Jump to content

Ta över ett gammalt släp o repa lr låta bli


apex

Recommended Posts

Klistrar in en fråga från Rejsa. Här häckar ju en skruvande skara..... :D

"en jobbarpolare o hans far har dömt ut ett 15 år gammalt bromsat kåpsläp för att bakaxeln har rostat av. Prylar är ju kul.... men jag kan ta över skräpet billigt, mot att man transporterar bort det. Är det "enkelt" att laga ett släp, kan man fixa det "billigt"??

Svetsa lite i hjulupphängningen...näeva, det är väl olagligt?

Ska man forsätta hyra på macken istället, billigt och bra!? Eller förgylla trädgården med ytterligare ett fynd?"

Ska jag slå till?

...fan, va segt forumet verkar, serverproblem?....

Link to comment
Share on other sites

Man får tydligen svetslaga en axel, enligt ButterflyRacing. Ett Locostalternativ!! :D

Påminner om när jag hittade en fungerande gräsklippare på dyngstacken hos en polare. Den han hade skrotat var ju mkt finare än den jag använde hemma. Fick svetsa lite i kåpan, nu funkar den helfint. Dödmansgrepp mm lyx, den e ju modern! :D

Link to comment
Share on other sites

Du kan skära upp axeln till två halvor byta eller rengöra gummit i axeln och sedan svetsa ihop den igen, det har gjorts innan, och jag tror man kan hitta nya gummmi på mekonomen.

Så slå till om du vill lägga lite tid för att få en släpkärra.

Link to comment
Share on other sites

gummit det är fjädringen det. ytteraxel i fyrkantstål sedan gummi o sedan inneraxel i fyrkantstål.

det finns de firmor som pressar ut o renoverar dessa. men kan du få tag i gummi så gör det själv.

Link to comment
Share on other sites

gummit är det fjädrande elementet i axeln... hela axel enheten består av ett 4 kantigt rör.. i dom 4 hörnorna ligger runda ``gummikorvar´´ :D och sedan är axeln inpressad mellan dom, axel tappen är oxå 4 kantig...det behövs en kraftig hydraulisk press för att trycka in axeltappen in mellan gummikorvarna..inte något man gör med en handslägga..inte en om man smörjer med vaselin..vet då en kompis tog gasen och elda på ett axelrör och sedan försökte pressa in nya gummin med en portopower..mellan pelarna på en 2 pelar lyft.. det gick trögt...finns firmor som gör nya axel rör och kan montera dina gamla axeltappar med nya gummin, en kompis betalade runt 2000kr för en dylik operation... var någonstans i småland. kan kolla var..

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Bygg & järnvaror/Verkstad och transport/Axlar & axeltappar :

Bromsade axlar för personbilssläp

Från 5 395 kr

Bygg ditt eget personbilssläp eller din egen trailer. Bromsade axlar med olika bockavstånd och komplett V-drag. Opel eller Mercedeshålade. Även tandemutförande för tyngre laster. Axel 850 kg. Opelhålad inkl V-drag. Bockavstånd: 1100, 1200, 1300, 1400, 1500 mm. Beställningsvara, leveranstid ca 2 veckor. Obs! Glöm inte att ange på ordern vilket bockavstånd som axeln skall vara på.

Klicka på Bromsade axlar för personbilssläp för större bild.

inklistrat från jula...

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...