E. Bengtsson Posted August 24, 2006 Share Posted August 24, 2006 Hej, Jag vill hålla motorhuven så låg som det bara går, för att jag tycker det är snyggt. Har en crossflow motor liggande, men jag vill gärna ha något modernare med litet mer hästar i. Jag har tittat på zetec och cvh motorer och de är ca 5 cm högre från vevaxel till topp på ventilkåpan jämfört med crossflow när man mäter. Om jag har förstått det hela rätt krävs det dessutom en hel del modifiering för att man ska kunna hålla det måttet. Någon som har något tips på någon annan motor som skulle kunna passa! mvh/Hans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mrlynx Posted August 24, 2006 Share Posted August 24, 2006 Mazda wankel är liten och kompakt. jag har också tittat på subaru EA82T men den blir för bred för att rymmas i en bokram utan att ventilkåporna sticker ut på sidorna. Men annars är de flesta moderna OHC-bilmotorer rätt höga för att rymma en eller två kamaxlar med drivning uppepå toppen. Till mitt nästa projekt funderar jag på en subaru EJ mittmonterad och fyrhjulsdrift. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 24, 2006 Share Posted August 24, 2006 Har du kollat in några V6:or? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted August 24, 2006 Share Posted August 24, 2006 Vad är det för fel på en V8:a då :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted August 24, 2006 Share Posted August 24, 2006 Svetsa igen flänsarna på en VW och sätt dit en el-vattenpump. (fan vet hur man gör med lådan) Numera tar dom ju ut hutlösa (400+) effekter ur en gammal skitlätt motor. Tokbilliga delar om man kollar i Usa. Min farbror byggde för övrigt den första vattenkylda Husqvarnan på det sättet, men han satt pumpen på framhjulet: :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lozec Posted August 25, 2006 Share Posted August 25, 2006 Jag kör med Zetec utan hål i huven, fick dock modifiera insuget som original ligger ovanpå ventilkåpan. Kapade bara av insuget och svetsade på 2 U-profiler som fick agera plenum. Funkar. Kapade också oljetråget några centimeter. Lycka till! (finns nog fler bilder om intresse) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats G Posted August 28, 2006 Share Posted August 28, 2006 Jag kommer att åka Volvo 5:a med Volvos m90 låda utan att behöva göra några scoop..... ""ligg lågt bara så löser sig allt"" mvh Mats i Tibro Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIRAVI Posted August 28, 2006 Share Posted August 28, 2006 Jag har en bokram, med väldigt låg skyttel och huv, under den har jag en VolvoB23 som lutar rejält mycket. Jag tror det skulle fungera med de flästa maskiner som inte har för bred topp, robert bygger med en XU9J4 och jag tror inte den kommer behöva vara högre, bara man lutar den tillräckligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.