Jump to content

Oljetråg


Baalzamon

Recommended Posts

Har sett många som har kapat i oljetråget när deras motorer har varit för höga.

Är det något särskillt man måste tänka på när man gör det? Naturligtvis måste man se till så att rörliga delar i motorn går fritt, men finns det någon övrig gräns som man måste hålla? Vissa moddar eller kapar röret till oljepickupen, är det något där som man måste tänka på? Så vitt jag vet så används sumpen för att kyla oljan, vad händer då om man minskar ner storleken på den?

Link to comment
Share on other sites

det du kan göra är att bygga ut en bula på sidan istället, se bara till så den går fritt för startmotorn (det gjorde inte jag).

Lite bökigt att kapa oljepickupen, men det går.

Kapade min pintosump så den är i linje med kopplingsklockan.

Link to comment
Share on other sites

Jag kapade av c:a 50mm på min sump (CVH-motor) och breddade den med motsvarande volym som jag kapade bort. Klanta er inte som jag först gjorde bara, kolla så att startmotor och dyl. inte krockar med sumpen. :blink: det är så tråkigt att riva ner och bygga om efter lack......

Kapade även oljepickupen och oljestickan lite.

Link to comment
Share on other sites

Var på systemet kopplar jag i sådana fall in oljekylaren, var skall jag ta ut oljan? Annars kommer jag förmodligen att bredda åt sidan i stället, det verkar smart.

Vad svetsar ni plåten i oljetråget med? Är gas eller mig bäst?

Link to comment
Share on other sites

Var på systemet kopplar jag i sådana fall in oljekylaren, var skall jag ta ut oljan

det finns kit att köpa som man anluter som en distans mellan moton och oljefilter. sitter oftast en termostat som ser till att du inte kyler i onödan

Link to comment
Share on other sites

Oljekylaren sätter jag under den urdinarie kylaren och oljan till den kommer från en adapter som man sätter mellan motor och oljefiltret!

När det gäller svetsning av tråget så går det nog bra med både Tig och Mig.. Gas funkar likaså men jag tycker gasen avger för mkt, värme... i mitt fall så tig-svetsar jag både tråg och röret till oljepickupen...och funderar nu på om jag skall bredda det lite... <_<

Link to comment
Share on other sites

Är det bra för något annat med oljekyl? Om man trimmar eller turbokonverterar eller så?

turbokonverterar du så är det ett måste med oljekyl.........stor kyl........

i det lilla motorrummet med det luftgenomflödet som råder där, och sedan till råga på allt trängseln

gör att du får välja ett ganska stort och effektivt cellpaket, det är ju även svårt att hitta en oljekylplacering som är optimal utan att kylen ska vara allt för utsatt . kombinationen betyder att det blir en stor oljekyl

i ett litet redan trångt motorrum med mycket värmeutveckling.... framme i nosen sitter ju förmodligen

redan en vattenkyl och en intercooler i ett sådant här fall så där är ju "fullt" sedan länge.....

Link to comment
Share on other sites

bifogar bild på utbyggnaden jag gjort på min sump, satte den på fel sida så jag får flytta den och sätta den på andra sidan så småningom..

Svante

Just den ritning har jag också gjort efter, men den blev så liten. Har du bild på tråget så man får se hur det blev?

Link to comment
Share on other sites

Var på systemet kopplar jag i sådana fall in oljekylaren, var skall jag ta ut oljan? Annars kommer jag förmodligen att bredda åt sidan i stället, det verkar smart.

Vad svetsar ni plåten i oljetråget med? Är gas eller mig bäst?

Dillonsvets (gas) är ju alltid bra om man har tillgång till en sån :)

Link to comment
Share on other sites

Visst har jag bild på den.

OBS!!! utbygnaden sitter på FEL sida, kolla så din startmotor går fritt...

Det var det första jag svetsade någonsin så snälla klaga inte på svetsarna för jag vet att de är obra...

post-4-1076575253.jpg

Link to comment
Share on other sites

Säger inget om svetsarna....jag är inte mycket bättre :rolleyes:

Det var väl i gymnasiet sist...

Tack för bilden.....

Tänkte du köra med oljekylare eller hoppas du att det räcker med den utbyggnaden?

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta, nu måste jag lägga mig i... ;)

Det är väl ingen större mening med att öka volymen i tråget? Det räcker väl med att bibehålla volymen som det hade innan "choppningen"? Oljan kyler motorn, visst, men mer olja borde bara betyda att men kan köra något längre innan den skär ihop. Det enda som verkligen hjälper är oljekylare.

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta, nu måste jag lägga mig i...  ;)

Det är väl ingen större mening med att öka volymen i tråget? Det räcker väl med att bibehålla volymen som det hade innan "choppningen"? Oljan kyler motorn, visst, men mer olja borde bara betyda att men kan köra något längre innan den skär ihop. Det enda som verkligen hjälper är oljekylare.

Är det inte så att den enda lilla kylning som oljan får i en bil utan oljekylare, är den kylning som den får i tråget?

För övrigt så har jag bestämt mig för att inte bygga om tråget, jag bygger om insuget i stället om motorn blir allt för hög för att lösa det med ett scoop.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...