Rikard Larsson Posted August 17, 2006 Share Posted August 17, 2006 Kan detta vara något? Honda Civic från -91. Är den bakhjulsdriven? http://www.blocket.se/vi/8575240.htm?ca=23_10_s Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BoA Posted August 17, 2006 Share Posted August 17, 2006 OBS - inte 100% säker - OBS Nej ingen bra donator, framhjulsdriven och motorn snurrar åt fel håll /Bo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted August 17, 2006 Author Share Posted August 17, 2006 Ojsan, då är det inte ens lönt att fundera på annan växellåda... :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BoA Posted August 17, 2006 Share Posted August 17, 2006 Nej vill du köra Honda då måste du hitta en K20 (Integra Type-R och Civic Type-R) eller en F20C (S2000) motor, och iom att de alla är nyare bilar, kostar de tyvärr lätt på fel sida om 20.000 :wacko: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted August 17, 2006 Author Share Posted August 17, 2006 Jaja, tack för hjälpen! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted August 18, 2006 Share Posted August 18, 2006 K20 finns även i "icke TypeR" variant då i bla civic, accord m.f.. allt från 120 hkr upp till 150 hkr ( ej inräknad CTRmotorn då).. dock e dessa bilarna väldigt nya så det är fortfarande inte vidare billigt.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted August 18, 2006 Author Share Posted August 18, 2006 Har funderat mycket fram och tillbaka och kommer alltid fram till samma slutsats. Vill ha en SAAB-turbomotor! 9000 från -94 och framåt passar ju på Opellådor, men finns det igen kombination för att fixa RWD med en äldre 9000- eller 900-motor? Det här med adapterplatta är hokus-pokus för mig, men det kanske inte är så svårt? Någon som kan tänka sig förklara i stora drag hur det fungerar. Är ju bra om man har fler valmöjligheter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted August 18, 2006 Share Posted August 18, 2006 här har du bild på hur de ser ut... http://www.klracing.se/adapterplatta.htm fungerar som så att då du har olika bultmönster på låda å motor så görd du en adapterplatta med hål för både motor och låda... :) hoppas min något luddiga förklaring hjälpte dig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted August 18, 2006 Author Share Posted August 18, 2006 Jodå, så långt är jag med att man måste få bultmönstrena att passa. Men sen måste ju skiten vara exakt centrerad och kopplingen ska funka. Verkar vara lite pilligt och mycket som kan gå fel... Är det lätt att "se" när allting funkar? Så man inte tillverkar och lägger ner massa tid och sen när allt ska moneras så funkar inte skiten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 18, 2006 Share Posted August 18, 2006 Man kan ställa en motor på högkant med svänghjulet uppåt och grovskära en adapterplatta som man lägger på motorn (skruva fast den i originalhålen på blocket ) sedan lägger du lådan upp på den MEN SER TILL ATT INGÅENDE AXEL CENTRERAR I VEVAXELN och ritar och körnar vart vxllådans hål ska sitta. hoppas ni förstår. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted August 18, 2006 Author Share Posted August 18, 2006 Det låter ju inte helt omöjligt. Men att avståndet mellan svänghjulet och lamellen (blir det väl?) ökar, måste man inte kompensera det på nått sätt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 18, 2006 Share Posted August 18, 2006 Jo det är riktigt. om det inte går att justera de cirka 10 mm det rör sig om så får man göra om hållaren till urtrampningslagret eller hitta ett annat som passar. Volvo t.ex. hade förr 2 olika längder på sina till B20 m.fl. Jag har en Opel motor GSI och konverterat den för bakhjulsdrift och har fått svarva en hylsa där jag satt ett SAAB lager. det som man pressar över, det ser nästan ut som ett vanligt kullager. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted August 19, 2006 Author Share Posted August 19, 2006 Bäst hade varit att få tag i en SAAB 9000 motor från -94 och framåt... Men kan det inte passa med en 900 motor från -94 också? Eller de har inte samma bultdelning kanske. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mickebo Posted August 20, 2006 Share Posted August 20, 2006 Bäst hade varit att få tag i en SAAB 9000 motor från -94 och framåt... Men kan det inte passa med en 900 motor från -94 också? Eller de har inte samma bultdelning kanske. Jodå, "alla" saabar från -94 är gm anpassade. 900, 9-3, 9000, 9-5 bensin även V6 (opel) Passar på Omegans låda. Jag har inte fått klart för mig om alu motorerna har samma bult delning (9-3ss) nån som vet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.