Jump to content

Äntligen på gång....


Morty

Recommended Posts

Hej!

Här är mitt första inlägg på forumet.

Mitt intresse för ”Super 7” bilar startade för ca 25 år sedan när jag fick se en orange Lotus Super 7 utanför en närliggande restaurang. Jag gick hem igen för att hämta kameran och tyvärr hittar jag inte bilderna, men synen etsade sig fast i minnet.

Det dröjde sedan ett bra tag innan jag utvecklade mitt intresse och i mitten på 90-talet jobbade jag runt om i England, Skottland och Irland under ett par år. Under denna tiden fastnade jag för Dax Rush och jag var och besökte dem 3 gånger i Harlow. Tyvärr fortsatte mitt resande runt om i världen ytterliggare 6 år och jag var aldrig hemma i Sverige längre stunder så ”bygget” fick vänta.

Nu har jag stadgat mig med hus, fru, barn och resväskorna är instoppade i garderoben.

Mycket pratande och tjatande om mitt intresse har fört med sig att folk runt omkring har vant sig vid att jag mer eller mindre redan bygger bilen… så då är det bara att börja, eller?

Min tanke idag är en MK Indy med VAG:s 1,8t eller Volvo 2,0t. Vad tycker ni om denna kombination?

Jag skulle gärna vilja veta om ni känner till några direkta ”svaga punkter” på MK Indyn innan jag beställer kitet eller om man ska överväga en Dax Rush eller dylikt.

Mvh

MM

Link to comment
Share on other sites

Välkommen hit

*Kiss all your time and money goodbye* :P

En Dax är väl en helt annan prisklass än MK........ Men visst du får mer för pengarne, men dett finns ju ockspå en regel om "diminishing returns" (vet inte vad det hetter på svenska :prop: )

Jag tror inte det är nån problem med MK direkt, men vill du har ett kit, vart du skal montera ihop allting utan problem är det nog Dax som gäller, MK och de andra billigare kit's krävar oftast att du svetsar lite själv ock sånt.

Sen verkar det väldigt delade meningar om VAG 1,8T motorn. vissa säger att den kan användas, men bar Holländska Donkervort gör det, och du kan INTE köpa delar från dem bara färdiga bilar. Men om nån klurer ut hur man gör tror jag många blir glada.......... :D nåt med en speciel adapter mellen motor och växellåda, och lite annat. (jag själv är lite feg, och kör med det andra redan har testat :hypocrite: )

Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen i 7-träsket!

Jag planerar själv att bygga en Mk i vinter. Garaget är snart färdigsnickrat och donatorn står på gården och väntar.

Mk är baserat på Ford Sierra. Sierran har ju en bra bakvagn plus bra växellåda (om du väljer en Sierra med typ 9 låda) och är nästan gratis. Sen kan du välja annan motor än Pinton om du vill, men de flesta tycker den räcker till för gatbruk. Den är ju tung men lättrimmad och det finns massor med billiga delar.

Lycka till! :)

Link to comment
Share on other sites

Sen verkar det väldigt delade meningar om VAG 1,8T motorn. vissa säger att den kan användas, men bar Holländska Donkervort gör det, och du kan INTE köpa delar från dem bara färdiga bilar. Men om nån klurer ut hur man gör tror jag många blir glada.......... :D nåt med en speciel adapter mellen motor och växellåda, och lite annat. (jag själv är lite feg, och kör med det andra redan har testat :hypocrite: )

Jag har satt ihop en 1.8t med en #9 låda på mitt bygge.

collecting5.jpg

kanske inte den snyggaste sprängkåpan men den verkar funka.

PICT1135.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vadå inte den snyggaste!!!

Jag tycker det där ser mycket bra ut och efter en del mässor/utställningar där man fått förfrågningar om "varför inte en 1,8 T" där jag inte kunnat svara riktigt så har jag nu lite på fötterna och kan svara "titta in på forumet....det finns byggen med 1,8 T åsså" :D

Conco

Link to comment
Share on other sites

Volkswagens 1,8T är dessutom en väldigt flitigt använd motor i många olika bilmodeller vilket borgar för en stabil konstruktion samt måååånga möjliga donatorer om man letar efter en motor på skroten.

Tycker det ser skitbra ut. Smidiga att ha turbon på passagerarsidan ur vägen för styrstången.

Link to comment
Share on other sites

jag har/hade ett knippe 4 cyl VAG motorer när jag började bygga så varför inte använda en av dom.

Det roliga med dessa motorer är att dom är som lego, dom har kört med i princip samma typ av block sedan introduktionen av radfyran. 20v motorn som sitter i mitt bygge kan man byta delar med en motor från slutet av -82 då den nyare specen av blocket kom.

Dummymotorn som är på bilden är en 2 liters bottendel med 20v topp

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

Med risk för att sabba denna tråden lägger jag in ett knippe bilder...

collecting1.jpg

på svetsbordet

collecting4.jpg

på mellanlagring innan sprängkåpan kommit hem

PICT1036.jpg

ett knippe gamla bilder på äldre varianter

IMGP0598.jpg

IMGP0516.jpg

IMGP0512.jpg

IMGP0507.jpg

IMGP0505.jpg

IMGP0452.jpg

och nu den senaste varianten

PICT1138.jpg

PICT1134.jpg

PICT1128.jpg

PICT1130.jpg

några bilder på min järnsäng.....

Link to comment
Share on other sites

jodå..

ville bara inte tråka ut er med tråkigheter :hypocrite:

Ena anmärkningen var för at jag inte hade justerat upp bumpsteer (visste om denna)

den andra var att min 4-länk med uniball inte var så populär, bes mannen ville att jag skulle byta ut 4 uniballs mot gummibussningar ( de främre uniballsen i 4-länken)

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

att noteras vid detta tillfälle bör väl göras att ramen är en esther, dvs att det ärinte jag som står för konstruktionen.

Risken är överhängande att det blir U profilsfästn då jag byter ut uniballsen mot gummibussningar.

Ramen är nr 40 av ca 50 tillverkade med samma design. Enligt Lasse har alla andra gått igenom.

Så det beror på visst lite på vilken Bes man man får.

Link to comment
Share on other sites

Intressant info..

Magoo var har du skaffat din sprängkåpa och vilken koppling/slavcylinder etc. använder du.

Att svetsa lite har jag inga problem med, eftersom jag jobbade ett tag med huvudsakligen svetsning (gas, TIG, Mag och pinne) av bl.a. fjärrvärmerör och andra industridelar.

Då lutar det åt ett MK Indy kit, ska bara sälja två av mina bilar först så jag får bättre plats i garaget.

Mvh

MM

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte kåpan från en mekanisk firma i skåne.

koppling har jag inte bestämt ännu men svänghjulet i denna versionen kommer från en passat -83 (4 cyl)

slavcylinder blir en saab som passar på ford axeln

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte kåpan från en mekanisk firma i skåne.

koppling har jag inte bestämt ännu men svänghjulet i denna versionen kommer från en passat -83 (4 cyl)

slavcylinder blir en saab som passar på ford axeln

Magoo, vad menar du med att du köpte den av en mekanisk verkstad. Tillverkades den efter dina eller lånade ritningar av verkstaden eller det är en produkt som denna verkstad säljer?

Om den är tillgänglig för oss andra att köpa, skulle jag gärna vilja veta var.

Bor själv i Skåne så avståndet kan vara acceptabelt.

Mvh

MM

Link to comment
Share on other sites

Hejsan om du inte har för bråttom skall jag lägga in namnet på firman här när jag varit hemma hos mina päron (kvittot från firman e där, å jag kommer inte ihåg vad den heter) Jag fick tipset från Lasse på esther.

Det finns dock en nackdel med denna sprängkåpan, diametern på lamellen/svänghjulet är ganska begränsad.

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

Tjena!

Jag har ingen större brådska, än så länge har jag bara börjat leta upp delar inför bygget.

Funderar på om man ska skaffa en donator eller köpa delarna som behövs redan nerplockat och på så sett slippa ta hand om det överblivna vraket.

Mvh

MM

Link to comment
Share on other sites

jag kan ju åxå berätta att en modernare 4 cyl VAG motor blir rätt hög beroende på toppen.

En 8v topp är den lägsta varianten sen växer den på höjden ju fler ventiler som sitter i.

Lite trist om man vill ha en 7:a med "snygga" linjer.

Link to comment
Share on other sites

jag kan ju åxå berätta att en modernare 4 cyl VAG motor blir rätt hög beroende på toppen.

En 8v topp är den lägsta varianten sen växer den på höjden ju fler ventiler som sitter i.

Lite trist om man vill ha en 7:a med "snygga" linjer.

Höjden är väl det stora problemet med de flesta 4 cyl flerventilsmotorer.

Har även varit inne på att bygga med Saab motor, men jag vet inte om den är lägre.

Jag får ta och mäta på två av mina bilar för att se skillnaden.

Vet du hur många cm som fattas för att motorn ska komma under huven utan scoop på en "normal 7:a"?

Finns det någon som vet vikten resp. höjden på Saabs (GM:s) 4 cyl i 9:3SS? 1.8t:n kan vara en bra grund med 2,0l, 150hk och turbomatad helaluminiummotor.

Mvh

MM

Link to comment
Share on other sites

Ska man köpa Saab 1,8i motor vänder man sig med fördel hit....

http://www.sdcc.se/

Jo jag känner till SDCC och får väl kontakta dem angående vikt och mått på 1,8t motorn. 1,8i motorn är samma som i många Oplar och den "suger" enkelt utryckt (ingen turbo :P ).

Någon som känner till om det finns någon växellåda som passar till detta bultmönster, eftersom det inte är samma som till Saabs kortmotor (B2*4 och B2*5)?

Mvh

MM

Link to comment
Share on other sites

Vet du hur många cm som fattas för att motorn ska komma under huven utan scoop på en "normal 7:a"?

Mvh

MM

Jag vet inte mått på huv och noskon och eventuell bula men du kan få måtten på 1.8t motorn.

Mått på blocket:

hela höjden på blocket (utan oljetråg) : ca280mm

höjd centrum på vev till toppen på blocket : ca 220mm

höjd på toppen inklusive ventilkåpa: ca 230mm

Link to comment
Share on other sites

Tackar!

Har en KR motor (1.8 16V) i en Golf II:a och jag misstänker att det är liknande mått på den.

Tyvärr saknar den stressfläkt så jag tänker inte bygga på den. Hade reglerna varit annorlunda hade jag konverterat den med S2 kolvar och TD04 aggregat men, men...

Vet du hur mycket en 1,8t motor väger, nu när jag har frågat allt annat?

Mvh

MM

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hej!

Här är mitt första inlägg på forumet.

Mitt intresse för ”Super 7” bilar startade för ca 25 år sedan när jag fick se en orange Lotus Super 7 utanför en närliggande restaurang. Jag gick hem igen för att hämta kameran och tyvärr hittar jag inte bilderna, men synen etsade sig fast i minnet.

Det dröjde sedan ett bra tag innan jag utvecklade mitt intresse och i mitten på 90-talet jobbade jag runt om i England, Skottland och Irland under ett par år. Under denna tiden fastnade jag för Dax Rush och jag var och besökte dem 3 gånger i Harlow. Tyvärr fortsatte mitt resande runt om i världen ytterliggare 6 år och jag var aldrig hemma i Sverige längre stunder så ”bygget” fick vänta.

Nu har jag stadgat mig med hus, fru, barn och resväskorna är instoppade i garderoben.

Mycket pratande och tjatande om mitt intresse har fört med sig att folk runt omkring har vant sig vid att jag mer eller mindre redan bygger bilen… så då är det bara att börja, eller?

Min tanke idag är en MK Indy med VAG:s 1,8t eller Volvo 2,0t. Vad tycker ni om denna kombination?

Jag skulle gärna vilja veta om ni känner till några direkta ”svaga punkter” på MK Indyn innan jag beställer kitet eller om man ska överväga en Dax Rush eller dylikt.

Mvh

MM

Hej, jag skall precis nu gå ut och lasta av ett DAX Rush MC kit som jag hämtade i hos DAX i helgen. Bor i Helsingborg, inte så långt ifrån Höllviken.

Link to comment
Share on other sites

Lite avundsjuk blir man....

Vilka delar tog du med i kitet och hur mycket blev summan, samt vad för motor har du satsat på?

Inte omöjligt att man vill komma och hälsa på lite framöver i tiden.

Mvh och lycka till

MM

Link to comment
Share on other sites

Lite avundsjuk blir man....

Vilka delar tog du med i kitet och hur mycket blev summan, samt vad för motor har du satsat på?

Inte omöjligt att man vill komma och hälsa på lite framöver i tiden.

Mvh och lycka till

MM

Beställde det så komplett som möjligt, men har inte inventerat och packat upp alla småprylar ännu. Tog dock det "billigaste" chassit med 4-kantiga profiler samt vanlig a-arms framvagn. DeDion bakaxel.

Beställde en exakt kopia som deras demobil, lättast så då deras prislista är väldigt kryptisk!

Samma färg till & med...se bilderna.

Motorn blir troligtvis en Yamaha R1 för den verkar vara lättast att hitta.

post-788-1159792254.jpg

post-788-1159792275.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hej, länge sedan jag gjorde mitt förra inlägg angående Dax Rush MC... Projektet har fått stå stilla för lite andra byggen men nu är den i alla fall besiktigad och körklar sedan ett par veckor. Motorn blev en Yamaha och kan bara säga att det fungerar riktigt bra! Inga problem att vridet inte skulle räcka till och med dagens bensinpris så är det positivt att den går riktigt snålt också!

post-788-1243947302_thumb.jpg

post-788-1243947327_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

kanske var det din bil Peter Lager ville titta närmare på?

Vet inte, men om någon vill se på den så finns den i Helsingborgstrakten, bara till att höra av sig! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...