade vippor (motsvarar en mild gatkam ungefär) samt en borrad och moddad förgasare. Med annan förgasare finns det mer att hämta.

Låter otroligt va!

Men han följer upp det hela med flödeskurvor och bromsdiagram!!!

Har portat en topp själv enligt hans instruktioner och det var inte så svårt som det ser ut! Tyvärr så spräckte jag den när jag skulle svetsa om förbränningsrummen. Shit happens! Så jag har inte testat om det funkar.

(Svetsaförbränningrummen är inte nödvändigt förrän man kommer uppåt 200 kusar)

Tycker att det verkar vara ett projekt helt i locostandan.

145 kusar i en locost räcker nog långt.

Tips 2:

Köp något starkare än en Dremel, min brann upp!

Klart misslyckat experiment från min sida alltså, men jag är övertygad om att någon annan kan klara det bättre.

Sitter nu och plöjer igenom hans böcker om Cheva smallblock och han har lika kul ideér där.

För er som är skeptiska kan jag berätta att han räknas som en av dom stora trimmningsproffsen.

HOW TO MODIFY FORD SOHC ENGINES

Författare: David Vizard

ISBN: 0863430856

Drake

Link to comment
Share on other sites

Köp boken vetja,

Det är finns en hel del att tänka på om man inte vill sänka effekten!

Han tar upp det oxå.

Nu har inte jag någon provision på boken även om det kanske verkar så, men den är ett måste om man ska fila på en pinto.

Omjag minns rätt så tar han ut ca 220-230 hk ur en stötstångsmotor utan gas eller fläkt.

Ganska ballt!

Link to comment
Share on other sites

Finns det ingen bok om: " HOW TO MODIFY VOLVO ENGINES " ???? :D

Har än inte hittat ngn, info om portning av Volvotoppar varken på Nätet eller literatur.

någon som vet?

Att lämna in toppen till en firma för portning, planing och inslipning av ventiler skulle kosta ca: 5000 kr !!! :(

Link to comment
Share on other sites

jag känner en kille här i Göteborg som är en stjärna på å porta volvo..

jag kan höra om han är intresserad av att göra det om du vill ???

Jo visst... kolla med honom vad det skulle kosta?

Link to comment
Share on other sites

ja fick inte tag i han nu, men en gemensamm polare..

han trodde dock att det ligger därruntomkring om inte mer...

en riktigt bra portning me ventiler m.m kan tydligen kosta upp mot 10.000-15.000:- :(

Link to comment
Share on other sites

ja fick inte tag i han nu, men en gemensamm polare..

han trodde dock att det ligger därruntomkring om inte mer...

en riktigt bra portning me ventiler m.m kan tydligen kosta upp mot 10.000-15.000:-  :(

Uhhggh :blink:

Ojojoj!

Då kan man köpa en färdig steg 1-5 topp av kg-trimm i stället...

kanske lika bra att jag letar efter en beg, KG-topp på en gång!

Eller "Dremmlar" lite själv! ;)

Link to comment
Share on other sites

beställd:)

Borde nog kunna hitta all info hur all störm är kopplad till motorn, slet ut alla sladdar utan att märka upp en ända:) inte bra...

Brukar finnas hyggliga kopplingsscheman i haynes verkstadsmanualer annars. Knappast bra, men de brukar gå att läsa i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Boken verkar vara slut hos alla handlare både i Sverige och utomlands :( . Är det någon som vet var man kan få tag på den?

Jag har dock köpt boken "How to power tune Ford SOHC Pinto and and Sierra Cosworth DOHC engines" (puh!) av Des Hamill. ISBN 1-903706-78-5. Pris hos Internetbokhandeln.se 213:- inkl frakt. Där står också om hur man enkelt portar toppen, kanske det är exakt samma idéer? Boken verkar för övrigt riktigt bra och intressant.

Link to comment
Share on other sites

Jag har dock köpt boken "How to power tune Ford SOHC Pinto and and Sierra Cosworth DOHC engines" (puh!) av Des Hamill. ISBN 1-903706-78-5. Pris hos Internetbokhandeln.se 213:- inkl frakt. Där står också om hur man enkelt portar toppen, kanske det är exakt samma idéer? Boken verkar för övrigt riktigt bra och intressant.

Tycker att Vizards bok är ljusår bättre!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 years later...

Kom just på att jag har en Pinto som sitter i en bil färdig att starta så snart den landat på golvet. Räcker det inte med att kratsa hovarna och rykta hästarna......eller?

Link to comment
Share on other sites

Här ska läsas!

Det låter helt otrolig att få 40extra hästar på det sättet, inte ens när jag låtit elwa motors arbetat med toppen och jag monterat en kent kam FR32 och en ny weber 32/36 är i närheten av dessa siffror, jag landar på 130-135 hk dvs 25-35 extra hk.

Men går det så är det värt att prova.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...