Jump to content

Min. höjd på halvljus?


Recommended Posts

HejåHå

Finns det något krav på vilken höjd halvljusen skall vara placerade?

Jag vill gärna placera dom ett par dm ovanför backen.

Ps. vad har hänt med forumet?.. det tar ju evigheter att läsa långa trådar när man måste klicka på allas inlägg som länkar =( ds.

Link to comment
Share on other sites

HejåHå..............Ps. vad har hänt med forumet?.. det tar ju evigheter att läsa långa trådar när man måste klicka på allas inlägg som länkar =( ds.

Hoppas Webmaster fattar vad du menar, jag gör det inte. Personligen tycker jag forumet fungerar mycket bra. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag läste på sidan 43 i SFRO bygghandboken (7:e upplagan) innan jag postade.

Där står följande angående strålkastare, halvljus:

Placering i höjdled:

Lägsta höjd 500mm (mäts från lampans lysande del, dvs. halva glaset).

Högsta höjd 1200mm.

Om placeringen medför avsevärt hinder för fordonets användning får

högsta höjden ökas så mycket som behövs.

Det står ju uttryckligen Placering i höjdled i kursiv stil i boken.

Jag tycker inte den texten gick att tolka annorlunda än jag gjorde.....

Kanske reglen är ändrad, min bok är från 2002 iofs.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag plockar texten direkt från VVFS (http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%20.htm#_Toc38872814)

Definitioner:

-----------

Placering i höjdled

Avståndet från plan och horisontell mark till nedre (lägst) respektive övre (högst) begränsningen av den lysande ytan hos strålkastare, lykta eller reflexanordning.

Lysande yta för strål-kastare

Vinkelräta projektionen av reflektorns hela öppning på ett transversalplan. Om strålkastarglaset täcker endast en del av reflektorns öppning, beaktas endast denna del. För halvljus begränsas lysande ytan av vinkelräta projektionen på planet av ljus/mörkergränsen i glaset om reflektorn och glaset är justerbara skall medelläget medräknas.

----------

Kollade i bygghandboken också och tyvärr är den texten inte speciellt bra. Figuren på sidan 42 visar det dock som det ska vara.

En anledning till att boken behöver arbetas om helt, något vi inom SFRO jobbar med. De senaste utgåvorna har uppdaterats av förlaget, inte SFRO direkt. Det finns förstås vissa risker med det...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

klockrent Gustav !

Jag är med nu, :thumbsup:

Lite olycklig formulering som kan skapa tvetydighet vid jämförelse med skissen

kan jag hålla med om. Men tittar man på skissen du hänvisar till så framgår det ju

med all önskvärd tydlighet hur det EGENTLIGEN ska vara.

Jag kollade inte skissen innan jag gjorde inlägget utan läste bara texten utan att

reflektera över bilderna som var på sidan innan.

Bra att du reder ut både boken och begreppen ! :notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Hoppas Webmaster fattar vad du menar, jag gör det inte. Personligen tycker jag forumet fungerar mycket bra. :)

Ha.. nu kom jag på vad som hade hänt... tryck på "Val" uppe till höger i tråden och välj 'outlined'. S*atan vilken rutten funktion =)

Link to comment
Share on other sites

Livet är underbart! Varje dag lär man sig något nytt! Den där "Val-"rutan har jag inte ens sett under de år jag varit delaktig på forumet! :huh:

Kanske funktionen du råkade använda är bra om man letar efter ett särskilt inlägg i en lång tråd? I alla fall, välkommen till det "rätta" forumet! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...